Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

What Do Preschool Children Know About Space?

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 4, 730 - 738, 30.12.2017
https://doi.org/10.19126/suje.377553

Öz

Childhood, especially preschool period, is the period in which people are the most cruious and the most willing to learn something. Children try to observe, explore and make sense of all things around them. The subject of this study is one of the subjects that kids are the most curious about; the space and trying to understand what kids think about it. This is a phenomenological study. It was carried out at a private kindergarten in Sakarya, with the kids of 5 (48-66 months) years old age group. 9 kids participated to the study. The data was collected with focus group interview. The questions of interview were prepared as semi-structured. As a result of interviews, it was observed that children wonder about space so much and they define it as a huge emptiness. The children stated that there are sun, moon, earth, stars and planets in the space. Although they are just preschool kids, there are some kids who know that the earth is round, the sun is a star, names of the planets. These findings show that familys’ attention is vey important at conceptual development.

Kaynakça

  • Akman, B., Üstün, E. ve Güler, T. (2003). 6 Yaş Çocuklarının Bilim Süreçlerini Kullanma Yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 11-14. Alabay, E. (2013). Okul Öncesi Fen Eğitiminde Fen Programları. Akman, B., Uyanık Balat, G., Güler, T. (ed). Okul Öncesi Dönemde Fen eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Backscheider, A. G., Gelman, S. A. ve Shatz, M. (1993). Preschoolers' Ability to Distinguish Living Kinds as a Function of Regrowth. Society for Research in Child Development, 64(4), 1242-1257. Bahar, M., Cihangir, S. ve Gözün, Ö. (2008). Okul Öncesi ve İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Canlı ve Cansız Nesneler İle İlgili Alternatif Düşünce Kalıpları. infobank.fedu.metu.tr/ufbmek-5/bkitabı/PDF/Fen/Bildiri/t65d.pdf adresinden 19.05.2016 tarihinde alınmıştır. Ceylan, Ş., Gözün-Kahraman, K. ve Ülker, P. (2015). Çocukların Meraklarına İlişkin Annelerin ve Öğretmenlerin Düşünceleri: Bilim Kavramı. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(1), 1-16. Chalufour, I. ve Worth, K. (2006). K Today: Teaching and Learning in The Kindergarten Year. Science in Kindergarten. 85-94 Christidou, V. ve Hatzinikita, V. (2006). Preschool Children’s Explanations of Plant Growth and Rain Formation: A Comparative Analysis. Research in Science Education. 36(3), 187-210 Christidou, V., Kazela, K., Kakana, D. ve Valakosta, M. (2009). Teaching Magnetic Attraction to Preschool Children: A comparison of different approaches. International Journal of Learning. 16, 115-128. Çekmez, E., Yıldız, C. ve Bütüner, S. Ö. ve (2012). Fenomengrafik Araştırma Yöntemi. NEF-EFMED. 6(2), 77-102. Çetin, T., Yavuz, T.., Tokgöz, B. ve Güven, G (2012). Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklara (62-72 ay) Uzay Kavramı Öğretimi. GEFAD/GUJGEF 32(3), 715-731. Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165. Elmalı, Ş. ve Laçin-Şimşek, C. (2016). Okul Öncesi Çocukların Yüzme ve Batma Kavramı ile İlgili Düşünceleri. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon, Eylül, 2016. Emrahoğlu, N. ve Öztürk, A. (2009). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomi Kavramlarını Anlama Seviyelerinin ve Kavram Yanılgılarının İncelenmesi Üzerine Boylamsal Bir Araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18(1), 165–180. Harlen, W. (1985). Teaching and learning primary science. London, Harper. Kikas, E. (2010). Children's Thinking: Clouds, rain, and rainbow ın children's explanations. Mäetagused, 46, 139-156. Laçin Şimşek, C. (2007). Öğrenciler Fen ve Teknoloji Dersinde Ne Öğrenmek İstiyorlar? VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, 39-42, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Laçin Şimşek, C. ve Tezcan, R. (2008). Çocukların Fen Kavramıyla İlgili Düşüncelerinin Gelişimini Etkileyen Faktörler. İlköğretim Online, 7(3), 569-577. Okan, K. (1993). Fen Bilgisi Öğrtimi. Ankara: Okan yayınları. Ravanis, K. (1994). The Discovery of Elemantary Magnetic Properties in Preschool Age. European Early Childhood Education Research Journal. 2(2), 79-91. Ravanis, K., Christidou, V. ve Hatzinikita, C. (2013). Enhancing Conceptual Change in Preschool Children’s Perpresentations of Light: A Sociocognitive Approach. Reseach in Science Education. 43(6), 2257-2276. Segal, M. ve Cosgrove, M. ve (1993). The Sun Is Sleeping Now: Early Learning About Light And Shadows. Reseach in Science Education. 23(1), 276-285. Solomonidou, C. ve Kakana, D. M. (2000). Preschool Children’s Conceptions About the Electric Current and the Functioning of Electric Appliances. European Early Childhood Education Research Journal, 8(1), 95 111.DOI:10.1080/13502930085208511. Saçkes, M., Smith, M. M. ve Trundle, K. C. (2016). US and Turkish Preschoolers Observational Knowledge of Astronomy, International journal of Science Education. 38(1), 116-129. Taşkın, Ö. ve Şahin, B. (2008). Çevre Kavramı ve Altı Yaş Okul Öncesi Çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 1-12. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Seçkin Yayınevi. Zogza, V. ve Papamicheal, Y. (2000). The Development of the Concept of Alive By Preschoolers Through A Cognivive Conflict Teaching Intervention. European Journal of Psychology of Education. 15(2), 191-205

Okulöncesi Dönemdeki Çocuklar Uzay Hakkında Neler Biliyor?

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 4, 730 - 738, 30.12.2017
https://doi.org/10.19126/suje.377553

Öz

Çocukluk çağı, özellikle okul öncesi dönem, insanların en meraklı, öğrenmeye en istekli oldukları dönemdir. Çocuklar, etraflarında olan her şeyi gözlemlemeye, keşfetmeye ve onlara anlam yüklemeye çalışırlar. Bu çalışmada, çocukların çok merak ettikleri konulardan biri olan uzay konusu ele alınarak, çocukların neler düşündükleri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma, fenomenolojik bir çalışmadır. Sakarya İlinde yer alan bir özel anaokulun beş (48-75 ay) yaş grubu ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya dokuz çocuk katılmıştır. Veriler odak grup görüşmesi aracılığıyla toplanmıştır. Görüşme soruları yarı yapılandırılmış olarak hazırlanmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda, çocukların uzayı çok merak ettikleri, uzayı büyük bir boşluk olarak tanımladıkları görülmüştür. Çocuklar, uzayda güneş, ay, dünya, yıldızlar, gezegenler olduğu, dünyanın yuvarlak olduğunu belirtmişlerdir. Bunun yanında, okulöncesi dönemde bulunmalarına rağmen, güneşin bir yıldız olduğunu ve gezegenlerin isimlerini bilen çocukların olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, aile ilgisinin kavram gelişiminde ne kadar önemli olduğunu gösterir niteliktedir.

Kaynakça

  • Akman, B., Üstün, E. ve Güler, T. (2003). 6 Yaş Çocuklarının Bilim Süreçlerini Kullanma Yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 11-14. Alabay, E. (2013). Okul Öncesi Fen Eğitiminde Fen Programları. Akman, B., Uyanık Balat, G., Güler, T. (ed). Okul Öncesi Dönemde Fen eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Backscheider, A. G., Gelman, S. A. ve Shatz, M. (1993). Preschoolers' Ability to Distinguish Living Kinds as a Function of Regrowth. Society for Research in Child Development, 64(4), 1242-1257. Bahar, M., Cihangir, S. ve Gözün, Ö. (2008). Okul Öncesi ve İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Canlı ve Cansız Nesneler İle İlgili Alternatif Düşünce Kalıpları. infobank.fedu.metu.tr/ufbmek-5/bkitabı/PDF/Fen/Bildiri/t65d.pdf adresinden 19.05.2016 tarihinde alınmıştır. Ceylan, Ş., Gözün-Kahraman, K. ve Ülker, P. (2015). Çocukların Meraklarına İlişkin Annelerin ve Öğretmenlerin Düşünceleri: Bilim Kavramı. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(1), 1-16. Chalufour, I. ve Worth, K. (2006). K Today: Teaching and Learning in The Kindergarten Year. Science in Kindergarten. 85-94 Christidou, V. ve Hatzinikita, V. (2006). Preschool Children’s Explanations of Plant Growth and Rain Formation: A Comparative Analysis. Research in Science Education. 36(3), 187-210 Christidou, V., Kazela, K., Kakana, D. ve Valakosta, M. (2009). Teaching Magnetic Attraction to Preschool Children: A comparison of different approaches. International Journal of Learning. 16, 115-128. Çekmez, E., Yıldız, C. ve Bütüner, S. Ö. ve (2012). Fenomengrafik Araştırma Yöntemi. NEF-EFMED. 6(2), 77-102. Çetin, T., Yavuz, T.., Tokgöz, B. ve Güven, G (2012). Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklara (62-72 ay) Uzay Kavramı Öğretimi. GEFAD/GUJGEF 32(3), 715-731. Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165. Elmalı, Ş. ve Laçin-Şimşek, C. (2016). Okul Öncesi Çocukların Yüzme ve Batma Kavramı ile İlgili Düşünceleri. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon, Eylül, 2016. Emrahoğlu, N. ve Öztürk, A. (2009). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomi Kavramlarını Anlama Seviyelerinin ve Kavram Yanılgılarının İncelenmesi Üzerine Boylamsal Bir Araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18(1), 165–180. Harlen, W. (1985). Teaching and learning primary science. London, Harper. Kikas, E. (2010). Children's Thinking: Clouds, rain, and rainbow ın children's explanations. Mäetagused, 46, 139-156. Laçin Şimşek, C. (2007). Öğrenciler Fen ve Teknoloji Dersinde Ne Öğrenmek İstiyorlar? VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, 39-42, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Laçin Şimşek, C. ve Tezcan, R. (2008). Çocukların Fen Kavramıyla İlgili Düşüncelerinin Gelişimini Etkileyen Faktörler. İlköğretim Online, 7(3), 569-577. Okan, K. (1993). Fen Bilgisi Öğrtimi. Ankara: Okan yayınları. Ravanis, K. (1994). The Discovery of Elemantary Magnetic Properties in Preschool Age. European Early Childhood Education Research Journal. 2(2), 79-91. Ravanis, K., Christidou, V. ve Hatzinikita, C. (2013). Enhancing Conceptual Change in Preschool Children’s Perpresentations of Light: A Sociocognitive Approach. Reseach in Science Education. 43(6), 2257-2276. Segal, M. ve Cosgrove, M. ve (1993). The Sun Is Sleeping Now: Early Learning About Light And Shadows. Reseach in Science Education. 23(1), 276-285. Solomonidou, C. ve Kakana, D. M. (2000). Preschool Children’s Conceptions About the Electric Current and the Functioning of Electric Appliances. European Early Childhood Education Research Journal, 8(1), 95 111.DOI:10.1080/13502930085208511. Saçkes, M., Smith, M. M. ve Trundle, K. C. (2016). US and Turkish Preschoolers Observational Knowledge of Astronomy, International journal of Science Education. 38(1), 116-129. Taşkın, Ö. ve Şahin, B. (2008). Çevre Kavramı ve Altı Yaş Okul Öncesi Çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 1-12. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Seçkin Yayınevi. Zogza, V. ve Papamicheal, Y. (2000). The Development of the Concept of Alive By Preschoolers Through A Cognivive Conflict Teaching Intervention. European Journal of Psychology of Education. 15(2), 191-205
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Küçük Bu kişi benim

Canan Laçin Şimşek

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Küçük, A., & Laçin Şimşek, C. (2017). What Do Preschool Children Know About Space?. Sakarya University Journal of Education, 7(4), 730-738. https://doi.org/10.19126/suje.377553