Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“The Solar System and Beyond” How Teachers Teaching This Unit?

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 252 - 267, 25.08.2017
https://doi.org/10.19126/suje.335497

Öz

The subjects of the science class are composed of the life itself. These subjects include the subjects that can be experienced with simple observations such as motion and matter and the subject that cannot be observed directly such as the atom, cell and space. Therefore, it is necessary that the teachers should make preparations for the subjects in order for the students to comprehend these concepts accurately. “The Solar System and Beyond” unit that is lectured at the 7th grade is one of the subjects that must be supported with the images and materials. Thus, this study aims to determine the methods used in this unit and the problems that the teachers encounter. This is a phenomenological study. The data is obtained by interviewing 49 teachers working in Sakarya province with the easily accessible sample method. The data obtained is examined with the concept analysis and presented in an analytic method. As a result, the teachers expressed that the “Solar System and Beyond” unit lectured at the 7th grade is necessary for the students and they implement visual material, video, animation and documents as well as the smart board applications to support the unit. The majority of the teachers expressed that the students are interested in the astronomy, but it is a disadvantage that this unit is the last unit.

Kaynakça

  • Arıkurt, E., Durukan, Ü. G. ve Şahin, Ç. (2015). Farklı Öğrenim Seviyesindeki Öğrencilerin Astronomi Kavramıyla İlgili Görüşlerin Gelişimsel Olarak İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91
  • Agan, L. (2004). Stellar Ideas: Exploring Students’ understanding of Stars. Astronomy Education Review, 3(1), 77-97.
  • Bailey, J. M. (2006). Development of a Concept Inventory to Assess Students’ Understanding and Reasoning Difficulties About The Properties and Formation of Stars. Unpublished Doctorate Thesis, Arizona University, ABD.
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2005). İlköğretim 6.Sınıf Öğrencilerinin Dünya ve Evren Konusu İle İlgili Kavram Yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-246.
  • Bekiroğlu, F. O. (2007). Effects of Model–Based Teaching on Pre-Service Physics Teachers’ Conceptionsof The Moon, Moon Phases and Other Lunar Phenomena. International Journal of Science Education, 29(5), 555-593.
  • Bülbül, E., İyibil, Ü. G. ve Şahin, Ç. (2013). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi Kavramıyla İlgili Algılamalarının Belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 170-179.
  • Bolat, A., Aydoğdu, R.Ü., Uluçınar Sağır, Ş. ve Değirmenci, S. (2014). 5. Sınıf Öğrencilerinin Güneş, Dünya, Ay Kavramları Hakkındaki Kavram Yanılgılarının Tespit Edilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 218-229.
  • Cırstea, R. P. (2013). Some Considerations on Educational Astronomy in the First Digital Planetarium from Romania, the Arges County Museum Planetarium. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 190-196.
  • Colombo, P. D. Jr., Silva, C. C. ve Aroca, S. C. (2010). Day time School Guided Visits to an Astronomical Observatory in Brazil. Astronomy Education Review, 9(1), 010113-1-010113-7.
  • Deniş Çeliker, H. ve Balım, A. G. (2012). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” Ünitesinde Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamalarının Öğrenci Başarılarına Etkisi. Kurumsal Eğitim Bilim Dergisi –Journal of Theoretical Educational Science, 5(3) ,254-277.
  • Durukan, Ü. G. ve Ültay, E. (2014). Yıldızlar Konusunun Öğretimine Yönelik Bir Ders Materyalinin Geliştirilmesi, Uygulanması ve Etkililiğin Değerlendirilmesi, Internatıonal Conference on Education in Mathematics, Science and Technology, Konya, Türkiye.
  • Emrahoğlu, N. ve Öztürk, A. (2009). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomi Kavramlarını Anlama Seviyelerinin ve Kavram Yanılgılarının İncelenmesi Üzerine Boylamsal Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1),165-180.
  • Ertaş Kılıç, H. ve Şen, A. İ. (2014). Okul Dışı Öğrenme Etkinliklerine ve Eleştirel Düşünmeye Dayalı Fizik Öğretiminin Öğrenci Tutumlarına Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(176),13-30.
  • Frede. V. (2008). Teaching Astronomi for Pre-Service Elementary Teachers: A Comparison of Methods. Advances in Space Research, 42,1819-1830.
  • Güneş, B., Ünsal, Y. ve Ergin, İ. (2001). Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Temel Astronomi Konularındaki Bilgi Düzeylerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Göncü, Ö. (2013). İlköğretim 5. ve 7.Sınıf Öğrencilerinin Astronomi Konularındaki Kavram Yanılgıları Tespiti. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Burdur.
  • Kahraman, O. (2006). Türkiye’de İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarına Astronomi Programı Geliştirilmesi İçin İhtiyaç Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaplan, G. ve Çiftçi Tekinarslan, İ. (2013). Zihinsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. İlköğretim Online, 12(2), 614-627.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Astronomiyle İlgili Kavrama Düzeyi ve Astronomi Dersinin Eğitim İçin Önemi. 3. International Conference on New Trends In Education and Their Implications. Antalya, Türkiye.
  • Kikas, E. (2005). Development Of Children’s Knowledge: The Sky, The Earth and Sun in Children’s Explanations. Electronic Journal of Folklore, 31, 31-56.
  • Kurnaz, M. A. (2012). Yıldız, Kuyruklu Yıldız ve Takım Yıldız Kavramlarıyla İlgili Öğrenci Algılamalarının Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversity Education Faculty Journal, 12(1), 251-264.
  • Kurnaz, M.A ve Değermenci, A. (2012). 7.Sınıf Öğrencilerinin Güneş, Dünya ve Ay İle İlgili Zihinsel Modelleri, İlköğretim Online, 11(1),137-150.
  • Kurnaz, M. A. ve Değermenci, A. (2011). Temel Astronomi Kavramlarına İlişkin Öğrenci Algılamalarının Sınıf Seviyelerine Göre Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 91-112.
  • MEB (2006). İlköğretim Kurumları (6-8) Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2013). İlköğretim Kurumları (3-8) Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Mallon, G. L. ve Bruce, M. H. (1982). Student Achievement and Attitudes in Astronomy: An Experimental Comparison of Two Planetarium Programs. Journal of Research in Science Teaching, 19, 53-61.
  • Mintz, R. , Litvak, S. ve Yair, Y.(2001). 3-D Virtual Reality in Science Education: An Implication for Astronomy Teaching. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 20(3), 293-305.
  • Sunal, D. W. (1976). Analysis of Research on The Educational Uses of a Planetarıum. Journal of Research in Science Teaching, 13(4), 344-349.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. ve Christopher, J. E. (2002). Pre-Service Elementary Teachers’ conceptions of Moon Phases Before and After Instruductions. Journal of Research in Science Teaching, 39(7), 633-658.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. ve Christopher, J. E. (2006). Pre-Service Elementary Teachers’ knowledge of Observable Moon Phases And Pattern of Change in Phases. Journal of Science Teacher Education, 17, 87-101.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. ve Christopher, J. E. (2007). A Longitudinal Study of Conceptual Change: Pre-Service Elementary Teachers’ Conceptions of Moon Phases. Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 303-326.
  • Türk, C., Alemdar, M. ve Kalkan, H. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Mevsimler Konusu Kavrama Düzeylerinin Saptanması. Dünyadaki Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(1), 62-67.
  • Türk, C. ve Kalkan, H. (2010). The Effect Of Planetarıums on Teaching Specific Astronomy Concepts. Journal Of Science Education And Technology, 24(1), 1-15.
  • Yen, J. C., Tsai, C. H. ve Wu, M. (2013). Augmented Reality In The Higher Education: Students’ Science Concept Learning Academic Achievement In Astronomy. Procedia–Social And Behavioral Sciences, 103, 165-173.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

“Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” Öğretmenler Bu Üniteyi Nasıl İşliyor?

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 252 - 267, 25.08.2017
https://doi.org/10.19126/suje.335497

Öz

Fen bilimleri dersinin konularını yaşamın kendisi oluşturmaktadır. Bu konuların içerisinde hareket, madde gibi basit gözlemlerle deneyimleyebileceğimiz konular olduğu gibi atom, hücre, uzay gibi doğrudan gözlemleme imkânı olmayan konular da yer almaktadır. Dolayısıyla öğrencilerin bu konulardaki kavramları doğru yapılandırabilmeleri için öğretmenlerin buna yönelik hazırlıklar yaparak dersleri işlemeleri gerekmektedir. 7. Sınıf konusu olan “Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesi de görsellerle ve materyallerle desteklenerek anlatılması gereken konulardan biridir. Bu yüzden bu çalışmada,  öğretmenlerin bu üniteyi nasıl işledikleri ve yaşadıkları sorunların neler olduğu tespit etmek amaçlanmıştır. Bu çalışma fenomonolojik bir çalışmadır. Veriler kolay ulaşılabilir örneklem yoluyla Sakarya ilinde görev yapmakta olan 49 öğretmen ile görüşme yapılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analiziyle incelenerek, analitik bir şekilde sunulmuştur. Sonuç olarak; öğretmenler, 7. Sınıf ‘’Güneş Sistemi ve Ötesi’’ ünitesinin öğrencilerin görmesi gereken bir ünite olduğunu düşündüklerini ve bu ünitenin daha iyi anlaşılması için derslerinde görsel materyal kullandıklarını, video, animasyon ve belgesellerle dersi zenginleştiklerini, akıllı tahta uygulamalarına yer verdiklerini ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin çoğu, öğrencilerin astronomi konusuna çok ilgi duyduklarını, ancak ünitenin son ünite olmasını bir olumsuzluk olarak gördüklerini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Arıkurt, E., Durukan, Ü. G. ve Şahin, Ç. (2015). Farklı Öğrenim Seviyesindeki Öğrencilerin Astronomi Kavramıyla İlgili Görüşlerin Gelişimsel Olarak İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91
  • Agan, L. (2004). Stellar Ideas: Exploring Students’ understanding of Stars. Astronomy Education Review, 3(1), 77-97.
  • Bailey, J. M. (2006). Development of a Concept Inventory to Assess Students’ Understanding and Reasoning Difficulties About The Properties and Formation of Stars. Unpublished Doctorate Thesis, Arizona University, ABD.
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2005). İlköğretim 6.Sınıf Öğrencilerinin Dünya ve Evren Konusu İle İlgili Kavram Yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-246.
  • Bekiroğlu, F. O. (2007). Effects of Model–Based Teaching on Pre-Service Physics Teachers’ Conceptionsof The Moon, Moon Phases and Other Lunar Phenomena. International Journal of Science Education, 29(5), 555-593.
  • Bülbül, E., İyibil, Ü. G. ve Şahin, Ç. (2013). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi Kavramıyla İlgili Algılamalarının Belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 170-179.
  • Bolat, A., Aydoğdu, R.Ü., Uluçınar Sağır, Ş. ve Değirmenci, S. (2014). 5. Sınıf Öğrencilerinin Güneş, Dünya, Ay Kavramları Hakkındaki Kavram Yanılgılarının Tespit Edilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 218-229.
  • Cırstea, R. P. (2013). Some Considerations on Educational Astronomy in the First Digital Planetarium from Romania, the Arges County Museum Planetarium. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 190-196.
  • Colombo, P. D. Jr., Silva, C. C. ve Aroca, S. C. (2010). Day time School Guided Visits to an Astronomical Observatory in Brazil. Astronomy Education Review, 9(1), 010113-1-010113-7.
  • Deniş Çeliker, H. ve Balım, A. G. (2012). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” Ünitesinde Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamalarının Öğrenci Başarılarına Etkisi. Kurumsal Eğitim Bilim Dergisi –Journal of Theoretical Educational Science, 5(3) ,254-277.
  • Durukan, Ü. G. ve Ültay, E. (2014). Yıldızlar Konusunun Öğretimine Yönelik Bir Ders Materyalinin Geliştirilmesi, Uygulanması ve Etkililiğin Değerlendirilmesi, Internatıonal Conference on Education in Mathematics, Science and Technology, Konya, Türkiye.
  • Emrahoğlu, N. ve Öztürk, A. (2009). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomi Kavramlarını Anlama Seviyelerinin ve Kavram Yanılgılarının İncelenmesi Üzerine Boylamsal Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1),165-180.
  • Ertaş Kılıç, H. ve Şen, A. İ. (2014). Okul Dışı Öğrenme Etkinliklerine ve Eleştirel Düşünmeye Dayalı Fizik Öğretiminin Öğrenci Tutumlarına Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(176),13-30.
  • Frede. V. (2008). Teaching Astronomi for Pre-Service Elementary Teachers: A Comparison of Methods. Advances in Space Research, 42,1819-1830.
  • Güneş, B., Ünsal, Y. ve Ergin, İ. (2001). Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Temel Astronomi Konularındaki Bilgi Düzeylerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Göncü, Ö. (2013). İlköğretim 5. ve 7.Sınıf Öğrencilerinin Astronomi Konularındaki Kavram Yanılgıları Tespiti. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Burdur.
  • Kahraman, O. (2006). Türkiye’de İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarına Astronomi Programı Geliştirilmesi İçin İhtiyaç Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaplan, G. ve Çiftçi Tekinarslan, İ. (2013). Zihinsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. İlköğretim Online, 12(2), 614-627.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Astronomiyle İlgili Kavrama Düzeyi ve Astronomi Dersinin Eğitim İçin Önemi. 3. International Conference on New Trends In Education and Their Implications. Antalya, Türkiye.
  • Kikas, E. (2005). Development Of Children’s Knowledge: The Sky, The Earth and Sun in Children’s Explanations. Electronic Journal of Folklore, 31, 31-56.
  • Kurnaz, M. A. (2012). Yıldız, Kuyruklu Yıldız ve Takım Yıldız Kavramlarıyla İlgili Öğrenci Algılamalarının Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversity Education Faculty Journal, 12(1), 251-264.
  • Kurnaz, M.A ve Değermenci, A. (2012). 7.Sınıf Öğrencilerinin Güneş, Dünya ve Ay İle İlgili Zihinsel Modelleri, İlköğretim Online, 11(1),137-150.
  • Kurnaz, M. A. ve Değermenci, A. (2011). Temel Astronomi Kavramlarına İlişkin Öğrenci Algılamalarının Sınıf Seviyelerine Göre Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 91-112.
  • MEB (2006). İlköğretim Kurumları (6-8) Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2013). İlköğretim Kurumları (3-8) Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Mallon, G. L. ve Bruce, M. H. (1982). Student Achievement and Attitudes in Astronomy: An Experimental Comparison of Two Planetarium Programs. Journal of Research in Science Teaching, 19, 53-61.
  • Mintz, R. , Litvak, S. ve Yair, Y.(2001). 3-D Virtual Reality in Science Education: An Implication for Astronomy Teaching. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 20(3), 293-305.
  • Sunal, D. W. (1976). Analysis of Research on The Educational Uses of a Planetarıum. Journal of Research in Science Teaching, 13(4), 344-349.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. ve Christopher, J. E. (2002). Pre-Service Elementary Teachers’ conceptions of Moon Phases Before and After Instruductions. Journal of Research in Science Teaching, 39(7), 633-658.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. ve Christopher, J. E. (2006). Pre-Service Elementary Teachers’ knowledge of Observable Moon Phases And Pattern of Change in Phases. Journal of Science Teacher Education, 17, 87-101.
  • Trundle, K. C., Atwood, R. K. ve Christopher, J. E. (2007). A Longitudinal Study of Conceptual Change: Pre-Service Elementary Teachers’ Conceptions of Moon Phases. Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 303-326.
  • Türk, C., Alemdar, M. ve Kalkan, H. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Mevsimler Konusu Kavrama Düzeylerinin Saptanması. Dünyadaki Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(1), 62-67.
  • Türk, C. ve Kalkan, H. (2010). The Effect Of Planetarıums on Teaching Specific Astronomy Concepts. Journal Of Science Education And Technology, 24(1), 1-15.
  • Yen, J. C., Tsai, C. H. ve Wu, M. (2013). Augmented Reality In The Higher Education: Students’ Science Concept Learning Academic Achievement In Astronomy. Procedia–Social And Behavioral Sciences, 103, 165-173.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Yılmaz

Canan Laçin Şimşek

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E., & Laçin Şimşek, C. (2017). “The Solar System and Beyond” How Teachers Teaching This Unit?. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 252-267. https://doi.org/10.19126/suje.335497