BibTex RIS Kaynak Göster

The Development of Lifelong Learning Trends Scale (LLLTS)

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 114 - 122, 15.04.2016
https://doi.org/10.19126/suje.32361

Öz

The main aim of this study is to develop a a valid and reliable scale to measure lifelong learning trends. For this purpose, general review of the literature was made and scale item pool was created. The scale was carried out with a total of 1644 students who studied in Abant Izzet Baysal and Sakarya University in the Faculty of Education volunteered to participate in the study. Exploratory factor analysis was carried out to demonstrate structure scale of the factor. At the end of the research results, it was found that the scale had a 17-item and two-factor structure. The factors determined according to the substances they contain were called as "willingness to learn" and “openness to improvement”. Total exposition of these two factors is 43.44%. Construct validity of the scale was tested by confirmatory factor analysis. The criterion validity of the scale was also found to be .71. Calculated for the reliability of the scale, Cronbach's alpha internal consistency coefficient was found to be .86 while ω value was calculated as .89. For the scale stability, test-retest reliability coefficient was found to be .76. The findings show that the scale has adequate validity and reliability to measure lifelong learning trends.

Kaynakça

  • Aspin, D., & Chapman, J. (2000). Lifelong learning: Concepts and conceptions. International Journal of Lifelong Education, 19, 2–19.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyalbilimleriçinverianalizi el kitabı: istatistik, araştırmadeseni, spssuygulamalarıvey-orum. Ankara: PegemYayınları.
  • Crick, R. D. & Yu, G. (2008). Assessing learning dispositions: is the effective lifelong learning in-ventory valid and reliable as a measurement tool?.Educational Research, 50 (4), 387–402.
  • Çokluk, Ö.,Şekercioğlu, G.&Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyalbilimleriçinçokdeğişkenliistatistik: SPSS veLis-reluygulamaları. Ankara: PegemYayncılık.
  • Derrick, M. G. (2003). Creating environments conducive for lifelong learning, New directions for adult and continuing education, 100 (Winter).
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development: theory and applications.(2nd edt). Newbury Park, CA: Sage Publi-cations.
  • Green, S. B. &Salkind, N. J. (2008). Usingspss for windows and macintosh analyzing and understanding data (5. Baskı). New Jersey: Upper Saddle River.
  • İlhan, M. &Çetin, B. (2013). Ortaokulöğrencilerininmatematikodaklıakademik riskalmadavranışları: birölçekgeliştirmeçalışması. E-international journal of educational research, 4(2), pp. 1-28.
  • Kirby, J. R.,Knapper, C., Lamon, P., &Egnatoff, W. J. (2010). Development of a scaletomeasurelifelong-learning. International Journal of LifelongEducation, 29, 291–302.
  • McCombs, B. L. (1991). Motivation and lifelong learning. Educational psychologist, 26 (2), 117-127.
  • MEB (2006) Meslek Dersleri Öğretmen Eğitimi Politika Ve Strateji Raporu, Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki Ve Teknik Eğitimin Modernizasyonu Projesi – MTEM, Ankara
  • Meyers, L. S. ,Gamst, G. &Guarimo, A. J. (2006). Applied multivariate research. design and ınterpretation. Londra: Sage Pub.
  • Tabachnick, B. G. &Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5. Baskı). Boston: Allyn and Bacon
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumlarınölçülmesive SPSS ileverianalizi. Ankara: Nobel yayıncılık
  • The Organisation for Economic Cooperation and Development. (2001). Lifelong learning for all. Paris: OECD.
  • Tough, A. (1979).The adult’s learning project. San Diego: University Associates.
  • Yaman, F. (2014). Öğretmenlerin yaşamboyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği).Yükseklisanstezi, Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.

(LLLTS)

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 114 - 122, 15.04.2016
https://doi.org/10.19126/suje.32361

Öz

Bu çalışmanın temel amacı yaşam boyu öğrenme eğilimini ölçmek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda genel literatür taraması yapılarak ölçek madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin geliştirme çalışmalarında örneklemi Abant İzzet Baysal Üniversitesi ve Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 1644 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçeğin faktör yapısını ortaya koymak için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin 17 maddelik iki faktörlü bir yapıda olduğu bulunmuştur. Belirlenen faktörler içerdikleri maddelere göre ‚öğrenmeye isteklilik‛ ve ‚gelişime açıklık‛ olarak isimlendirilmiştir. Bu iki faktörün toplam açıklayıcılığı % 43,44’’tür. Ölçeğin yapı geçerliği doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Ayrıca ölçeğin ölçüt ölçek geçerliği .71 olarak bulunmuştur. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin olarak hesaplanan Cronbach’s alfa iç tutarlılık katsayı .86 ve ω değeri .89 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin kararlılığına ilişkin test tekrar test güvenirlik katsayısı .76 olarak bulunmuştur. Bulgular ölçeğin yaşam boyu öğrenme eğilimini ölçmek için yeterli düzeyde geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğunu göstermektedir

Kaynakça

  • Aspin, D., & Chapman, J. (2000). Lifelong learning: Concepts and conceptions. International Journal of Lifelong Education, 19, 2–19.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyalbilimleriçinverianalizi el kitabı: istatistik, araştırmadeseni, spssuygulamalarıvey-orum. Ankara: PegemYayınları.
  • Crick, R. D. & Yu, G. (2008). Assessing learning dispositions: is the effective lifelong learning in-ventory valid and reliable as a measurement tool?.Educational Research, 50 (4), 387–402.
  • Çokluk, Ö.,Şekercioğlu, G.&Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyalbilimleriçinçokdeğişkenliistatistik: SPSS veLis-reluygulamaları. Ankara: PegemYayncılık.
  • Derrick, M. G. (2003). Creating environments conducive for lifelong learning, New directions for adult and continuing education, 100 (Winter).
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development: theory and applications.(2nd edt). Newbury Park, CA: Sage Publi-cations.
  • Green, S. B. &Salkind, N. J. (2008). Usingspss for windows and macintosh analyzing and understanding data (5. Baskı). New Jersey: Upper Saddle River.
  • İlhan, M. &Çetin, B. (2013). Ortaokulöğrencilerininmatematikodaklıakademik riskalmadavranışları: birölçekgeliştirmeçalışması. E-international journal of educational research, 4(2), pp. 1-28.
  • Kirby, J. R.,Knapper, C., Lamon, P., &Egnatoff, W. J. (2010). Development of a scaletomeasurelifelong-learning. International Journal of LifelongEducation, 29, 291–302.
  • McCombs, B. L. (1991). Motivation and lifelong learning. Educational psychologist, 26 (2), 117-127.
  • MEB (2006) Meslek Dersleri Öğretmen Eğitimi Politika Ve Strateji Raporu, Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki Ve Teknik Eğitimin Modernizasyonu Projesi – MTEM, Ankara
  • Meyers, L. S. ,Gamst, G. &Guarimo, A. J. (2006). Applied multivariate research. design and ınterpretation. Londra: Sage Pub.
  • Tabachnick, B. G. &Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5. Baskı). Boston: Allyn and Bacon
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumlarınölçülmesive SPSS ileverianalizi. Ankara: Nobel yayıncılık
  • The Organisation for Economic Cooperation and Development. (2001). Lifelong learning for all. Paris: OECD.
  • Tough, A. (1979).The adult’s learning project. San Diego: University Associates.
  • Yaman, F. (2014). Öğretmenlerin yaşamboyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği).Yükseklisanstezi, Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Gür Erdoğan

Zeki Arsal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gür Erdoğan, D., & Arsal, Z. (2016). The Development of Lifelong Learning Trends Scale (LLLTS). Sakarya University Journal of Education, 6(1), 114-122. https://doi.org/10.19126/suje.32361

Cited By