Developments in information technologies in the recent years affect each area of the life as well as educational area and contribute to important changes in this area. As a result of possessing characteristics of the digital culture process by students and nourishment of students by digital input with effect of technology on the educational area, the concepts of digital native and digital immigrant in the literature are met. While students of today are digital native group, parents and teachers are digital immigrants. Views oriented preferences to reach the information of digital native groups that are the students differs from digital immigrants. These differences vary according to reaching by reading graphic/written text, reaching as detail/abstract, reaching by reading from screen/reading by printed material, reaching by enjoyful texts/academic texts, reaching by reading in physical libraries/social network libraries, reaching by exploring method/reading. In this study, revealing the views oriented preferences to reach the information of students that are digital native group was aimed. The study was conducted as qualitative research method due to its scope and content. Data of the study were obtained from interviews of 14 students in Cemil Meric High School of Social Sciences. In the study, semi-structured interview form in order to obtain views oriented preferences to reach the information was used. According to the results of the study, it was seen that the students were distributed evenly in terms of access to information by reading the graphics or texts and preferred more printed materials.
Son yıllarda bilgi teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler, yaşamın her alanını etkilediği gibi eğitim alanını da etkilemiş ve bu alanda önemli değişikliklerin yaşanmasına kaynaklık etmiştir. Teknolojinin eğitim alanını da etkilemesiyle öğrencilerin dijital bir kültür sürecinde işlenmesi ve dijital girdiler aracılığıyla beslenmesi sonucu alan yazında dijital yerli ve dijital göçmen kavramları karşımıza çıkmaktadır. Günümüz öğrencileri, dijital yerli grubunu; ebeveynleri ve öğretmenleri ise dijital göçmen grubunu oluşturmaktadır. Dijital yerli grubunu oluşturan öğrencilerin dijital göçmenlere göre bilgiye ulaşma tercihlerine yönelik görüşleri farklılık göstermektedir. Bu farklılıklar bilgiye; grafik/yazılı metin okuyarak ulaşma, ayrıntılı/özet şekilde ulaşma, ekrandan okuyarak/basılı materyal okuyarak ulaşma, eğlenceli metinler/akademik metinler aracılığıyla ulaşma, fiziksel kütüphanelerde/sosyal ağ kütüphanelerinde okuma yaparak ulaşma ve keşfetme yöntemi/okuma yoluyla ulaşma tercihlerine göre çeşitlilik göstermektedir. Bu çalışmada dijital yerli grubunu oluşturan öğrencilerin bilgiye ulaşma tercihlerine yönelik görüşlerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma, kapsamı ve içeriği gereği nitel araştırma yöntemine uygun bir şekilde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, Cemil Meriç Sosyal Bilimler Lisesi’nde eğitim gören on dört öğrenci ile yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Çalışmada, öğrencilerin bilgiye ulaşma tercihlerine yönelik görüşlerini elde edebilmek için yarı yapılandırılmış mülakat formunun çalışmaya uyarlanmış hali kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre öğrencilerin bilgiye grafik veya metin okuyarak ulaşma boyutunda eşit dağılım gösterdiği ve daha çok basılı matertaller tercih ettiği görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/