BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretimi: Öğretmenim “İyi Ki Var”

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 3, 52 - 66, 27.11.2015
https://doi.org/10.19126/suje.16804

Öz

Bu çalışmada Bilim, Teknoloji ve Toplum öğrenme alanına ait “İyi ki var” ünitesinden “teknolojik ürünlerin hayatımızda ve çevremizde yaptığı değişiklikleri dikkate alarak geçmişle bugünü karşılaştırır” kazanımından yola çıkılarak öğrencilerin teknolojiye bakış açıları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma grubunu, Samsun ilinin Atakum ilçesinde Adnan Kahveci ilkokulunda okuyan 4. sınıf öğrencilerinden 75’i oluşturmaktadır. Öğrencilere 2 hafta boyunca Sosyal bilgiler dersinde “İyi ki var” ünitesi programa uygun olarak işlenmiştir. Dersin sonunda öğrencilerden veriler “İyi ki var….; çünkü……..yararlıdır/kolaylık sağlar” cümlesini  tamamlamaları yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır (Yıldırım & Şimşek, 2012).Bu çalışma sonucunda, öğrencilerin vermiş oldukları cevaplar doğrultusunda içerik 10 tema altında yapılandırılmıştır. Öğrencilerin teknolojik ürünleri fiziksel ihtiyaçları için önemli olan teknolojik ürünlere öncelik verdikleri ve diğer bütün teknolojik ürünlere karşı zaafları olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akdağ, M. (2014). Gündelik Hayat ve Medya Üzerine. 12 Nisan 2015 tarihinde http://mediaware.erciyes.edu.tr /tr/gundelik_hayat_ve_medya_uzerine.pdf adresinden erişildi.
  • Akın, E. & Divanoğlu, S. U. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanımına Karşı Genel Tutumları ve Bu Tutumların, Kullanıma Yansımalarına Yönelik Aksaray Üniversitesi’nde bir Araştırma, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9 (17), 69-94.
  • Akpınar, Y. (2005). Bilgisayar Destekli Eğitimde Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aksal, F. A. (2011). Developıng Evaluatıve Tool For Onlıne Learnıng And Teachıng Process, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(3), 69-75.
  • Alkan, C. (2005). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Alper, K., Aytan, N. & Ünlü, S. (2015). Görsel Medya Çağında Çocukların Video Oyun Bağımlılıkları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4(1), 98-106.
  • Ata, B. (2008). Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ausubel, D. P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View, Boston: Kluwer
  • Batur, Z. & Uygun, K. (2012). İki Neslin Bir Kavram Algısı: Teknoloji. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5(1). 74-88.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Common Sense Media (2011) Zero to Eight: Children’s media use in America. http://www.commonsensemedia.org/research/zero-eight-childrens-media-use-america>04 adresinden erişildi.
  • Deniz, L. (2000). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Yaşantıları ve Bilgisayar Tutumları, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 135-166.
  • Klausmeıer, H. J. (1992). Concept Learning and Concept Teaching, Educational Psychologist, (27)3, s.267-286
  • Lauricella, A. R. (2013). Çocukların Medya Katılımı. ( Yay. H. Prof. Dr. Haluk Yavuzer & Mustafa Ruhi Şirin). 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi içinde (s.117- 137) . İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları
  • Lenhart, A. (2012). Teens, Smartphones & Texting (Ergenler, Akıllı Telefonlar & Kısa Mesajlaşma). Washington, DC: Pew Internet &American Life Project.
  • Malatyalı, E. & Yılmaz, K. (2010). Yapılandırmacı Öğrenme Sürecinde Kavramlar ve Önemi: Kavramların Pedaagojik Açıdan İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14). 320-332.
  • Miller, D. Hudson, A., Shimi, J., & Robertson, D. (2012). Signature Pedagogy in Early Years Education: A Role For Cots Game-Based Learning, Computers in the Schools, 29: 227-247.
  • Musarurwa, C. (2011). Teaching with and Learning Through Icts İn Zimbabwe’s Teacher Education Colleges, US-China Education Review, A 7, 952-959.
  • Novak, J. D. (1997). A Theory of Education, Newyork: Cornell University Press
  • Rheingold, H. (2005). Introduction to the Virtual Community, (edt. Ken Gelder.) The Subcultures Reader, 518–29, London: Routledge.
  • Rideout, V. J. (2011) Zero to Eight: Children’s Media Use İn America (Sıfırdan sekiz yaşa: Amerika’da çocukların medya kullanımı). Menlo CA: Common Sense Media
  • Rideout, V. J., Foehr, U. G., & Roberts, D. F. (2010). Generation M2: Media İn The Lives Of 8- To 18- Year-Olds. (M Jenerasyonu: 8 ile 18 yaş arası çocukların hayatında medya). Menlo Park, CA: Kaiser Aile Vakfı.
  • Senemoğlu, N. (2001). Kuramdan Uygulamaya Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sezer, A. (2011). Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 1-19.
  • Şahin, Ö. & Balta, E. (2001). Gündelik Yaşamı Dönüştürmek ve Marksist Düşünce, Praksis (4), 185-217.
  • TDK ( 2008). Büyük Sözlük. http://tdkterim.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Van Wyk, G. ve Louw, A. (2008). Teknology-Assisted Reading for Improving Reading Skills for Young South African Learners, The Electronic Journal of e-Learning, 6(3), 245-254
  • Vendryes, J. (1968). Dil ve Düşünce. (Çev. Berke Vardar), İstanbul: Yeni Lisan Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Vatandaşlık Eğitimi İle İlgili Temel Kavramlara İlişkin Algılarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 453-463.
Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 3, 52 - 66, 27.11.2015
https://doi.org/10.19126/suje.16804

Öz

Kaynakça

  • Akdağ, M. (2014). Gündelik Hayat ve Medya Üzerine. 12 Nisan 2015 tarihinde http://mediaware.erciyes.edu.tr /tr/gundelik_hayat_ve_medya_uzerine.pdf adresinden erişildi.
  • Akın, E. & Divanoğlu, S. U. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanımına Karşı Genel Tutumları ve Bu Tutumların, Kullanıma Yansımalarına Yönelik Aksaray Üniversitesi’nde bir Araştırma, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9 (17), 69-94.
  • Akpınar, Y. (2005). Bilgisayar Destekli Eğitimde Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aksal, F. A. (2011). Developıng Evaluatıve Tool For Onlıne Learnıng And Teachıng Process, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(3), 69-75.
  • Alkan, C. (2005). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Alper, K., Aytan, N. & Ünlü, S. (2015). Görsel Medya Çağında Çocukların Video Oyun Bağımlılıkları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4(1), 98-106.
  • Ata, B. (2008). Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ausubel, D. P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View, Boston: Kluwer
  • Batur, Z. & Uygun, K. (2012). İki Neslin Bir Kavram Algısı: Teknoloji. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5(1). 74-88.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Common Sense Media (2011) Zero to Eight: Children’s media use in America. http://www.commonsensemedia.org/research/zero-eight-childrens-media-use-america>04 adresinden erişildi.
  • Deniz, L. (2000). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Yaşantıları ve Bilgisayar Tutumları, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 135-166.
  • Klausmeıer, H. J. (1992). Concept Learning and Concept Teaching, Educational Psychologist, (27)3, s.267-286
  • Lauricella, A. R. (2013). Çocukların Medya Katılımı. ( Yay. H. Prof. Dr. Haluk Yavuzer & Mustafa Ruhi Şirin). 1. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi içinde (s.117- 137) . İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları
  • Lenhart, A. (2012). Teens, Smartphones & Texting (Ergenler, Akıllı Telefonlar & Kısa Mesajlaşma). Washington, DC: Pew Internet &American Life Project.
  • Malatyalı, E. & Yılmaz, K. (2010). Yapılandırmacı Öğrenme Sürecinde Kavramlar ve Önemi: Kavramların Pedaagojik Açıdan İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14). 320-332.
  • Miller, D. Hudson, A., Shimi, J., & Robertson, D. (2012). Signature Pedagogy in Early Years Education: A Role For Cots Game-Based Learning, Computers in the Schools, 29: 227-247.
  • Musarurwa, C. (2011). Teaching with and Learning Through Icts İn Zimbabwe’s Teacher Education Colleges, US-China Education Review, A 7, 952-959.
  • Novak, J. D. (1997). A Theory of Education, Newyork: Cornell University Press
  • Rheingold, H. (2005). Introduction to the Virtual Community, (edt. Ken Gelder.) The Subcultures Reader, 518–29, London: Routledge.
  • Rideout, V. J. (2011) Zero to Eight: Children’s Media Use İn America (Sıfırdan sekiz yaşa: Amerika’da çocukların medya kullanımı). Menlo CA: Common Sense Media
  • Rideout, V. J., Foehr, U. G., & Roberts, D. F. (2010). Generation M2: Media İn The Lives Of 8- To 18- Year-Olds. (M Jenerasyonu: 8 ile 18 yaş arası çocukların hayatında medya). Menlo Park, CA: Kaiser Aile Vakfı.
  • Senemoğlu, N. (2001). Kuramdan Uygulamaya Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sezer, A. (2011). Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 1-19.
  • Şahin, Ö. & Balta, E. (2001). Gündelik Yaşamı Dönüştürmek ve Marksist Düşünce, Praksis (4), 185-217.
  • TDK ( 2008). Büyük Sözlük. http://tdkterim.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Van Wyk, G. ve Louw, A. (2008). Teknology-Assisted Reading for Improving Reading Skills for Young South African Learners, The Electronic Journal of e-Learning, 6(3), 245-254
  • Vendryes, J. (1968). Dil ve Düşünce. (Çev. Berke Vardar), İstanbul: Yeni Lisan Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Vatandaşlık Eğitimi İle İlgili Temel Kavramlara İlişkin Algılarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 453-463.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Belgin Bal İncebacak

Zafer Tangülü

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bal İncebacak, B., & Tangülü, Z. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretimi: Öğretmenim “İyi Ki Var”. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 52-66. https://doi.org/10.19126/suje.16804