BibTex RIS Kaynak Göster

Date of The Sigetvar Crusade and Nakkaş Osman

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 1, 67 - 108, 01.12.2008

Öz

It is often suggested that, the History of Sigetvar Campaign (Topkapi Palace Museum Library H.1339) as among the first pieces of Nakkaş Osman which illustrated in twenty pictures by him, formed his original style. It is well established as such, when the stylistic qualities of the Sigetvarname, and other pieces’ -which Nakkaş Osman have participated- compared. The reflections of his stylistic qualities in the Sigetvarname miniatures, occures in two albums, representing Ottoman clothes and culture, produced in 16th century İstanbul.

Kaynakça

  • Akalay (Tanındı), Zeren, Osmanlı Tarihi ile İlgili Minyatürlü Yazmalar, Şehnameler ve Gazanameler, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk ve İslam Sanatı Kürsüsü yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul, 1972.
  • Anafarta, Nigar, Hünername Minyatürleri ve Sanatçıları, İstanbul, 1969.
  • And, Metin, “17.yüzyıl Türk Çarşı Ressamları”, Tarih ve Toplum 16, Nisan 1986, s.40-45.
  • Atasoy, Nurhan, Nakkaş Osman’ın Eserleri ve Osmanlı Minyatür Sanatına Getirdiği Yenilikler, İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Basılmamış Doktora Tezi, 1962.
  • Atasoy, Nurhan, “1510 Tarihli Memluk Şehnamesinin Minyatürleri”, Sanat Tarihi Yıllığı II, İstanbul, 1968, s.151-158.
  • Atasoy, Nurhan, “Un Manuscrit Mamluk İllustré de Sahnama”, Revue des Études Islamiques 37, 1969, s.151-158.
  • Atasoy, Nurhan, “Nakkaş Osman’ın Padişah Portreleri Albümü”, Türkiyemiz, Yıl 2, S.6, Şubat 1972, s.2-14.
  • Atasoy, Nurhan ve Çağman, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul, 1974.
  • Atasoy, Nurhan, Surname-i Hümayun, İstanbul, 1998.
  • Atasoy, Nurhan, “Tarih Konulu Minyatürlerin Usta Nakkaşı Osman”, Sanat Dünyamız, Yıl 1999, S.73, s.213-221.
  • Atıl, Esin, “The Art of the Book”, Turkish Art, ed.E.Atıl, Washington, D.C., 1980, s.137-238.
  • Atıl, Esin, “Mamluk Painting in the Late Fifteenth Century”, Muqarnas 2, 1984, s.163-169.
  • Atıl, Esin, Süleymanname. The Illustrated History of Süleyman the Magnificent, New York, 1986.
  • Atıl, Esin, The Age of Sultan Süleyman the Magnificent, New York, 1986.
  • Babinger, Franz, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, çev.Coşkun Üçok, Ankara, 1982.
  • Bağcı, Serpil, “Elyazmalarından Albümlere: III.Mehmed”, Padişahın Portresi. Tesavir-i Âl-i Osman, İstanbul, 2000, s.216-295.
  • Bağcı, Serpil, “From Translated Word to Translated Image: The Illustrated Şehname-i Türki Copies”, Muqarnas, C.17, 2000, s.162-176.
  • Bağcı, Serpil, “An Iranian Epic and an Ottoman Painter. Nakkaş Osman’s “New” Visual Interpretation of the Shâhnâmah”, Frauen, Bilder und Gelehrte. Studien zu Gesellschaft und Künsten im Osmanischen Reich. Arts, Women and Scholars. Studies in Ottoman Society and Culture. Festschrift Hans Georg Majer, ed. S.Prätor, C.K. Neumann, İstanbul, 2002, C.II, s.421-450.
  • Bağcı, Serpil; Çağman, Filiz; Renda, Günsel; Tanındı, Zeren, Osmanlı Resim Sanatı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Bursalı Mehmet Tahir Efendi, Osmanlı Müellifleri, C.2, İstanbul, 1972.
  • Capellen, J.M. ve Bağcı, S., “İhtişam Çağı”, Padişahın Portresi. Tesavir-i Âli Osman, İstanbul, 2000, s.96-133.
  • Çağman, Filiz, “Şahname-i Selim Han ve Minyatürleri”, Sanat Tarihi Yıllığı V, İstanbul, 1973, s.411-442.
  • Çağman, Filiz ve Tanındı, Zeren, Topkapı Sarayı Müzesi İslam Minyatürleri, İstanbul, 1979.
  • Çağman, Filiz, “Saray Nakkaşhanesinin Yeri Üzerine Düşünceler”, Sanat Tarihinde Doğudan Batıya (Ünsal Yücel Anısına Sempozyum Bildirileri), 1989, s.35- 46.
  • Çağman, Filiz, “Nakkaş Osman in Sixteenth Century Documents and Literature”, Art Turc/Turkish Art, 10th International Congress of Turkish Art (10e Congrès İnternational d’art turc) Genève-Geneva, 17-23 September 1995 (17-23 Septembre 1995), Genève, 1999, s.197-206.
  • Çağman, Filiz, “İstanbul Sarayının Yorumu: Üstad Osman ve Dizisi”, Padişahın Portresi. Tesavir-i Âli Osman, İstanbul, 2000,”, s. 164-187.
  • Çığ, Kemal, “Sigetvar Seferine Dair Eşsiz Bir Eser”, Tarih Dünyası, Yıl 1, S.9, 15 Ağustos 1950, s.371-372.
  • Danişmend, İsmail Hami, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, C.5, İstanbul, 1971.
  • Eyice, Semavi, “Elçi Hanı”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Dergisi, S.24, 1970, s.93-130.
  • Eyice, Semavi, “Elçi Hanı”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C.3, İstanbul, 1994, s.148-149.
  • Fehér, Géza, “Türk Vekayinamelerinde Zigetvar”, Türkiyemiz, S.13, Haziran 1974, s.10-12.
  • Haase, Claus-Peter, “Un ‘Libro D’amicizia’ Del Cinquecento Con Ricordi Di İstanbul”, Europa e Islam Tra I Secoli XIV e XVI. Europe and Islam Between 14th and 16th Centuries, eds. Michele Bernardini, Clara Borrelli, Anna Cerbo, Encarnación Sánchez García, Napoli, 2002, s.737-755.
  • İnal, Güner, Topkapı Sarayı Müzesindeki Şehname Yazmalarının Minyatürleri Üzerinde Analitik Çalışma, basılmamış doçentlik tezi, İstanbul Üniversitesi, 1972.
  • İnal, Güner, “The Ottoman Interpretation of Firdausi’s Shahname”, Ars Turcica: Akten des VI. İnternationalen Kongresses für Türkische Kunst, München vom 3.bis 7.September 1979, C.2, Munich, 1987, s.554-562.
  • Karatay, Fehmi Edhem, Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Türkçe Yazmalar Kataloğu, C.2, İstanbul, 1961.
  • Koch, Hans Albrecht, Das Kostümbuch des Lambert De Vos, Graz, 1991.
  • Minorsky, V., The Chester Beatty Library. A Catalogue of the Turkish Manuscripts and Miniatures, Dublin, 1958.
  • Mohamed Mostafa, “Miniature Paintings in Some Mamluk Manuscripts”, Bulletin de I’Institut Égyptien 52, 1970-71, s.10-12.
  • Mordtmann, J.H., “Feridun Bey”, İslâm Ansiklopedisi, C.IV, İstanbul, 1988, s.569-570.
  • Osmanlı Kıyafetleri. Fenerci Mehmed Albümü: Ottoman Costumes Book. Fenerci Mehmed, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, İstanbul 1986.
  • Özcan, Abdülkadir, “Feridun Ahmed Bey”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C.12, İstanbul. 1995, s.369-397.
  • Renda, Günsel, “İstanbul Türk ve İslam Eserleri Müzesi’ndeki Zübdet-üt Tevarih’in Minyatürleri”, Sanat, Yıl 3, S.6, Haziran 1977, s.58-67.
  • Renda, Günsel, “17.yüzyıldan Bir Grup Kıyafet Albümü”, 17.yüzyıl Osmanlı Kültür ve Sanatı (19-20 Mart 1998) Sempozyum Bildirileri, İstanbul, 1998, s.153-178.
  • Schick, Leslie Meral, “Ottoman Costume Albums in a Cross-Cultural Context”, Art Turc/Turkish Art, 10th International Congress of Turkish Art (10e Congrès İnternational d’art turc) Genève-Geneva, 17-23 September 1995 (17-23 Septembre 1995), Genève, 1999, s.625-628.
  • Schick, Leslie Meral, “Meraklı Avrupalılar İçin Bir Başvuru Kaynağı Osmanlı Kıyafet Albümleri”, Toplumsal Tarih, 116, 2003, s.115-120.
  • Stchoukine, Ivan, La Peinture Turque d’après les Manuscrits Illustrès Ière Partie: De Sulaymân I â Osmân II (1520-1622), Paris, 1966.
  • Süreyya, Mehmed, Sicill-i Osmani, çev.Seyit Ali Kahraman, C.2, İstanbul, 1996.
  • Şehsuvaroğlu, N. ve Güreşsever, Gönül, “Bilim ve Sanat Tarihi Bakımından Sabuncuoğlu Cerrahiyesi”, Kültür ve Sanat, Yıl 2, S.4, Haziran 1976, s.44-51.
  • Tanındı, Zeren, “The Forerunners of Classical Turkish Miniature Painting”, Fifth International Congress of Turkish Art, Budapest, 1978, s.31-47.
  • Tanındı, Zeren, “The Miniatures of Hünername Volume II in the Light of a Newly Discovered Document”, 7th International Congress of Turkish Art, Warsaw, 20- 25 September 1983. Bildiri Özeti, (bildirileri yayınlanmamıştır).
  • Zeren Tanındı, “Manuscript Production in the Ottoman Palace Workshop”, Manuscripts of the Middle East, C.V, Leiden, 1990-1991, s.67-99.
  • Tanındı, Zeren, Türk Minyatür Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ekim, 1996.
  • Tarım Ertuğ, Zeynep, “Minyatürlü Yazmaların Tarihi Kaynak Olma Nitelikleri ve Nüzhetü’l esrâr”, Tarih Boyunca Türk Tarihinin Kaynakları Semineri (6-7 Haziran 1996) Bildiriler, İstanbul, 1997, s.31-46.
  • Tarım Ertuğ, Zeynep, XVI. Yüzyıl Osmanlı Devleti’nde Cülûs ve Cenaze Törenleri, Ankara, 1999.

Sigetvar Seferi Tarihi ve Nakkaş Osman

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 1, 67 - 108, 01.12.2008

Öz

Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi H.1339 numarada kayıtlı bulunan ve yirmi minyatürle görselleştirilen Sigetvar Seferi Tarihi’nin Nakkaş Osman’ın ilk çalışmalarından biri olduğu ve nakkaşın kendine özgü tarzının bu eserde belirdiği düşünülür. Sigetvatname minyatürlerinin üslup özellikleri, Nakkaş Osman’ın resimlemesinde çalıştığı belgelerle ya da bazı yazmalarda yer alan bilgilerle kanıtlanan çeşitli eserlerin minyatürleri ile karşılaştırıldığında bu görüş daha da kesinlik kazanmaktadır. Onun Sigetvarname minyatürlerindeki üslup özelliklerinin yankıları, İstanbul’da üretilen ve Osmanlı giysi ve kültürünü temsil eden iki 16.yüzyıl albümünde de belirir.

Kaynakça

  • Akalay (Tanındı), Zeren, Osmanlı Tarihi ile İlgili Minyatürlü Yazmalar, Şehnameler ve Gazanameler, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk ve İslam Sanatı Kürsüsü yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul, 1972.
  • Anafarta, Nigar, Hünername Minyatürleri ve Sanatçıları, İstanbul, 1969.
  • And, Metin, “17.yüzyıl Türk Çarşı Ressamları”, Tarih ve Toplum 16, Nisan 1986, s.40-45.
  • Atasoy, Nurhan, Nakkaş Osman’ın Eserleri ve Osmanlı Minyatür Sanatına Getirdiği Yenilikler, İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Basılmamış Doktora Tezi, 1962.
  • Atasoy, Nurhan, “1510 Tarihli Memluk Şehnamesinin Minyatürleri”, Sanat Tarihi Yıllığı II, İstanbul, 1968, s.151-158.
  • Atasoy, Nurhan, “Un Manuscrit Mamluk İllustré de Sahnama”, Revue des Études Islamiques 37, 1969, s.151-158.
  • Atasoy, Nurhan, “Nakkaş Osman’ın Padişah Portreleri Albümü”, Türkiyemiz, Yıl 2, S.6, Şubat 1972, s.2-14.
  • Atasoy, Nurhan ve Çağman, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul, 1974.
  • Atasoy, Nurhan, Surname-i Hümayun, İstanbul, 1998.
  • Atasoy, Nurhan, “Tarih Konulu Minyatürlerin Usta Nakkaşı Osman”, Sanat Dünyamız, Yıl 1999, S.73, s.213-221.
  • Atıl, Esin, “The Art of the Book”, Turkish Art, ed.E.Atıl, Washington, D.C., 1980, s.137-238.
  • Atıl, Esin, “Mamluk Painting in the Late Fifteenth Century”, Muqarnas 2, 1984, s.163-169.
  • Atıl, Esin, Süleymanname. The Illustrated History of Süleyman the Magnificent, New York, 1986.
  • Atıl, Esin, The Age of Sultan Süleyman the Magnificent, New York, 1986.
  • Babinger, Franz, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, çev.Coşkun Üçok, Ankara, 1982.
  • Bağcı, Serpil, “Elyazmalarından Albümlere: III.Mehmed”, Padişahın Portresi. Tesavir-i Âl-i Osman, İstanbul, 2000, s.216-295.
  • Bağcı, Serpil, “From Translated Word to Translated Image: The Illustrated Şehname-i Türki Copies”, Muqarnas, C.17, 2000, s.162-176.
  • Bağcı, Serpil, “An Iranian Epic and an Ottoman Painter. Nakkaş Osman’s “New” Visual Interpretation of the Shâhnâmah”, Frauen, Bilder und Gelehrte. Studien zu Gesellschaft und Künsten im Osmanischen Reich. Arts, Women and Scholars. Studies in Ottoman Society and Culture. Festschrift Hans Georg Majer, ed. S.Prätor, C.K. Neumann, İstanbul, 2002, C.II, s.421-450.
  • Bağcı, Serpil; Çağman, Filiz; Renda, Günsel; Tanındı, Zeren, Osmanlı Resim Sanatı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Bursalı Mehmet Tahir Efendi, Osmanlı Müellifleri, C.2, İstanbul, 1972.
  • Capellen, J.M. ve Bağcı, S., “İhtişam Çağı”, Padişahın Portresi. Tesavir-i Âli Osman, İstanbul, 2000, s.96-133.
  • Çağman, Filiz, “Şahname-i Selim Han ve Minyatürleri”, Sanat Tarihi Yıllığı V, İstanbul, 1973, s.411-442.
  • Çağman, Filiz ve Tanındı, Zeren, Topkapı Sarayı Müzesi İslam Minyatürleri, İstanbul, 1979.
  • Çağman, Filiz, “Saray Nakkaşhanesinin Yeri Üzerine Düşünceler”, Sanat Tarihinde Doğudan Batıya (Ünsal Yücel Anısına Sempozyum Bildirileri), 1989, s.35- 46.
  • Çağman, Filiz, “Nakkaş Osman in Sixteenth Century Documents and Literature”, Art Turc/Turkish Art, 10th International Congress of Turkish Art (10e Congrès İnternational d’art turc) Genève-Geneva, 17-23 September 1995 (17-23 Septembre 1995), Genève, 1999, s.197-206.
  • Çağman, Filiz, “İstanbul Sarayının Yorumu: Üstad Osman ve Dizisi”, Padişahın Portresi. Tesavir-i Âli Osman, İstanbul, 2000,”, s. 164-187.
  • Çığ, Kemal, “Sigetvar Seferine Dair Eşsiz Bir Eser”, Tarih Dünyası, Yıl 1, S.9, 15 Ağustos 1950, s.371-372.
  • Danişmend, İsmail Hami, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, C.5, İstanbul, 1971.
  • Eyice, Semavi, “Elçi Hanı”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Dergisi, S.24, 1970, s.93-130.
  • Eyice, Semavi, “Elçi Hanı”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C.3, İstanbul, 1994, s.148-149.
  • Fehér, Géza, “Türk Vekayinamelerinde Zigetvar”, Türkiyemiz, S.13, Haziran 1974, s.10-12.
  • Haase, Claus-Peter, “Un ‘Libro D’amicizia’ Del Cinquecento Con Ricordi Di İstanbul”, Europa e Islam Tra I Secoli XIV e XVI. Europe and Islam Between 14th and 16th Centuries, eds. Michele Bernardini, Clara Borrelli, Anna Cerbo, Encarnación Sánchez García, Napoli, 2002, s.737-755.
  • İnal, Güner, Topkapı Sarayı Müzesindeki Şehname Yazmalarının Minyatürleri Üzerinde Analitik Çalışma, basılmamış doçentlik tezi, İstanbul Üniversitesi, 1972.
  • İnal, Güner, “The Ottoman Interpretation of Firdausi’s Shahname”, Ars Turcica: Akten des VI. İnternationalen Kongresses für Türkische Kunst, München vom 3.bis 7.September 1979, C.2, Munich, 1987, s.554-562.
  • Karatay, Fehmi Edhem, Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Türkçe Yazmalar Kataloğu, C.2, İstanbul, 1961.
  • Koch, Hans Albrecht, Das Kostümbuch des Lambert De Vos, Graz, 1991.
  • Minorsky, V., The Chester Beatty Library. A Catalogue of the Turkish Manuscripts and Miniatures, Dublin, 1958.
  • Mohamed Mostafa, “Miniature Paintings in Some Mamluk Manuscripts”, Bulletin de I’Institut Égyptien 52, 1970-71, s.10-12.
  • Mordtmann, J.H., “Feridun Bey”, İslâm Ansiklopedisi, C.IV, İstanbul, 1988, s.569-570.
  • Osmanlı Kıyafetleri. Fenerci Mehmed Albümü: Ottoman Costumes Book. Fenerci Mehmed, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, İstanbul 1986.
  • Özcan, Abdülkadir, “Feridun Ahmed Bey”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C.12, İstanbul. 1995, s.369-397.
  • Renda, Günsel, “İstanbul Türk ve İslam Eserleri Müzesi’ndeki Zübdet-üt Tevarih’in Minyatürleri”, Sanat, Yıl 3, S.6, Haziran 1977, s.58-67.
  • Renda, Günsel, “17.yüzyıldan Bir Grup Kıyafet Albümü”, 17.yüzyıl Osmanlı Kültür ve Sanatı (19-20 Mart 1998) Sempozyum Bildirileri, İstanbul, 1998, s.153-178.
  • Schick, Leslie Meral, “Ottoman Costume Albums in a Cross-Cultural Context”, Art Turc/Turkish Art, 10th International Congress of Turkish Art (10e Congrès İnternational d’art turc) Genève-Geneva, 17-23 September 1995 (17-23 Septembre 1995), Genève, 1999, s.625-628.
  • Schick, Leslie Meral, “Meraklı Avrupalılar İçin Bir Başvuru Kaynağı Osmanlı Kıyafet Albümleri”, Toplumsal Tarih, 116, 2003, s.115-120.
  • Stchoukine, Ivan, La Peinture Turque d’après les Manuscrits Illustrès Ière Partie: De Sulaymân I â Osmân II (1520-1622), Paris, 1966.
  • Süreyya, Mehmed, Sicill-i Osmani, çev.Seyit Ali Kahraman, C.2, İstanbul, 1996.
  • Şehsuvaroğlu, N. ve Güreşsever, Gönül, “Bilim ve Sanat Tarihi Bakımından Sabuncuoğlu Cerrahiyesi”, Kültür ve Sanat, Yıl 2, S.4, Haziran 1976, s.44-51.
  • Tanındı, Zeren, “The Forerunners of Classical Turkish Miniature Painting”, Fifth International Congress of Turkish Art, Budapest, 1978, s.31-47.
  • Tanındı, Zeren, “The Miniatures of Hünername Volume II in the Light of a Newly Discovered Document”, 7th International Congress of Turkish Art, Warsaw, 20- 25 September 1983. Bildiri Özeti, (bildirileri yayınlanmamıştır).
  • Zeren Tanındı, “Manuscript Production in the Ottoman Palace Workshop”, Manuscripts of the Middle East, C.V, Leiden, 1990-1991, s.67-99.
  • Tanındı, Zeren, Türk Minyatür Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ekim, 1996.
  • Tarım Ertuğ, Zeynep, “Minyatürlü Yazmaların Tarihi Kaynak Olma Nitelikleri ve Nüzhetü’l esrâr”, Tarih Boyunca Türk Tarihinin Kaynakları Semineri (6-7 Haziran 1996) Bildiriler, İstanbul, 1997, s.31-46.
  • Tarım Ertuğ, Zeynep, XVI. Yüzyıl Osmanlı Devleti’nde Cülûs ve Cenaze Törenleri, Ankara, 1999.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA
Yazarlar

Şebnem Parladır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Parladır, Ş. (2008). Sigetvar Seferi Tarihi ve Nakkaş Osman. Sanat Tarihi Dergisi, 16(1), 67-108.