Recently, the educational approaches, which provide the transferring of theoretical knowledge gained in the school into inventive ideas have attracted attention. TRIZ is one of the systematic techniques used in engineering to produce innovative products to problem solving. Systematic Inventive Problem Solving (SIPS) programme includes the main elements of ASIT which is a simplified version of TRIZ adopted for the classroom environment, brain storming, SCAMPER and CoRT. The aim of this research is to determine the effects of SIPS activities program on theoretical, experimental and real life questions and problems solving about the topic “light” and academic achievement of 7th grade elementary school students. To do this the pretest-posttest control group quasi-experimental design was used. The research was conducted on 78 elementary school 7th grade students in Umraniye, Istanbul. SIPS activities are used in the experimental group and existing curriculum was employed in control group. Data were collected using multiple choice and open-ended Light Achievement Test (LAT), which consists of theoretical, experimental and daily life problem sections. Data were analysed using SPSS statistic software. Analysis of the data resulted that a significant difference in experimental group’s favour regarding in all section of the tests except multiple choice theoretical problem part. The results indicate that SIPS activities program has a positive impact on both academic success, scientific question and problem solving that require higher-order thinking skills.
Systematic inventive problem solving light TRIZ ASIT theoretical-experimental-real life question and problems
Öğrencilerin okulda öğrendikleri bilgileri farklı şekillerde birleştirerek yenilikçi ürünlere dönüştürmelerini sağlayan eğitim yaklaşımları son dönemde dikkat çekmektedir. Problem çözümünde yenilikçi ürün meydana getirmek için mühendislik alanında kullanılan sistematik tekniklerden biri TRIZ’dir. Sistematik Yaratıcı Problem Çözme (SYPÇ), TRIZ’in sınıf ortamlarında kullanılması için sadeleştirilmesiyle elde edilen ASIT’in temel unsurları ile birlikte beyin fırtınası, SCAMPER, CoRT gibi teknikleri içermektedir. Bu çalışma ile SYPÇ etkinlikli programın, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin, ışık konusundaki kuramsal, deneysel, günlük yaşam soru ve problemleri çözmeleri ve akademik başarıları üzerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ön test-son test deney kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu, İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki bir ilköğretim okulunun 7. sınıfında öğrenim gören öğrenciler (78) oluşturmuştur. Deney grubunda SYPÇ etkinlikli, kontrol grubunda mevcut program uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, çoktan seçmeli ve açık uçlu türde hazırlanan kuramsal, deneysel ve günlük yaşam problemleri testi bölümlerini içeren Işık ünitesi Bilimsel Başarı Testi(IBBT) kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulardan; çoktan seçmeli kuramsal problemler dışındaki tüm testlerde SYPÇ etkinlikli programın uygulandığı deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Bu çalışma ile SYPÇ’nin hem akademik başarı hem de üst düzey düşünme becerileri gerektiren fen soru ve problemlerini çözme üzerinde olumlu etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Sistematik yaratıcı problem çözme ışık TRIZ ASIT kuramsal-deneysel-günlük yaşam soru ve problemleri
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/