Research Article
BibTex RIS Cite

Improving the Attitudes of Preservice Social Studies Teachers towards Mathematics through the Use of the Creative Drama Method

Year 2020, , 1 - 28, 15.04.2020
https://doi.org/10.19126/suje.541912

Abstract

This study aims to improve the attitudes of preservice Social Studies teachers towards Mathematics by means of creative drama method. The study comprised a mixed method integrating both qualitative and quantitative research methods. The quantitative method of this research involved experimental pretest-posttest research design with no control groups. As for the qualitative method of the study, phenomenological research design was used. The study group of this research was formed through purposeful and convenience sampling method used in the mixed method research. Accordingly, the study group of this research consisted of 20 preservice teachers from among the last year students studying at Akdeniz University Faculty of Education Department of Social Studies in the 2017-2018 Academic Year, who volunteered to take part in the research and who thought and stated that they had prejudices against mathematics and geometry lessons. The quantitative data of the research were collected through Mathematics Attitude Scale developed by Aşkar (1999) and Geometry Attitude Scale developed by Bindak (2004), after having obtained the necessary permissions. The collected quantitative data were analyzed with SPSS program. The qualitative data of the research, on the other hand, were collected through the evaluation of written documents received from the study group before and after the practices as well as of written documents received at the end of the 14th workshop. The collected qualitative data were analyzed with descriptive analysis and content analysis. In view of the overall research results, it would be safe to say that positive changes were observed in the attitudes of the study group -consisting of preservice Social Studies teachers- towards mathematics thanks to the use of creative drama method.

References

  • Adams, R. & Biddle, B. (1970). Realities of Teaching: Explorations with Video Tape. New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Adıgüzel, Ö. (2017). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem Atıf İndeksi, 1-438.
  • Akın, A. (2016). Yabancı Dil Öğretiminde Yaratıcı Drama Yöntemi Kullanımının Lise 12. Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel, Yansıtıcı Düşünme Becerilerine Ve Öğrencilerin Yabancı Dil Öğrenme Tutumlarına Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Bakanlığı, M. E. (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı, Ankara: MEB.
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretim birinci kademede matematik öğretimi. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Bekdemir, M. ve Başıbüyük, A. (2014). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin matematik başarı ve kaygı düzeylerinin coğrafya başarısını yordaması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 459-477.
  • Biber, B. T., İspir, O. A. ve Ay, Z. S. (2015). Matematik Tarihinin Öğretimi İçin Alternatif Bir Öğretim Yöntemi: Yaratıcı Drama. İlköğretim Online, 14(4), 1384-1405.Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning. McGraw-Hill.
  • Bulut, A. ve Aktepe, V. (2015). Yaratıcı Drama Destekli Matematik Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1081-1090.Corno, L. & Rohrkemper, M. (1985). The intrinsic motivation to learn in classrooms. Research On Motivation In Education, 2, 53-90.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Debreli, E. (2011). The Effect of Creative Drama Based Instruction on Seventh Grade Students’ Achievement in Ratio and Proportion Concepts And Attitudes Toward Mathematics. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Ankara.
  • Demirağ, S. ve Acar Şeşen, B. (2016). “Maddenin Tanecikli Yapısı” Ünitesine Yönelik Yaratıcı Drama Uygulamalarının 6. Sınıf Öğrencilerinin Başarılarına, Tutumlarına ve Motivasyonlarına Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4 (1), 1-21.
  • Diener, C. I. & Dweck, C. S. (1980). An analysis of learned helplessness: II. The processing of success. Journal of personality and social psychology, 39(5), 940
  • Dönmez, C., Yazıcı, K. ve Sabancı, O. (2007). Sosyal Bilgiler Derslerinde Grafik Düzenleyicilerin Kullanımının Öğrencilerin Akademik Bilgiyi Elde Etmelerine Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 437-459.
  • Duatepe, A. & Ubuz, B. (2004). Drama Based Instruction and Geometry. Paper presented at the 10th International Congress on Mathematics Education. (ICME‐10), 4‐11July2004, Kopenhag‐Denmark.
  • Frey, K. S. & Ruble, D. N. (1987). What children say about classroom performance: Sex and grade differences in perceived competence. Child Development, 1066-1078.
  • Göksel, O., (2007). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Harita ve Grafik Kullanımının Eğitimi Destekleme Düzeyi. (Yüksek Lisans Tezi). Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaymakçı S. (2009). Yeni Sosyal Bilgiler Programı Neler Getirdi?, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(5), 1530-1545.
  • Kılıç, Ş. ve Tuncel, M. (2009). Yaratıcı Dramanın İngilizce Konuşmaya ve Tutuma Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(2),9, 55-81.
  • Munshin, H. (2000). Teaching Mathematics for the 21st Century. Upper Saddle River, New Jersey Colombus, Ohio.
  • Okvuran, A. (2003). Yaratıcı Drama Eğitimine Katılma ve Bazı Demografik Değişkenlerin Dramaya Yönelik Tutumlara Etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2 (4), 225-240.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). Ilkogretimde etkinlik temelli matematik ogretimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Ormancı, Ü. ve Özcan, S. (2014). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yöntemi Kullanımının Öğrenci Tutum ve Motivasyonu Üzerine Etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(4), 23-40.
  • Özçelik, N. ve Aydeniz, H. (2012). Yaratıcı Drama Yönteminin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Fransızca Konuşmaya Yönelik Tutumlarına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (2), 231-248.
  • Özsoy, N. (2010). Matematik Öğretiminde Alternatif Etkinlikler “Yaratıcı Drama Uygulamaları. Adnan Menderes Üniversitesi Yayınları, Aydın.
  • Ruffell, M., Mason, J. & Allen, B. (1998). Studying attitude to mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35(1), 1-18.
  • Stodolsky, S. S. (1988). The subject matters: Classroom activity in math and social studies. University of Chicago Press.
  • Stodolsky, S. S., Salk, S., & Glaessner, B. (1991). Student views about learning math and social studies. American educational research journal, 28(1), 89-116.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Tutum ve Okuduğunu Anlama Stratejileri Üzerindeki Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 95-109.
  • Taşkın, T. ve Moğol, S. (2016). Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Mekaniğe Yönelik Tutumuna Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(3), 17-37.
  • Türk C.İ. ve İşleyen, T. (2004). Tarih Dersi Öğretiminde Matematik Dersinin Yeri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 450-455.
  • Walle, J. V., Karp, K. S. & Bay-Williams, J.M. (2010). Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Pearson Education Limited.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, L. (2006). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Derslerindeki Harita, Grafik ve Şekillerin Kavranma Düzeyi (Aksaray İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz Arıkan, E. N. (2012). İlköğretim Okullarında Yaratıcı Drama Yönteminin Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılmasının Erişi, Tutum Ve Kalıcılığa Etkisi: Meram İlköğretim Okulu Örneği. İdil, 1(5), 148-168.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Tutumlarının Yaratıcı Drama Yöntemi ile Geliştirilmesi

Year 2020, , 1 - 28, 15.04.2020
https://doi.org/10.19126/suje.541912

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumlarını yaratıcı drama yöntemi ile geliştirmeye çalışmaktır. Çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntemden yararlanılmıştır. Bu araştırmanın nicel yöntem kısmında ön test- son test kontrol grupsuz deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Nitel yöntem boyutunda ise olgu bilim deseni kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubu, karma araştırma yöntemde kullanılan amaçlı ve uygun örnekleme yöntemi ile oluşturulmuştur. Bu doğrultuda çalışma grubunu, 2017- 2018 eğitim öğretim döneminde A.Ü. Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler son sınıf öğrencilerinden çalışmaya gönüllü, matematik ve geometri derslerine yönelik önyargıları olduğunu düşünen ve ifade eden 20 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın nicel verileri Aşkar (1999) tarafından geliştirilmiş Matematik Tutum Ölçeği ve Bindak (2004) tarafından geliştirilmiş Geometri Tutum Ölçeği ile gerekli izinler alınarak toplanmıştır. Toplanan nicel veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise uygulamalar öncesinde ve sonunda çalışma grubundan alınan yazılı dokümanlar ve 14. Atölye sonunda elde edilen yazılı dokümanların değerlendirilmesi ile toplanmıştır. Toplanan nitel veriler, betimsel analiz ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarını genel olarak değerlendirmek gerekirse, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarından oluşan çalışma grubunun matematiğe yönelik tutumlarının yaratıcı drama yöntemi ile olumlu yönde geliştirildiği söylenebilir.

References

  • Adams, R. & Biddle, B. (1970). Realities of Teaching: Explorations with Video Tape. New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Adıgüzel, Ö. (2017). Eğitimde yaratıcı drama. Pegem Atıf İndeksi, 1-438.
  • Akın, A. (2016). Yabancı Dil Öğretiminde Yaratıcı Drama Yöntemi Kullanımının Lise 12. Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel, Yansıtıcı Düşünme Becerilerine Ve Öğrencilerin Yabancı Dil Öğrenme Tutumlarına Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Bakanlığı, M. E. (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı, Ankara: MEB.
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretim birinci kademede matematik öğretimi. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Bekdemir, M. ve Başıbüyük, A. (2014). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin matematik başarı ve kaygı düzeylerinin coğrafya başarısını yordaması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 459-477.
  • Biber, B. T., İspir, O. A. ve Ay, Z. S. (2015). Matematik Tarihinin Öğretimi İçin Alternatif Bir Öğretim Yöntemi: Yaratıcı Drama. İlköğretim Online, 14(4), 1384-1405.Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning. McGraw-Hill.
  • Bulut, A. ve Aktepe, V. (2015). Yaratıcı Drama Destekli Matematik Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1081-1090.Corno, L. & Rohrkemper, M. (1985). The intrinsic motivation to learn in classrooms. Research On Motivation In Education, 2, 53-90.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Debreli, E. (2011). The Effect of Creative Drama Based Instruction on Seventh Grade Students’ Achievement in Ratio and Proportion Concepts And Attitudes Toward Mathematics. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Ankara.
  • Demirağ, S. ve Acar Şeşen, B. (2016). “Maddenin Tanecikli Yapısı” Ünitesine Yönelik Yaratıcı Drama Uygulamalarının 6. Sınıf Öğrencilerinin Başarılarına, Tutumlarına ve Motivasyonlarına Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4 (1), 1-21.
  • Diener, C. I. & Dweck, C. S. (1980). An analysis of learned helplessness: II. The processing of success. Journal of personality and social psychology, 39(5), 940
  • Dönmez, C., Yazıcı, K. ve Sabancı, O. (2007). Sosyal Bilgiler Derslerinde Grafik Düzenleyicilerin Kullanımının Öğrencilerin Akademik Bilgiyi Elde Etmelerine Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 437-459.
  • Duatepe, A. & Ubuz, B. (2004). Drama Based Instruction and Geometry. Paper presented at the 10th International Congress on Mathematics Education. (ICME‐10), 4‐11July2004, Kopenhag‐Denmark.
  • Frey, K. S. & Ruble, D. N. (1987). What children say about classroom performance: Sex and grade differences in perceived competence. Child Development, 1066-1078.
  • Göksel, O., (2007). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Harita ve Grafik Kullanımının Eğitimi Destekleme Düzeyi. (Yüksek Lisans Tezi). Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaymakçı S. (2009). Yeni Sosyal Bilgiler Programı Neler Getirdi?, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(5), 1530-1545.
  • Kılıç, Ş. ve Tuncel, M. (2009). Yaratıcı Dramanın İngilizce Konuşmaya ve Tutuma Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(2),9, 55-81.
  • Munshin, H. (2000). Teaching Mathematics for the 21st Century. Upper Saddle River, New Jersey Colombus, Ohio.
  • Okvuran, A. (2003). Yaratıcı Drama Eğitimine Katılma ve Bazı Demografik Değişkenlerin Dramaya Yönelik Tutumlara Etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2 (4), 225-240.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). Ilkogretimde etkinlik temelli matematik ogretimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Ormancı, Ü. ve Özcan, S. (2014). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yöntemi Kullanımının Öğrenci Tutum ve Motivasyonu Üzerine Etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(4), 23-40.
  • Özçelik, N. ve Aydeniz, H. (2012). Yaratıcı Drama Yönteminin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Fransızca Konuşmaya Yönelik Tutumlarına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (2), 231-248.
  • Özsoy, N. (2010). Matematik Öğretiminde Alternatif Etkinlikler “Yaratıcı Drama Uygulamaları. Adnan Menderes Üniversitesi Yayınları, Aydın.
  • Ruffell, M., Mason, J. & Allen, B. (1998). Studying attitude to mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35(1), 1-18.
  • Stodolsky, S. S. (1988). The subject matters: Classroom activity in math and social studies. University of Chicago Press.
  • Stodolsky, S. S., Salk, S., & Glaessner, B. (1991). Student views about learning math and social studies. American educational research journal, 28(1), 89-116.
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Tutum ve Okuduğunu Anlama Stratejileri Üzerindeki Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 95-109.
  • Taşkın, T. ve Moğol, S. (2016). Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Mekaniğe Yönelik Tutumuna Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(3), 17-37.
  • Türk C.İ. ve İşleyen, T. (2004). Tarih Dersi Öğretiminde Matematik Dersinin Yeri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 450-455.
  • Walle, J. V., Karp, K. S. & Bay-Williams, J.M. (2010). Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Pearson Education Limited.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, L. (2006). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Derslerindeki Harita, Grafik ve Şekillerin Kavranma Düzeyi (Aksaray İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz Arıkan, E. N. (2012). İlköğretim Okullarında Yaratıcı Drama Yönteminin Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılmasının Erişi, Tutum Ve Kalıcılığa Etkisi: Meram İlköğretim Okulu Örneği. İdil, 1(5), 148-168.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Gözdegül Arık Karamık 0000-0002-9478-6264

Nadire Emel Akhan 0000-0003-3628-8571

Publication Date April 15, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Arık Karamık, G., & Akhan, N. E. (2020). Improving the Attitudes of Preservice Social Studies Teachers towards Mathematics through the Use of the Creative Drama Method. Sakarya University Journal of Education, 10(1), 1-28. https://doi.org/10.19126/suje.541912