Etkili bir değerler eğitimi verilmesi ve karakter gelişiminin sağlanmasında, iyi bir eğitim-öğretim programı, aile ve sosyal çevre gibi faktörlerin dışında bireyi düşünmeye sevk eden, sezinleterek kendiliğinden öğrenmeyi sağlayan edebi eserler önemli bir araç olarak değerlendirilebilir. Değer eğitiminin küçük yaşlardan itibaren etkili bir şekilde verilmesinin gerekliliği göz önünde bulundurulacak olursa çocuk kitaplarının dolayısıyla çocuk edebiyatının önemi ortaya çıkar. Çocuk edebiyatı ve değerler eğitimi bağlamında özellikle 2014 yılından sonra akademik çalışmaların artış gösterdiği görülmektedir. Türkiye’de değerler eğitimi alanında yapılan tezlerin önemli bir kısmının Türkçenin eğitimi ve öğretimi ile ilgili alanlara yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Yapılan bu araştırmanın amacı 2020 yılına kadar nicelik olarak belirli bir artış gösteren lisansüstü düzeyde yapılan çalışmaların yöntembilimsel olarak niteliğini ve araştırmacı eğilimlerini tespit edip değerlendirmektir. Araştırmada çocuk edebiyatı ve değerler eğitimi bağlamında 2020 yılına kadar YÖK tarafından onaylanmış 99 tez, ilgili tezlerin künyesi, araştırma modeli ve esas aldığı değer veya değer kategorisi değişkenleri açısından incelenmiştir. Çocuk edebiyatı ve değerler eğitimi bağlamında lisansüstü düzeyde çalışma yapan üniversitelerde yapılan lisansüstü tezler incelendiğinde belli başlı akademik alan ve bilim dallarına yönelik çalışmalar olduğu görülmektedir. Örnekleme konu olan eserlerin türleri incelendiğinde özellikle kurmaca ve olay örgüsü odaklı türlerin değerler eğitimi bağlamında incelendiği, incelenen bütün tezlerin belirli bir basılı dokümanın çeşitli şekillerde belirlenen değer veya değer kategorisi çerçevesinde incelense de çok farklı değer ve değer kategorileri ortaya koyduğu görülmüştür.
Apart from the factors such as a good education-training program, family and social environment, the literary works that encourage the individuals to think and provide that they sense and self-learn can be considered as an important tool in providing an effective values education and character development. Considering the necessity of providing values education effectively from an early age, the importance of children's books and therefore the importance of children's literature is understood. It is observed that the academic studies have increased especially after 2014 within the context of the children's literature and values education. It has been determined that a significant portion of the theses written in Turkey in the field of values education concentrates on topics connected to Turkish education and teaching. The aim of this research was to determine and evaluate the methodological quality and researcher tendencies of the studies conducted at the graduate level, which had a certain increase in quantity until 2020. In the research, 99 theses approved by YÖK until 2020 in the context of children's literature and
values education were examined in terms of the tag, research model and value or value category variables, on which they were based, of the relevant theses. In the context of children's literature and values education, when the postgraduate theses prepared in the universities which conduct studies at the postgraduate level were examined, it was observed that studies were conducted on certain academic fields and branches of science. When the types of works that were the subject of the sampling were examined, it was observed that especially fictional and plot-oriented genres were examined in the context of values education, and it was observed that all the theses revealed very different value and value categories although they were
examined within the framework of a certain printed document's value or value category determined in various ways.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/