Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Tales In Primary School Students’ Vocabulary Development

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 1, 21 - 31, 01.03.2013

Öz

Language is a special means of communication for people. People can express their needs and requests by means of the language. Thanks to the richness of the vocabulary, people will be able to express themselves in a right way. At this point, tale books are the most important resources in the development of childrens’ vocabulary. The children gain sensitivity for books in pre-school period and in first years of primary school, so for the first time in these periods they meet tales, one of the most important products of children literature. Therefore, the tales has a crucious role in the development of children’s language. This importance has increased more in 2012 – 2013 education year as our education system has changed. This study is a descriptive inquiry in the model of searching, so, at first we had an inquiry and gave the definitions of language development and vocabulary and underlined their importance. Secondly we have tried to define in what ways the tales make contribution to children’s vocabulary. We explained the identified features in details through the world and Turkish classical tales and we also gave some activtiy examples that will improve primary school children’s vocabulary. In this study, our aim is to explain the importance of the tales for primary school children and to improve children’s word and concept stocks by preparing activities with the help of novels.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1999). Anlam Bilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Ankara: Engin Yayınevi.
  • Boratav, P. N. (1995). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Bremen Mızıkacıları, http: // www.birincisinif. net (24 Nisan 2012 tarihinde erişilmiştir).
  • Çetinkaya, Z. (2007). Masalların Türkçe Öğretimindeki Yeri ve Önemi. Doktora Tezi: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Efe, A. (t.y.) Gümüş Gözlü Dev, Konya: Enes Kitap Sarayı. Ergin, M. (1992). Türk Dilbilgisi, İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • Fareli Köyün Kavalcısı, http: //İlkokuma.com ( 22 Nisan 2012 tarihinde erişilmiştir).
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Günay, U. (1992). Masal, Türk Dünyası El Kitabı 3 (2. Baskı). Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Gündoğdu, A.E. (2012). İlköğretim Altıncı Sınıf Türkçe Dersi Sözcük Öğretimi Etkinliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 201- 217. Güzel ve Çirkin, http: //www.okulevi.com (22.04.2012 tarihinde erişilmiştir).
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılanma, Ankara: Nobel Yayınları.
  • İpek, E. (2001). En Güzel Keloğlan Masalları, İstanbul: Papatya Yayınları.
  • Konat, B. (2006). Okul Öncesi Eğitiminde Üniteler, Özel Hafta ve Günler, İstanbul: Duru Yayınları.
  • MEB. (2006). 36-72 Aylık Çocukları İçin Okul Öncesi Eğitim Programı ve Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi MEGEP (2010). Gelişim Alanları 2, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özbay, M. (2010). Türkçe Öğretimi Yazıları, Ankara: Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve Edebiyat, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şirin, M.R. (2007). Çocuk Edebiyatı Kültürü, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (1997). Okul Sözlüğü, Ankara: Milliyet Yayınları,1997.

İlkokul Çağı Çocuklarının Söz Varlığının Gelişiminde Masallar

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 1, 21 - 31, 01.03.2013

Öz

Dil, insanlara özgü bir iletişim aracıdır. Bu araç sayesinde insanlar kendilerini, isteklerini ve ihtiyaçlarını anlatırlar. İnsanlar sahip oldukları söz varlığının zenginliği sayesinde ise kendilerini doğru ifade edebilme şansına sahip olurlar. Bu noktada masal kitapları çocukların sözcük dağarcığını geliştirmede en etkili araçtır. Çocuklar okul öncesi başta olmak üzere ilkokulun ilk çağlarında kitaplara karşı duyarlılık kazanmakta ve çocuk edebiyatının en önemli unsurlarından biri olan masallarla ilk olarak bu dönemlerde tanışmaktadırlar. Bu nedenle masallar çocukların dil ve sözcük gelişiminde önemli bir yer tutmaktadır. 2012 – 2013 eğitim – öğretim yılında değişen eğitim sistemiyle birlikte masalların önemi daha da artmıştır. Çalışmamız tarama modelinde betimsel bir araştırma olup söz varlığının gelişiminde masallara yönelik literatür taraması yapılarak dil gelişimi ve söz varlığının tanımına ve önemine değinilmiş ve masalların çocukların söz varlıklarının gelişimine hangi açılardan katkıda bulunduğu tanımlanmaya çalışılmıştır. Tespit edilen özellikler Dünya ve Türk masal klasikleri içerisinde örneklerle açıklanmış ve masallar aracılığıyla ilkokul çağındaki çocukların söz varlığını geliştirebilecek etkinlik örneklerine yer verilmiştir. Bu çalışmada amacımız, ilkokul çağındaki çocukların söz varlığının gelişiminde
masalların önemini belirtmek ve masallar yardımıyla etkinlikler oluşturarak çocukların kelime ve kavram hazinelerini geliştirmek olacaktır. 

Kaynakça

  • Aksan, D. (1999). Anlam Bilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Ankara: Engin Yayınevi.
  • Boratav, P. N. (1995). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Bremen Mızıkacıları, http: // www.birincisinif. net (24 Nisan 2012 tarihinde erişilmiştir).
  • Çetinkaya, Z. (2007). Masalların Türkçe Öğretimindeki Yeri ve Önemi. Doktora Tezi: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Efe, A. (t.y.) Gümüş Gözlü Dev, Konya: Enes Kitap Sarayı. Ergin, M. (1992). Türk Dilbilgisi, İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • Fareli Köyün Kavalcısı, http: //İlkokuma.com ( 22 Nisan 2012 tarihinde erişilmiştir).
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Günay, U. (1992). Masal, Türk Dünyası El Kitabı 3 (2. Baskı). Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Gündoğdu, A.E. (2012). İlköğretim Altıncı Sınıf Türkçe Dersi Sözcük Öğretimi Etkinliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 201- 217. Güzel ve Çirkin, http: //www.okulevi.com (22.04.2012 tarihinde erişilmiştir).
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılanma, Ankara: Nobel Yayınları.
  • İpek, E. (2001). En Güzel Keloğlan Masalları, İstanbul: Papatya Yayınları.
  • Konat, B. (2006). Okul Öncesi Eğitiminde Üniteler, Özel Hafta ve Günler, İstanbul: Duru Yayınları.
  • MEB. (2006). 36-72 Aylık Çocukları İçin Okul Öncesi Eğitim Programı ve Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi MEGEP (2010). Gelişim Alanları 2, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özbay, M. (2010). Türkçe Öğretimi Yazıları, Ankara: Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve Edebiyat, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şirin, M.R. (2007). Çocuk Edebiyatı Kültürü, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (1997). Okul Sözlüğü, Ankara: Milliyet Yayınları,1997.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Onuk

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Onuk, E. (2013). İlkokul Çağı Çocuklarının Söz Varlığının Gelişiminde Masallar. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 21-31.