The achievement of technology depends heavily on its actual use by the target users. Similarly, the success of online exam systems also depends on the acceptance of target learners. In this regard, the purpose of this study was to investigate the factors that affect the acceptance of an online exam system by online learners. The study was conducted at a state university in Turkey during the fall semester of 2019-2020. A total of 277 online learners participated in this study. The research model of the study was based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). Participants’ data were collected through a survey, which included items of performance expectancy, effort expectancy, facilitating conditions, and social influence factors from the UTAUT model. Structural equation modelling (SEM) analysis was used to investigate the structure of the research model. The SEM results revealed that performance expectancy and facilitating conditions were positively related to online learners’ acceptance of an online exam system. However, according to the results, effort expectancy and social influence were not significantly related to online learners’ acceptance of an online exam system.
Bir teknolojinin başarısı, büyük ölçüde hedef kullanıcılar tarafından kullanımına bağlıdır. Benzer şekilde, çevrimiçi sınav sistemlerinin başarısı için hedef öğrenciler tarafından kabul edilerek kullanılması önem taşımaktadır. Bu bağlamda, bu çalışma, uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrimiçi sınav sistemini kabul etmesine etki eden faktörleri araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışma, 2019-2020 güz döneminde Türkiye'deki bir devlet üniversitesinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmaya toplam 277 uzaktan eğitim öğrencisi katılmıştır. Araştırma modeli, Birleştirilmiş Kabul ve Teknoloji Kullanımı Teorisine (UTAUT) dayanmaktadır. Katılımcılardan verilerin toplanmasında anket yönteminden yararlanılmıştır. Anket kapsamında performans beklentisi, çaba beklentisi, kolaylaştırıcı koşullar, ve sosyal etki faktörlerine ait maddeler yer almaktadır. UTAUT faktörleri ile öğrencilerin çevrimiçi sınav sistemi kullanımı arasındaki ilişkiyi araştırmak için yapısal eşitlik modelleme analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, performans beklentisi ve kolaylaştırıcı koşullar uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrimiçi sınav sistemini kabulü için istatistiksel olarak pozitif yönde etkili bulunmuştur. Öte yandan, çaba beklentisi ve sosyal etki faktörleri, uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrimiçi sınav sistemini kabulü ile ilişkili bulunmamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/