Bu
çalışmada, öğretmen adaylarının okul iklimi algıları ile akademik özyeterlik
inançları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Karma yöntem
kullanılarak gerçekleştirilen araştırmanın nicel bölümünün katılımcılarını 552; nitel
bölümü ise 12 öğretmen adayı oluşturmuştur. Öğretmen adaylarının okul iklimi
algıları “Üniversite Öğrencilerine Yönelik Okul İklimi Ölçeği”, akademik
özyeterlikleri “Akademik Özyeterlik Ölçeği”ile ölçülmüş; odak grup görüşmeleri
için yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Verilerin analizinde
betimsel istatistiklerin yanında çoklu korelasyon (Pearson Korelasyon
Katsayısı) ve hiyerarşik regresyon tekniklerinden yararlanılmıştır. Nitel veriler
betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının
okul iklimi algıları ile akademik özyeterlikleri arasında an-lamlı ilişkilerin
olduğu tespit edilmiş; okul ikliminin özellikle “iletişim” boyutunun öğretmen
adaylarının özyeterlik inançlarında önemli bir rol oynadığı genel sonucuna
ulaşılmıştır.
The aim of this study is to investigate the
relationship between the school climate percepti-ons and academic self-efficacy
beliefs of prospective teachers. The participants for the quantita-tive part of
this study, which employed a mixed-method design, comprised 55 prospective
teac-hers, while the qualitative part included 12. The school climate perceptions
of the prospective teachers were measured using the School Climate Scale for
University Students, and their academic self-efficacies were measured using the
Academic Self-Efficacy Scale; a semi-structured interview form was created for
the focus group interviews. Multiple correlation (Pearson Correlation
Coefficient) and hierarchical regression techniques, as well as descripti-ve
statistics were used to analyze the data. The qualitative data was analyzed
using descriptive analysis. The study found a significant relationship between
school climate perceptions and academic self-efficacy beliefs of prospective
teachers, with the general conclusion that particu-larly the “communication”
dimension of the school climate played an important role in the self-efficacy
beliefs of prospective teachers.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/