Yıl 2019, Cilt 9 , Sayı 2, Sayfalar 363 - 382 2019-08-15

Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies

Mehmet GÜNEŞ [1] , Özkan AYDAR [2]


There are many factors affecting psychology, motivation and success status of students. Especially with fast communication in the global world, these factors spread more quickly and takes broad masses under influence. Individuals studying in a geography different than their country have to adapt to a new geography, climate and culture besides ordinary charges that every student confronts in education process. In the context of this study examining education process of foreign students, the adaptation problems of foreign students studying in 2018 at Iğdır University and their coping strategies are emphasized. The study included 122 foreign students enrolled at Iğdır University. Two data collection methods are used in the work. One is a field survey technique based on quantitative data, other is a questionnaire using Michigan Foreign Student Problem Inventory. According to findings, essential problems encountered by foreign students are related to housing, socio-cultural activity facilities, relations with institutions, health insurance and leisure activities. In this study, it has been investigated whether there are significant differences between adaptation problems that students face and demographic variables such as age, gender, nationality, education level, education field, income sources, type of accommodation, the duration of living in Iğdır, and it has been tried to determine the coping strategies developed by these students against problems they face.

Foreign student, Higher education, Adaptation, Problems, Solution Strategies.
  • 1. Alagöz, S. B., & Geçkil, T. (2017). Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Sorunlarının İncelenmesi: Konya İli Örneği, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20 (4), 279-285. Received from http://dergipark.gov.tr/ataunihem/issue/33612/372991.
  • 2. Cura, Ü., & Işık, A. N. (2016). Impact of Acculturative Stress and Social Support on Academic Adjustment of International Students. Education and Science, 41 (184), 333-347. doi: 10.15390/EB.2016.6158.
  • 3. Ercan, M. S. (2012). Uluslararası Öğrencilerin Uyum Sorunlarının İncelenmesi ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Beklentilerin Araştırılması. T.C. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı Uzmanlık Tezi. Ankara.
  • 4. Furnham, A., & Trezise, L. (1983). The Mental Health of Foreign Students. Social Science and Medicine. 17 (6), 365-370. doi: 10.1016/0277-9536(83)90239-3
  • 5. Gökyer, N. (2017). Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Uyumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7 (1), 98-108. doi: 10.5961/jhes.2017.188
  • 6. Güçlü, N. (1996). Yabancı uyruklu öğrencilerin Uyum Problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110. Received from http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/makale_goster.php?id=1272
  • 7. İnce, M., & Koçak, M. C. (2018). Social and Cultural Problems of Foreign Students Who Study At Universities In Turkey. Turkish Studies, 13 (10), 371-385. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13598.
  • 8. Kartal, Y. A., & Işık, C. & Yazıcı, S. (2018). Bir Kamu Üniversitesinde Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Sosyal ve Akademik Uyumlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 49 (1), 1-5. doi: http://dx.doi.org/10.16948/zktipb.331345
  • 9. Kıroğlu, K., Kesten, A., & Elma, C. (2010). “Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 26-39. Received from doi: 10.17860/efd.12181 http://dergipark.gov.tr/mersinefd/issue/17376/181441.
  • 10. Kumcağız, H. Dadashzadeh, R., & Alakuş, K. (2016). Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ndeki Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sınıf Düzeylerine Göre Yaşadıkları Sorunlar. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35 (2), 37-50. doi: 10.7822/omuefd.35.2.3
  • 11. Kuş, E. (2009). Nicel Nitel Araştırma Teknikleri. (3. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 12. Nada, C. I., & Araújo, H. C. (2018). Migration and Education: A Narrative Approach to the Experience of Foreign Students in Portugal. London Review of Education, 16 (2), 308–324. doi: https://doi.org/10.18546/LRE.16.2.10
  • 13. Neuman, W. L. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I (S. Özge, çev.). (9. bs.). Ankara: Yayınodası.
  • 14. Otlu, F. N. (2010). College Adjustment of Internatıonal Students: The Role of Gender, Acculturatıve Stress, Coping Skills, Cultural Distance, and Perceived Social Support. Degree of Master of Science. Mıddle East Technıcal Unıversıty. Ankara.
  • 15. Paksoy, H. M., Paksoy, S., & Özçalıcı, M. (2012). Türkiye’de Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Sorunları: Gap Bölgesi Üniversiteleri Örneği. KSU İdari ve İktisadi Bilimler Fakültesi, 2 (2), 85-94. Received from http://iibfdergisi.ksu.edu.tr/issue/10265/125903.
  • 16. Sadık, E. (2017). Küreselleşme Sürecinde Uluslararası Öğrenci Hareketliliğinin Sorunları: Türkiye’deki Kosovalı Öğrenciler Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. İstanbul.
  • 17. Sadlak, J. (2009). Küreselleşme ve Yüksek Öğrenimin Karşı Karşıya Olduğu Güçlükler. In Anthony Giddens (Ed.). Sosyoloji (Başlangıç Okumaları) (pp. 444-452). (1. bs.). İstanbul: Say Yayınları.
  • 18. Sumra, K. B. (2012). Study on Adjustment Problems of International Students Studying in Universities of The People’s Republic of China: A Comparison of Student and Faculty/Staff Perceptions. International Journal of Education, 4 (2), 107-126. doi: http://dx.doi.org/10.5296/ije.v4i2.1181
  • 19. Sungur, M. Ali. et al. (2016). Düzce Üniversitesinde Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Sosyal Uyumlarını Etkileyen Faktörler. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 101-109. Received from http://dergipark.gov.tr/duzcesbed/issue/24384/258501.
  • 20. Şahin, M., & Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Akademik Başarı Düzeyleri, Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 44 (204), 88-113. Received from http://dergipark.gov.tr/milliegitim/issue/36160/406467.
  • 21. Usta, S., Sayın, Y., & Güzelipek, Y. A. (2017). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Kente ve Üniversiteye Uyumu: Karaman İli Örneği, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7 (3), 565-577. doi: 10.5961/jhes.2017.233
  • 22. Yardımcıoğlu, F., Beşel F., & Savaşan F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12 (1), 203-254. doi: 10.17550/akademikincelemeler.308940
  • 23. Yıldıran, C., Özkan, D., & Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Durum Analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 20-34. doi: http://dx.doi.org/10.21733/IBAD.35
  • 24. YÖK. (2018). Received from https://istatistik.yok.gov.tr/
  • 25. YTB. (2018). Received from https://www.ytb.gov.tr/uluslararasi-ogrenciler/uluslararasi-ogrenci-hareketliligi.
  • 26. Zavalsız, Y. S., & Gündağ E. (2017). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyo-Kültürel Entegrasyonu (Karabük Üniversitesi Örneği). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (5), 3168-3192. doi: 10.15869/itobiad.352212.
Birincil Dil en
Konular Sosyal
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-1245-9233
Yazar: Mehmet GÜNEŞ (Sorumlu Yazar)
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-5547-9405
Yazar: Özkan AYDAR

Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 15 Ağustos 2019

Bibtex @araştırma makalesi { suje544761, journal = {Sakarya University Journal of Education}, issn = {2146-7455}, eissn = {2146-7455}, address = {}, publisher = {Sakarya Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {9}, pages = {363 - 382}, doi = {10.19126/suje.544761}, title = {Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies}, key = {cite}, author = {GÜNEŞ, Mehmet and AYDAR, Özkan} }
APA GÜNEŞ, M , AYDAR, Ö . (2019). Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies. Sakarya University Journal of Education , 9 (2) , 363-382 . DOI: 10.19126/suje.544761
MLA GÜNEŞ, M , AYDAR, Ö . "Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies". Sakarya University Journal of Education 9 (2019 ): 363-382 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/suje/issue/47897/544761>
Chicago GÜNEŞ, M , AYDAR, Ö . "Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies". Sakarya University Journal of Education 9 (2019 ): 363-382
RIS TY - JOUR T1 - Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies AU - Mehmet GÜNEŞ , Özkan AYDAR Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.19126/suje.544761 DO - 10.19126/suje.544761 T2 - Sakarya University Journal of Education JF - Journal JO - JOR SP - 363 EP - 382 VL - 9 IS - 2 SN - 2146-7455-2146-7455 M3 - doi: 10.19126/suje.544761 UR - https://doi.org/10.19126/suje.544761 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Sakarya University Journal of Education Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies %A Mehmet GÜNEŞ , Özkan AYDAR %T Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies %D 2019 %J Sakarya University Journal of Education %P 2146-7455-2146-7455 %V 9 %N 2 %R doi: 10.19126/suje.544761 %U 10.19126/suje.544761
ISNAD GÜNEŞ, Mehmet , AYDAR, Özkan . "Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies". Sakarya University Journal of Education 9 / 2 (Ağustos 2019): 363-382 . https://doi.org/10.19126/suje.544761
AMA GÜNEŞ M , AYDAR Ö . Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies. Sakarya University Journal of Education. 2019; 9(2): 363-382.
Vancouver GÜNEŞ M , AYDAR Ö . Being Student in a Foreign Country: Adaptation Problems and Solution Strategies. Sakarya University Journal of Education. 2019; 9(2): 382-363.