Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, , 963 - 981, 31.12.2022
https://doi.org/10.19126/suje.1180384

Abstract

References

  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi [Primary teaching of reading and writing in Turkish]. Ankara:PegemA.
  • Baş, B. (2011). Söz varlığı ile ilgili çalışmalarda kullanılacak ölçütler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 29, 27–61.
  • Beck, I. L., Perfetti, C. A., & McKeown, M. G. (1982). Effects of long-term vocabulary instruction on lexical access and reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 74(4), 506–521. https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.4.506
  • Bilge, H., & Kalenderoğlu, İ. (2022). The relationship between reading fluency, writing fluency, speaking fluency, reading comprehension, and vocabulary. Education and Science, 47(209), 156–171. https://doi.org/10.15390/EB.2022.9609
  • Çal, P., & Erdoğan, E. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin etkinliklerle kelime öğretimi hakkındaki görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 153–164.
  • Çetin, S. A. (2017). Suriye uyruklu ortaokul öğrencilerinin Türkçe yazılı anlatımlarında kelime hazinesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Çetinkaya, Ç. (2011). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kelime kullanım sıklıkları üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi) Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çiftçi, M. (1991). Bir grup yükseköğretim öğrencisi üzerinde kelime serveti araştırması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Duin, A. H. (1986). The effects of intensive vocabulary instruction on expository writing. (Unpublished doctoral dissertation). University of Minnesota, Minnesota.
  • Erol, H. F. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde temel seviye kelime edinimi. (Yayımlanmamış doktora tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York, McGraw-Hill.
  • Göçen, G. (2016). Yabancılar için hazırlanan Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığı ile Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı anlatımlarındaki söz varlığı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Gündoğdu, M. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin kelime hazinesi üzerine bir durum tespiti: A1- B2 örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Güvendik, T. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil-kültür ilişkisi bağlamında yazınsal metinlerin temel söz varlığı açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Hestad, L. C. (2014). The impact of vocabulary instruction on writing fluency. Walden University, Minnesota.
  • Karadağ, Ö. (2013). Kelime öğretimi. İstanbul, Kriter.
  • Kılınç, A. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde sözlü Türkçenin kelime sıklığı ve yaygınlığını belirleme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Memiş, M. R. (2018). Impact of derivational morpheme teaching on vocabulary, lexicalization skill and reading comprehension competence of the students learning Turkish as foreign language. (Unpublished doctoral dissertation), Gazi University, Ankara.
  • Milton, J., & Alexiou, T. (2009). Vocabulary size and the Common European Framework of Reference for Languages. In B. Richards, M. H. Daller, D. D. Malvern, P. Meara, J. Milton, & J. Treffers-Daller (Eds.), Vocabulary studies in first and second language acquisition: The interface between theory and application (pp. 194–211). Londra, Palgrave Macmillan.
  • Nation, I. S. P. (2013). Learning Vocabulary in Another Language (2nd ed.). Cambridge, Cambridge University Press.
  • National Reading Panel. (2000). Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. National Institute of Child Health Human Development, Washington.
  • Serin, N. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi için hazırlanmış ders kitapları ile bu kitapları kullanan öğrencilerin söz varlığının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Seyhan, L. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi için Avrupa ortak öneriler çerçevesindeki bağlamlardan hareketle Türkçenin temel söz varlığının belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Stæhr, L. S. (2008). Vocabulary size and the skills of listening, reading and writing. Language Learning Journal, 36(2), 139–152. https://doi.org/10.1080/09571730802389975
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazinelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Thornbury, S. (2005). How to teach speaking. Londra, Longman.
  • Tıraşoğlu, C. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde söz varlığını geliştirmeye yönelik WEB 2.0 araçları: Kahoot! örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Ankara.
  • Tüfekçioğlu, B. (2018). Yabancı dil olarak akademik Türkçe: sosyal bilimlerde akademik ve teknik söz varlığı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Tüfekçioğlu, B. (2020). An analysis on the vocabulary of learners of turkish as a foreign language. Hacettepe Egitim Dergisi, 35(1), 1–19. https://doi.org/10.16986/HUJE.2019051661
  • Yahşi, Ö. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde temel düzey söz varlığını belirleme: Yabancılar için hazırlanan Türkçe ders kitapları ile Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı ve sözlü anlatım uygulamalarına dayalı söz varlığı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.

An Investigation of Vocabulary in Written Texts of Iraqi Arab Students Learning Turkish as a Foreign Language

Year 2022, , 963 - 981, 31.12.2022
https://doi.org/10.19126/suje.1180384

Abstract

In this correlational study, the aim was to investigate the vocabulary of 31 Arab students who learned Turkish as a foreign language through lessons with distance education. Total words, different words, and the ratio of these two variables, word frequencies were all measured. The correlations between the variables, and the differences between the categories and word counts were analyzed. Lastly, the word list was given. According to findings, the students wrote 57,5 words per participant, which consisted of 41.3 different words on average. The ratio between these two variables was 73.8%. Students wrote a total of 506 different words and 1781 total words. The most used 44 words consisted of the 52.9% of all words used by all participants. There was no correlation between age and other variables while total words had significant relationships with different words and the ratio. Similarly, different words had a correlation with the ratio. There were significant differences between male and female students according to different word numbers, while they were similar in total word counts and in ratio. Students had significantly better results in different and total word numbers as their proficiency classes (A1 and A2) got higher.

References

  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi [Primary teaching of reading and writing in Turkish]. Ankara:PegemA.
  • Baş, B. (2011). Söz varlığı ile ilgili çalışmalarda kullanılacak ölçütler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 29, 27–61.
  • Beck, I. L., Perfetti, C. A., & McKeown, M. G. (1982). Effects of long-term vocabulary instruction on lexical access and reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 74(4), 506–521. https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.4.506
  • Bilge, H., & Kalenderoğlu, İ. (2022). The relationship between reading fluency, writing fluency, speaking fluency, reading comprehension, and vocabulary. Education and Science, 47(209), 156–171. https://doi.org/10.15390/EB.2022.9609
  • Çal, P., & Erdoğan, E. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin etkinliklerle kelime öğretimi hakkındaki görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 153–164.
  • Çetin, S. A. (2017). Suriye uyruklu ortaokul öğrencilerinin Türkçe yazılı anlatımlarında kelime hazinesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Çetinkaya, Ç. (2011). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kelime kullanım sıklıkları üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi) Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çiftçi, M. (1991). Bir grup yükseköğretim öğrencisi üzerinde kelime serveti araştırması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Duin, A. H. (1986). The effects of intensive vocabulary instruction on expository writing. (Unpublished doctoral dissertation). University of Minnesota, Minnesota.
  • Erol, H. F. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde temel seviye kelime edinimi. (Yayımlanmamış doktora tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York, McGraw-Hill.
  • Göçen, G. (2016). Yabancılar için hazırlanan Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığı ile Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı anlatımlarındaki söz varlığı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Gündoğdu, M. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin kelime hazinesi üzerine bir durum tespiti: A1- B2 örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Güvendik, T. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil-kültür ilişkisi bağlamında yazınsal metinlerin temel söz varlığı açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Hestad, L. C. (2014). The impact of vocabulary instruction on writing fluency. Walden University, Minnesota.
  • Karadağ, Ö. (2013). Kelime öğretimi. İstanbul, Kriter.
  • Kılınç, A. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde sözlü Türkçenin kelime sıklığı ve yaygınlığını belirleme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Memiş, M. R. (2018). Impact of derivational morpheme teaching on vocabulary, lexicalization skill and reading comprehension competence of the students learning Turkish as foreign language. (Unpublished doctoral dissertation), Gazi University, Ankara.
  • Milton, J., & Alexiou, T. (2009). Vocabulary size and the Common European Framework of Reference for Languages. In B. Richards, M. H. Daller, D. D. Malvern, P. Meara, J. Milton, & J. Treffers-Daller (Eds.), Vocabulary studies in first and second language acquisition: The interface between theory and application (pp. 194–211). Londra, Palgrave Macmillan.
  • Nation, I. S. P. (2013). Learning Vocabulary in Another Language (2nd ed.). Cambridge, Cambridge University Press.
  • National Reading Panel. (2000). Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. National Institute of Child Health Human Development, Washington.
  • Serin, N. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi için hazırlanmış ders kitapları ile bu kitapları kullanan öğrencilerin söz varlığının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Seyhan, L. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi için Avrupa ortak öneriler çerçevesindeki bağlamlardan hareketle Türkçenin temel söz varlığının belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Stæhr, L. S. (2008). Vocabulary size and the skills of listening, reading and writing. Language Learning Journal, 36(2), 139–152. https://doi.org/10.1080/09571730802389975
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazinelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Thornbury, S. (2005). How to teach speaking. Londra, Longman.
  • Tıraşoğlu, C. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde söz varlığını geliştirmeye yönelik WEB 2.0 araçları: Kahoot! örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Ankara.
  • Tüfekçioğlu, B. (2018). Yabancı dil olarak akademik Türkçe: sosyal bilimlerde akademik ve teknik söz varlığı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Tüfekçioğlu, B. (2020). An analysis on the vocabulary of learners of turkish as a foreign language. Hacettepe Egitim Dergisi, 35(1), 1–19. https://doi.org/10.16986/HUJE.2019051661
  • Yahşi, Ö. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde temel düzey söz varlığını belirleme: Yabancılar için hazırlanan Türkçe ders kitapları ile Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı ve sözlü anlatım uygulamalarına dayalı söz varlığı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Huzeyfe Bilge 0000-0001-7664-488X

İbrahim Doğukan Demirel 0000-0002-2928-7514

Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Bilge, H., & Demirel, İ. D. (2022). An Investigation of Vocabulary in Written Texts of Iraqi Arab Students Learning Turkish as a Foreign Language. Sakarya University Journal of Education, 12(4), 963-981. https://doi.org/10.19126/suje.1180384