Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mühendislik Öğrencilerinin Bilim, Teknoloji ve Tasarım Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 95 - 110, 15.04.2018
https://doi.org/10.19126/suje.335886

Öz

Bu çalışmanın amacı mühendislik fakültesi öğrencilerinin bilim, teknoloji ve tasarım kavramlarına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Çalışma grubunu, Doğu Karadeniz Bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinde İnşaat mühendisliği bölümünün birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören toplam 130 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri öğrencilerin, “Bilim…….gibidir; çünkü……..”, “Teknoloji……..gibidir; çünkü……..”, “Tasarım……..gibidir; çünkü……..” kalıplarını  tamamlamaları yoluyla elde edilmiştir. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde olgubilim araştırma deseni kullanılan bu araştırmada, elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada öğrenciler tarafından bilim kavramına yönelik “uzay”, “okyanus” ve “ağaç” metaforlarının, teknoloji kavramına yönelik “yemek” ve “insan” metaforlarının ve tasarım kavramına yönelik ise “hayal gücü” metaforunun en fazla ifade edilen metaforlar olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda öğrencilerin çoğunluğunun bilim kavramını “sınırsız”, “değişen ve gelişen”, “aydınlatıcı”, “yaşam kaynağı” ve “merak uyandıran” olarak, teknoloji kavramını “değişen ve gelişen”, “kolaylaştırıcı”,  “faydasının yanı sıra zararı olan” ve “sınırsız” olarak ve tasarım kavramını ise “hayal ürünü”  olarak algıladıkları belirlenmiştir. Ayrıca bilim ve teknoloji kavramlarına yönelik üretilen metaforların, tasarım kavramına yönelik üretilen metaforlara oranla sayıca daha fazla olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S. ve Apaydın, Ç. (2013). Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, [Educational Administration: Theory and Practice], 19(3), 329-354. Akgün, E. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının “Çocuk” ve “Okul Öncesi Öğretmeni” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672. Aktamış, H. ve Dönmez, G. (2016).Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersine, Bilime, Fen Bilimleri Öğretmenine ve Bilim İnsanına Yönelik Metaforik Algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 7-30. Aladağ, S. ve Kuzgun, M. P. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Değer” Kavramına ilişkin Metaforik Algıları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 163-193. Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin “Öğretmen” Kavramı ile ilgili Algılarının Metaforik İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(6), 43-59. Aydın, F. (2009). Teknolojinin Doğasına Yönelik Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin ve Kavramlarının Gelişimi ve Öğretimde İkilemlerin Etkililiği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aydın, F. ve Eser Ünaldı, Ü. (2010). Coğrafya Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına ilişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622. Aydın, F. ve Karaa, F.N. (2013). Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumları: Ölçek Geliştirme Çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi,10(4), 103-118. Batur, Z. ve Uygun, K. (2012). İki Neslin Bir Kavram Algısı: Teknoloji. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 74-88. Bıyıklı, C., Başbay, M. ve Başbay, A. (2014). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Bilim Kavramına ilişkin Metaforları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 413-437. Cerit, Y. (2008). Öğretmen Kavramı ile ilgili Metaforlara ilişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712. Derman, A. (2014). Lise Öğrencilerinin Kimya Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 9(5), 749-776. Doğan Bora, N., Arslan, O. ve Çakıroğlu, J. (2006). Lise Öğrencilerinin Bilim ve Bilim İnsanı Hakkındaki Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 32-44. Durukan, U.G., Hacıoğlu, Y. ve Dönmez Usta, N. (2016). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmeni Adaylarının “Teknoloji” Algıları.Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 24-46. Fidan, M. (2014). Öğretmen Adaylarının Teknoloji ve Sosyal Ağ Kavramlarına ilişkin Metaforik Algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 25(1), 483-496. Gültekin, M. (2013). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141. Hastürk, H.G., Öztürk, N., Demir, R. ve Kartal, T. (2014). Farklı Eğitim Kademelerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilimin Doğası ile ilgili Görüşleri. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 7(18), 671-688. Kahyaoğlu, M. (2015). İlköğretim Öğrencilerinin Doğa Kavramına ilişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 831-846. Karaa, F.N., Aydın, F., Bahar, M. ve Yılmaz, Ş. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojiye İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 118-139. Karaçam, S. ve Aydın, F. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Teknoloji Kavramına ilişkin Algılarının Metafor Analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences,13(2), 545-572. Kasapoğlu, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine ilişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(1), 59-80. Kaya, M.F. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına ilişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 917-931. Korkmaz, F. ve Ünsal, S. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerin ‘‘Teknoloji’’ Kavramına ilişkin Metaforik Algılarının İncelemesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35), 194-212. Kurt, A.A. and Özer, Ö. (2013). Metaphorical Perceptions of Technology: Case of Anadolu University Teacher Training Certificate Program. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(2), 94-112. Lakoff, G. and Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev: G.Y. Demir). İstanbul: Paradigma Yayınları. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2006). İlköğretim Teknoloji ve Tasarım Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). Ortaokul Teknoloji ve Tasarım Dersi (7. ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. Miles, M.B. and Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Palic Sadoglu, G. and Uzun, S. (2014). Identifying Pre-Service Science and Technology Teachers’ Perceptions Related to the Concept of Physics through Metaphors. International Journal of Educational Research and Technology, 5(1), 36-41. Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına ilişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. Sağlam, M. (1990). Bilimsel ve Teknolojik Gelişmenin Sosyal ve Kültürel Boyutları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 229-237. Semerci, Ç. (2007). “Program Geliştirme” Kavramına ilişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Programlarına Farklı Bir Bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 125-140. Seven, M. Ali (2004). Eğitimde Bilginin Felsefi Temelleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 197-207. Şenel, T. ve Aslan, O. (2014). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı Kavramlarına ilişkin Metaforik Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95. Timur, B. ve Taşar, F. (2011). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Güven Ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye Uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839-856. Uzun, S. and Paliç, G. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Kavramına ilişkin Sahip Oldukları Algıların Metaforlar Yardımıyla İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 245-260. Wahyudi, W. (2007). Using Metaphors to Explore Teachers' Perceptions of School Science Curriculum: An Indonesian Lower Secondary Schools Case. Paper presented at the Second International Conference on Science and Mathematics Education, Penang, Malaysia. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Soysal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Yilmaz, A., Esenturk, O.K., Tekkursun Demir, G. and Ilhan, E.L. (2017). Metaphoric Perception of Gifted Students about Physical Education Course and Physical Education Teachers. Journal of Education and Learning, 6(2), 220-234. Yob, I.M. (2003). Thinking Constructively with Metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138. Zorlu, Y. ve Baykara, O. (2014). Teknoloji Bilimin Uygulaması mıdır? Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 123-144.

Metaphoric Perceptions of Engineering Students Regarding Concepts of Science, Technology and Design

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 95 - 110, 15.04.2018
https://doi.org/10.19126/suje.335886

Öz

The purpose of this study is to identify perceptions of students studying at faculty of engineering regarding science, technology and design through metaphors. The sample group is consisted of a total of 130 students who are at the first, second, third and fourth year of their education in civil engineering department of a state university in the Eastern Black Sea region. The data of the study is collected by having students complete the following sentences: “Science is like ……..; because ……..”, “Technology is like ……..; because ……..”, “Design is like ……..; because ……..”. In this study, which uses phenomenological research pattern within the framework of qualitative research perspective, the data obtained is analyzed through content analysis. In the research, it is seen that metaphors identified by most of the students regarding the concept of science are “space”, “ocean” and “tree”, regarding the concept of technology are “food” and “human”, regarding the concept of design is “imagination”. At the end of the study, it is found that most of the students perceive the concept of science as “infinite”, “changing and developing”, “enlightening”, “life source” and “nerve-shredding”, the concept of technology as “changing and developing”, “facilitating”, “harmful as much as beneficial” and “unlimited”, the concept of design as “imaginary”. Moreover, it is identified that metaphors produced regarding concepts of science and technology are more in numbers compared to metaphors produced regarding the concept of design.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S. ve Apaydın, Ç. (2013). Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, [Educational Administration: Theory and Practice], 19(3), 329-354. Akgün, E. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının “Çocuk” ve “Okul Öncesi Öğretmeni” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672. Aktamış, H. ve Dönmez, G. (2016).Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersine, Bilime, Fen Bilimleri Öğretmenine ve Bilim İnsanına Yönelik Metaforik Algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 7-30. Aladağ, S. ve Kuzgun, M. P. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Değer” Kavramına ilişkin Metaforik Algıları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 163-193. Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin “Öğretmen” Kavramı ile ilgili Algılarının Metaforik İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(6), 43-59. Aydın, F. (2009). Teknolojinin Doğasına Yönelik Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin ve Kavramlarının Gelişimi ve Öğretimde İkilemlerin Etkililiği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aydın, F. ve Eser Ünaldı, Ü. (2010). Coğrafya Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına ilişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622. Aydın, F. ve Karaa, F.N. (2013). Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumları: Ölçek Geliştirme Çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi,10(4), 103-118. Batur, Z. ve Uygun, K. (2012). İki Neslin Bir Kavram Algısı: Teknoloji. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 74-88. Bıyıklı, C., Başbay, M. ve Başbay, A. (2014). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Bilim Kavramına ilişkin Metaforları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 413-437. Cerit, Y. (2008). Öğretmen Kavramı ile ilgili Metaforlara ilişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712. Derman, A. (2014). Lise Öğrencilerinin Kimya Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 9(5), 749-776. Doğan Bora, N., Arslan, O. ve Çakıroğlu, J. (2006). Lise Öğrencilerinin Bilim ve Bilim İnsanı Hakkındaki Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 32-44. Durukan, U.G., Hacıoğlu, Y. ve Dönmez Usta, N. (2016). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmeni Adaylarının “Teknoloji” Algıları.Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 24-46. Fidan, M. (2014). Öğretmen Adaylarının Teknoloji ve Sosyal Ağ Kavramlarına ilişkin Metaforik Algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 25(1), 483-496. Gültekin, M. (2013). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141. Hastürk, H.G., Öztürk, N., Demir, R. ve Kartal, T. (2014). Farklı Eğitim Kademelerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilimin Doğası ile ilgili Görüşleri. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 7(18), 671-688. Kahyaoğlu, M. (2015). İlköğretim Öğrencilerinin Doğa Kavramına ilişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 831-846. Karaa, F.N., Aydın, F., Bahar, M. ve Yılmaz, Ş. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojiye İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 118-139. Karaçam, S. ve Aydın, F. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Teknoloji Kavramına ilişkin Algılarının Metafor Analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences,13(2), 545-572. Kasapoğlu, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine ilişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(1), 59-80. Kaya, M.F. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına ilişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 917-931. Korkmaz, F. ve Ünsal, S. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerin ‘‘Teknoloji’’ Kavramına ilişkin Metaforik Algılarının İncelemesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35), 194-212. Kurt, A.A. and Özer, Ö. (2013). Metaphorical Perceptions of Technology: Case of Anadolu University Teacher Training Certificate Program. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(2), 94-112. Lakoff, G. and Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev: G.Y. Demir). İstanbul: Paradigma Yayınları. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2006). İlköğretim Teknoloji ve Tasarım Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). Ortaokul Teknoloji ve Tasarım Dersi (7. ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. Miles, M.B. and Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Palic Sadoglu, G. and Uzun, S. (2014). Identifying Pre-Service Science and Technology Teachers’ Perceptions Related to the Concept of Physics through Metaphors. International Journal of Educational Research and Technology, 5(1), 36-41. Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına ilişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. Sağlam, M. (1990). Bilimsel ve Teknolojik Gelişmenin Sosyal ve Kültürel Boyutları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 229-237. Semerci, Ç. (2007). “Program Geliştirme” Kavramına ilişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Programlarına Farklı Bir Bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 125-140. Seven, M. Ali (2004). Eğitimde Bilginin Felsefi Temelleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 197-207. Şenel, T. ve Aslan, O. (2014). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilim ve Bilim İnsanı Kavramlarına ilişkin Metaforik Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95. Timur, B. ve Taşar, F. (2011). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Güven Ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye Uyarlanması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839-856. Uzun, S. and Paliç, G. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Kavramına ilişkin Sahip Oldukları Algıların Metaforlar Yardımıyla İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 245-260. Wahyudi, W. (2007). Using Metaphors to Explore Teachers' Perceptions of School Science Curriculum: An Indonesian Lower Secondary Schools Case. Paper presented at the Second International Conference on Science and Mathematics Education, Penang, Malaysia. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Soysal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Yilmaz, A., Esenturk, O.K., Tekkursun Demir, G. and Ilhan, E.L. (2017). Metaphoric Perception of Gifted Students about Physical Education Course and Physical Education Teachers. Journal of Education and Learning, 6(2), 220-234. Yob, I.M. (2003). Thinking Constructively with Metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138. Zorlu, Y. ve Baykara, O. (2014). Teknoloji Bilimin Uygulaması mıdır? Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 123-144.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Günay Paliç Şadoğlu

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Paliç Şadoğlu, G. (2018). Metaphoric Perceptions of Engineering Students Regarding Concepts of Science, Technology and Design. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 95-110. https://doi.org/10.19126/suje.335886