Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Attitudes of Students in Different School Types Towards Geography Lesson According to Various Variables (Kastamonu Example)

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 20 - 29, 30.06.2021

Öz

The aim of this study is to determine the attitudes of students studying in different school types towards geography lesson. The sample of the research consist of 230 students studying at Science High School, Anatolian High School, Social Sciences High School and Vocational and Technical High School in the central district of Kastamonu. The attitude scale developed by Aydın (2009) was used in data collection. The obtained data were analyzed using the SPSS program. Considering the findings that emerged as a result of the analysis of the data, the attitudes of the students towards the geography lesson are generally positive. It was observed that these attitudes showed significant differences at lower levels according to gender, class level, residence and school type.

Kaynakça

  • Alım, M. (2008). Lise Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumları. Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı: 19, s.25‐33.
  • Akbaş, V. (2015). Tarımsal Klimatoloji Açısından Bir Değerlendirme: Kastamonu Örneği. Karabük Üniversitesi SBE Coğrafya Anabilim Dalı Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi
  • Atalay, İ. (2011). Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya. Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri, 5.Baskı, İzmir.
  • Aydın, F. (2009). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin 10.Sınıf Coğrafya Dersinde Başarıya, Tutuma ve Motivasyona Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın, F. Coşkun M. ve Kaya H. (2010). Ticaret Meslek Lisesi Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumları (Elbistan Örneği). Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2010) 183‐203.
  • Aydın, F; Tülümen, M. (2018). Examining the Anxiety and Attitudes of Secondary School Students towards Geography Lessons in terms of Some Variables. Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 8 (3), 473-499.
  • Aydınözü, D. Sözcü, U. Akbaş, V. (2016). Coğrafya Öğretiminde EBA İçeriklerinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (15) , 339-357.
  • Corbin, S.S. ( 1994 ). Lessons from the classroom. Male and female high school students attitudes towards and achievements social studies, New York City Board of Education. P22
  • Demirkaya, H. ve Arıbaş, K. (2004). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:12
  • Demirel, Ö. (1999). Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Doğanay, H. (2011). Anlamı, Tanımı, Konusu ve Felsefesi Bakımından Coğrafya İlmi Hakkında Bazı Düşünceler. Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı:25.
  • Erinç, S. (1977). Vejetasyon Coğrafyası. İstanbul Üniversitesi Yayınları Yayın No: 930.
  • Gümüşçü, O. (2017). Coğrafya’ ya Davet. Yeditepe Yayınevi, 4. Baskı, İstanbul.
  • Güngördü, E. (2002). Coğrafyada Öğretim Yöntemleri, İlkeler ve Uygulamalar. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Koç, H. & Aksoy, B. (2017). Coğrafya öğretimi. A. Sezer (Edt.), Coğrafya öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s. 31-53). Ankara: Pegem Akademi.
  • Mackinder, H.J.(1887). “On the Scope and Methods of Geography”. Proceedings of the Royal Geographical Society: 9 :141-160.
  • McCoach, D.B. (2002). A validation study of the school attitude assessment survey. Measurement and Evolution in Counseling and Development, 35(2), 66-78.
  • MEB. (2018). Coğrafya Dersi Öğretim Programı, https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=336 (Erişim: 19.05.2021, 13:10).
  • Özgen, N, Bindak, R. (2009). Lise Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi Siirt Örneği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2) , 421-440.
  • Özdemir, Ü. (2012). High School Students’ Attitudes Towards Geography Courses (Karabuk Sample-Turkey). World Applied Sciences Journal 17 (3): 340-346.
  • Sevilmiş (Kara), F.D. (2006). Lise birinci sınıf öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik akademik benlik ve tutumları ile başarıları arasındaki ilişki(İzmir/Konak ilçesi örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi ABD Coğrafya Öğretmenliği Programı Yüksek Lisans Tezi
  • Sezer A, Pınar A, Koç M. (2006). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, 377-390
  • ŞAHİN, V. (2015). Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Olan İlgi ve Algıları: Tekirdağ Örneği. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/3 p. 817-832, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7740
  • Tekinarslan, H. (2006). Lise öğrencilerinin coğrafya dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi
  • TDK, Eğitim Bilimleri Sözlüğü https://sozluk.gov.tr/ (Erişim: 19.05.2021, 11:55)
  • Zaman, S. ve Coşkun, O. (2007). Orta Öğretim Öğrencilerinin Coğrafya Derslerine Karşı Tutumları Üzerine Bir Araştırma: Erzurum Örneği. Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı:17.
Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 20 - 29, 30.06.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, farklı okul türlerinde öğrenim gören öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumlarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Kastamonu ili Merkez ilçedeki Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi ve Meslek Lisesi’nde öğrenim gören 230 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Aydın (2009) tarafından geliştirilen tutum ölçeği kullanılmış ve veriler farklı değişkenlere göre SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi neticesinde elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumları genelde olumludur. Cinsiyete göre, sınıf düzeyine göre, kalınan yere göre ve okul türüne göre alt düzeylerde anlamlı farklılıklar göstermektedir.

Kaynakça

  • Alım, M. (2008). Lise Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumları. Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı: 19, s.25‐33.
  • Akbaş, V. (2015). Tarımsal Klimatoloji Açısından Bir Değerlendirme: Kastamonu Örneği. Karabük Üniversitesi SBE Coğrafya Anabilim Dalı Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi
  • Atalay, İ. (2011). Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya. Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri, 5.Baskı, İzmir.
  • Aydın, F. (2009). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin 10.Sınıf Coğrafya Dersinde Başarıya, Tutuma ve Motivasyona Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın, F. Coşkun M. ve Kaya H. (2010). Ticaret Meslek Lisesi Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumları (Elbistan Örneği). Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2010) 183‐203.
  • Aydın, F; Tülümen, M. (2018). Examining the Anxiety and Attitudes of Secondary School Students towards Geography Lessons in terms of Some Variables. Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 8 (3), 473-499.
  • Aydınözü, D. Sözcü, U. Akbaş, V. (2016). Coğrafya Öğretiminde EBA İçeriklerinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (15) , 339-357.
  • Corbin, S.S. ( 1994 ). Lessons from the classroom. Male and female high school students attitudes towards and achievements social studies, New York City Board of Education. P22
  • Demirkaya, H. ve Arıbaş, K. (2004). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:12
  • Demirel, Ö. (1999). Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Doğanay, H. (2011). Anlamı, Tanımı, Konusu ve Felsefesi Bakımından Coğrafya İlmi Hakkında Bazı Düşünceler. Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı:25.
  • Erinç, S. (1977). Vejetasyon Coğrafyası. İstanbul Üniversitesi Yayınları Yayın No: 930.
  • Gümüşçü, O. (2017). Coğrafya’ ya Davet. Yeditepe Yayınevi, 4. Baskı, İstanbul.
  • Güngördü, E. (2002). Coğrafyada Öğretim Yöntemleri, İlkeler ve Uygulamalar. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Koç, H. & Aksoy, B. (2017). Coğrafya öğretimi. A. Sezer (Edt.), Coğrafya öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s. 31-53). Ankara: Pegem Akademi.
  • Mackinder, H.J.(1887). “On the Scope and Methods of Geography”. Proceedings of the Royal Geographical Society: 9 :141-160.
  • McCoach, D.B. (2002). A validation study of the school attitude assessment survey. Measurement and Evolution in Counseling and Development, 35(2), 66-78.
  • MEB. (2018). Coğrafya Dersi Öğretim Programı, https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=336 (Erişim: 19.05.2021, 13:10).
  • Özgen, N, Bindak, R. (2009). Lise Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi Siirt Örneği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2) , 421-440.
  • Özdemir, Ü. (2012). High School Students’ Attitudes Towards Geography Courses (Karabuk Sample-Turkey). World Applied Sciences Journal 17 (3): 340-346.
  • Sevilmiş (Kara), F.D. (2006). Lise birinci sınıf öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik akademik benlik ve tutumları ile başarıları arasındaki ilişki(İzmir/Konak ilçesi örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi ABD Coğrafya Öğretmenliği Programı Yüksek Lisans Tezi
  • Sezer A, Pınar A, Koç M. (2006). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, 377-390
  • ŞAHİN, V. (2015). Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Olan İlgi ve Algıları: Tekirdağ Örneği. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/3 p. 817-832, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7740
  • Tekinarslan, H. (2006). Lise öğrencilerinin coğrafya dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi
  • TDK, Eğitim Bilimleri Sözlüğü https://sozluk.gov.tr/ (Erişim: 19.05.2021, 11:55)
  • Zaman, S. ve Coşkun, O. (2007). Orta Öğretim Öğrencilerinin Coğrafya Derslerine Karşı Tutumları Üzerine Bir Araştırma: Erzurum Örneği. Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı:17.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vedat Akbaş 0000-0001-5917-7909

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 12 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akbaş, V. (2021). Investigation of Attitudes of Students in Different School Types Towards Geography Lesson According to Various Variables (Kastamonu Example). Social Scientific Centered Issues, 3(1), 20-29.

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


20077

Eurasian Scientific Journal Index

17629

Türk Eğitim İndeksi

17630

Asos Index

17631

Google Scholar