The main purpose of the study is to reach by yoga activities which thought to be implemented as extracurricular training of female students who stay school pension. With this study, it is aimed to make scientific determination about providing concentration and focusing; additionally to improve academic success, to make them healthier individuals, to gain self-confidence and self awareness and to make them feel happy and to offer a suggestion that providing acquisition which gained by yoga activities to take place on the Ministry of Education of Extracurricular training curriculum. It is benefited from observation, interviewing, and analyze of documents as diary on qualitative research methods in this study. 41 school going female students of 14-18 years are selected for the study. Datas are coded via Nvivo 10 for Windows programme. Common theme of coded data is classified by 2 experts. Data which are development of awareness, physiological and psychological acquisitions, implementation of extracurricular activity; in the analyze of triangulation method offers under the main theme and reach sub themes. It is given results concerning demographic data. It is reached two main common subjects for each as a result of gained data analysis by triangulation method. These are acquisition of yoga as extracurricular activities and offer of extracurricular activities. To sum up it is stated that yoga practices which is done in the frame of extracurricular training studies, reduce stress by relaxing applicants mentally and physically. This relaxation has positive impact on concentration by providing focus as well as increasing motivation to what people do. Thus, individuals who have self-awareness remove prejudice and start to think positively for the future. As a consequence of yoga activities applicants are improved mentally, physically. It makes individual to have self-confidence and physical health.
Yoga Extracurricular Training Ministry of Education’s School Pension Leisure Time Female Students
Bu araştırmanın amacını, yoga etkinlikleri ile edinilebilecek kazanımların yanı sıra okuldaki hedeflerine katkı sağlayabilecekleri yolunda bilimsel tespitler yapmaktır. Bir diğer amaç ise ders dışı eğitim çalışmaları incelendiğinde yoga etkinlikleri ile ilgili elde edilebilecek kazanımların Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ders dışı eğitim (DDE) müfredatına alınması yönünde öneri sunmak oluşturmaktadır. Araştırma da nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve doküman analizinden (günlüklerden) yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; yoga etkinliklerine katılan 14-18 yaş grubunda kırk bir kız öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen veriler, “Nvivo 10 for Windows” programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Çeşitleme yönteminin analizinde elde edilen veriler “farkındalığın oluşumu, fizyolojik kazanımlar, psikolojik kazanımlar, ders dışı eğitim önerisi olarak yoganın kazanımları” ana temaları altında sunulmuş ve alt temalara ulaşılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; her birinde ortak olan iki (2) ana temaya ulaşılmıştır: ders dışı eğitim olarak yoganın kazanımları ve ders dışı eğitim önerisi olarak ‘yoga’nın kazanımlarıdır. DDE çalışmaları kapsamında yapılan yoga uygulamalarının, katılımcıları zihinsel ve bedensel olarak rahatlatarak üzerindeki stresi azalttığı tespit edilmiştir. Bu rahatlama bireyin yapacağı işe karşı duyduğu motivasyonu arttırmasının yanı sıra, ana odaklanmasını sağlayarak konsantrasyonuna da olumlu etki oluşturmaktadır. Birey kendine ayırdığı bu zaman içerisinde yaptığı yoga uygulamaları sonucunda bedensel ve ruhsal olarak gösterdiği gelişimle sağlam bir özgüvene ve fiziksel sağlığa erişebileceği söylenebilir.
Yoga ders dışı eğitim okul pansiyonları serbest zaman kız öğrenciler
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/