BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Yazınbilimsel Yaklaşımlar Işığında M. Ş. Esendal’ın “Hayat Ne Tatlı” Adlı Öyküsüne Bir Bakış

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2, 7 - 19, 09.01.2013

Öz

Memduh Şevket Esendal, dilinin yalınlığı, anlatımındaki sadelik ve yazmadaki rahatlığı ile her
dönem Türk öykücülüğünün dikkat çeken ismi olmuştur. Öykülerinde her kesimden insanı ele
alan ve yaşamın güzel yanlarını insanlara göstermeyi, insanlara ümit dağıtmayı kendine görev
addeden Esendal, doğaya ve insanlara nasıl sevgiyle bakacağımızı da bize göstermesini
bilmiştir. Özellikle Milli Eğitim Bakanlığı tarafından öğrencilere okunması tavsiye edilen 100
temel eser arasında da gösterilen Esendal’ın öykülerinin, dilindeki yalınlığın ve anlatımındaki
sadeliğin aksine yalın anlamlı metinler olmadığının bilinmesi, öğrencilerimizi bilinçli bir
edebiyat okuru olarak yetiştirebilmemiz açısından önemlidir. Yazarın öykülerini yazarken insan
ve toplum temelinde yaşadığı bunalımları, huzursuzlukları ve sancıları ancak metinleri çağdaş
yaklaşımlarla yeniden irdelersek gösterebilir ve edebiyat metninin en önemli özelliklerinden biri
olan çok anlamlılığı okuyucuya hissettirebiliriz. Bu nedenle görünüşte yaşama sevgisinin,
hoşgörünün ve iyimserliğin anlatımı üzerine kurgulanmış olan “Hayat Ne Tatlı” adlı öyküyü bu
kez de Alımlama Estetiği kuramına göre inceledik.

Kaynakça

  • Alper, Ç. “Bağımlı Kişiklik Bozukluğu”, http://www.hatunca.net/psikoloji-mainmenu-258/kisilik- bozukluklari-mainmenu-108/318-bagimli-kisilik-bozuklugu, Son Erişim Nisan 2012.
  • Baran, E. (2003). “Çocukluk Nedir Bilemedim Çocukluğumda”, Bilim ve Aklın Aydınlığında
  • Eğitim Dergisi, Sayı 35. (http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Bilim_Dergisi/sayi35/baran.htm) Son Erişim: Mart 2012
  • Dilidüzgün, S. (2001). Türkiye’de Edebiyat Öğretimi ve Edebiyat Öğretiminde Çağdaş Yaklaşımlar, içinde: Çağdaş Türk Yazını 1, Haz. Zehra İpşiroğlu, Adam yayınları İstanbul.
  • Dilidüzgün, S. (2005). “Eğitsel Bir Bakış Açısıyla Ömer Seyfettin ve Kaşağı”, İstanbul Üniversitesi
  • Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 2, Sayı 1, s.11-24. Esendal, M. Ş. (1989). Bütün Eserleri -3 Otlakçı, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Evlice, Yunus Emre, Prof. Dr. : “Kişilik Bozuklukları”, Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Psiki- yatri Anabilim Dalı Ders Notları, t.y. Göktürk, A. (1979). Okuma Uğraşı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları,
  • İpşiroğlu, Z. (2001). Alımlama Boyutları ve Çeşitlemeleri: Yazın. İstanbul: Papirüs.
  • Meydan Larousse Ansiklopedisi, (1972). Yay. haz., Nezihe Araz, Hakkı Devrim vd. 7. cilt, İstanbul,
  • Onaran, M. Ş. (1975). Memduh Şevket Esendal. Türk Dili Dergisi, Türk Öykücülüğü Özel Sayısı, sayı 286.
  • Polat, T. (1995). “Yazın Metni Okur İlişkisi Üzerine Düşünceler”, İÜ Alman Dili Edebiyatı Dergisi, Sayı 9, s. 109-121.
  • Sayın, Ş. (1979). Yazınbilim ve Alımlama Estetiği, Bağlam Dergisi 1, İstanbul Üniversitesi Yabancı
  • Diller Yüksek Okulu Dergisi, İstanbul, s.115. Tezcan, N. (1983). “Yükseköğretimde Anadil Öğretimi”. Türk Dili Dergisi, Dil Öğretimi Özel Sayısı, sayı 379,-380.
  • Yavuzer, Haluk. (1999). Ana Baba ve Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bekir İnce

Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İnce, B. (2013). Çağdaş Yazınbilimsel Yaklaşımlar Işığında M. Ş. Esendal’ın “Hayat Ne Tatlı” Adlı Öyküsüne Bir Bakış. Sakarya University Journal of Education, 2(2), 7-19. https://doi.org/10.19126/suje.62459