Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin öğretmenlere yönelik algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Nitel yöntemin tercih edildiği araştırmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu 2013-2014 eğitim ve öğretim yılı güz döneminde Tokat ve Eskişehir il merkezlerindeki eğitim kurumlarında görev yapan 73 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Veriler araştırma kapsamında geliştirilen görüşme formu ile toplanmış, katılımcılarla yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Okul yöneticilerine (1) göreve yeni başlayan, (2) emekliliği yaklaşmış, (3) bekâr, (4) evli ve (5) derste bulunan öğretmenleri neye benzettikleri ve bunun nedenleri sorulmuştur. Araştırma bulguları, okul yöneticilerinin mesleğe yeni başlayan öğretmenlere ilişkin ürettikleri metaforların acemi, güçlü-verimli ve idealist temaları altında toplandığını göstermektedir. Emekliliği yaklaşan öğretmenler ise bir yandan verimsiz, bir yandan da güçlü ve duygusal olarak algılanmaktadır. Katılımcılar bekar öğretmenleri güçlü, seçici ve özgür olarak betimlerken; evli öğretmenler bir yandan verimsiz bir yandan güçlü, aynı zamanda duygusal ve koruyucu olarak nitelendirilmektedir. Okul yöneticilerinin derste bulunan öğretmenlere yönelik ürettikleri metaforlar ise dersteki öğretmenlerin güçlü, gözde, öğretici ve önder olarak algılandıklarını göstermektedir.
The aim of this research is to determine the teacher perceptions of school administrators through metaphors. Phenomenological design was utilized in this research in which qualitative method was preferred. Study group is consisted of 73 school administrators working at Tokat and Eskişehir in the 2013-2014 academic years, fall semester. Data was gathered through the interview form which was developed for this research and face to face interviews were conducted. It is asked to administrators that to what were they liken (1) new beginning, (2) about retirement, (3) single, (4) married, and (5) in-class teachers and why. Results show that, the metaphors school administrators generated for new beginning teachers are grouped under the themes of novice, powerful-productive, and idealist. Teachers about retirement are perceived unfruitful on one hand, powerful and emotional on the other hand. While participants described single teachers as powerful, selective, and free; married teachers are characterized as unfruitful on one hand and powerful on the other hand, also emotional and protective in the same time. The metaphors school administrators generate for teachers in the classroom showed that these teachers are perceived as powerful, favorite, didactic, and leader.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/