The purpose of this study is to examine the employment hope levels of the undergraduate music students in terms of different variables. Descriptive survey model was used in the study. The study group was comprised of 791 undergraduate music students in Turkey during 2015-2016 school year. “Employment Hope Scale” was the data collection tool. The data obtained from this inventory and "personal information form" which was prepared by the researcher was analyzed by one-way analysis of variance (ANOVA) and Welch test. According to the results obtained the psychological empowerment ranking of the undergraduate music students in the study vary across the age, department, class, encouragement of the educational environment. Goal-oriented pathway ranking of the undergraduate music students in the study vary across the department, instrument, encouragement of the educational environment
Bu araştırma lisans düzeyinde mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin farklı değişkenler açısından iş umudu düzeylerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, betimsel nitelikli tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim- öğretim yılında Türkiye’de lisans düzeyinde mesleki müzik öğrenimi gören toplam 791 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “İş Umudu Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek ve kişisel bilgi formundan elde edilen veriler Tek Faktörlü (Yönlü) Varyans Analizi (ANOVA) ve Welch testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar çalışmaya katılan mesleki müzik eğitimi öğrencilerinin psikolojik güçlendirmeye dair iş umudu puanlarının yaş, bölüm, sınıf ve eğitim ortamının çalışmaya teşvik ediciliği değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; amaç yönelimli yola dair iş umudu puanlarının ise bölüm, bireysel çalgı ve eğitim ortamının çalışmaya teşvik ediciliği değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna varılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/