The aim of the research is
to examine the usability in turkish education of folk songs which are one of
the most beautiful oral literary products of Turkish. Another aim of the
research is to provide Turkish teachers with examples of text that they can use
in Turkish lessons. The research was conducted with screening model. As the
study meterial of the research, the source works of folk songs were determined.
The folk songs collected from the source works were examined in terms of their
usability in Turkish education. The collection of study data was carried out by
documentary screening (document review). The findings obtained from the study
metarials were presented with decriptive analysis. The results of the research
are as follows: Folk songs are necessary product to transfer both Turkish and
Turkish culture to future generations, offers rich content in many aspects of
Turkish education, are products that can be used in the process of acquiring
language skills (listening, speaking, reading, writing) and in grammer
activities.
Folk songs Turkish education Turkish culture language skills activity
Araştırmanın amacı;
kültürümüzü yansıtan ve Türkçenin en güzel sözlü edebi ürünlerinden biri olan
türkülerin Türkçe eğitiminde kullanılabilirliğini incelemektir. Araştırmanın
diğer bir amacı, Türkçe öğretmenlerine Türkçe derslerinde kullanabilecekleri
metin örnekleri sunmaktadır. Araştırma, tarama modeli ile oluşturulmuştur.
Araştırmanın çalışma materyali olarak türkülerin yer aldığı kaynak eserler
belirlenmiştir. Kaynak eserlerden
toplanan türküler, Türkçe eğitiminde kullanılabilirlikleri açısından
incelenmiştir. Çalışma verilerinin toplanması, belgesel tarama (doküman
incelemesi) ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma materyallerinden elde edilen
bulgular, betimsel çözümleme ile sunulmuştur. Araştırma ile şu sonuçlara
ulaşılmıştır: Türküler hem Türkçeyi hem de Türk kültürünü gelecek kuşaklara
aktarmak için önemli ürünlerdir, Türkçe eğitimine birçok açıdan zengin içerik
sunar, derse giriş etkinliklerinde ve tema öğretiminde, dil becerilerinin
(dinleme, konuşma, okuma, yazma) kazandırılması sürecinde ve dil bilgisi
etkinliklerinde kullanılabilir ürünlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/