The most promising and positive results for autism spectrum disorder (ASD) are qualified special education services that start as one-to-one from early ages and continue in inclusion environments. The use of evidence-based interventions based on Applied Behavioral Analysis (ABA), which is recommended to be used in the education of individuals with ASD, is important for successful special education. In this context, this review study provides information about differential reinforcement, natural environmental education, activity schedules, story-based interventions, which are main interventions based on ABA in preschool environments. This review will be expected provide guidance toall practitioners, families and researchers, especially preschool teachers with children with ASD in their classroom, and suggestions for practice and further research.
Evidence-based interventions mainstreaming/inclusion preschool autism spectrum disorders applied behavior analysis
Otizm spektrum bozukluğu (OSB) için en umut vaat eden ve olumlu sonuçlar veren uygulama, erken yıllardan itibaren bire-bir olarak başlayan ve kaynaştırma/bütünleştirme ortamlarında da devam eden nitelikli özel eğitim hizmetleridir. OSB tanılı bireylerin eğitimlerinde kullanılması önerilen uygulamalı davranış analizine (UDA) dayalı kanıt temelli yöntemler başarılı özel eğitim ve kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları için önem taşımaktadır. Bu derleme çalışmasında okul öncesi kaynaştırma/bütünleştirme ortamlarında yaygın olarak kullanılan UDA’ya dayalı belli başlı odaklanmış uygulamalardan ayrımlı pekiştirmeye, doğal öğretim stratejilerine, etkinlik çizelgelerine ve öykü temelli uygulamalara ilişkin bilgiler sunulmuştur. Bu derleme çalışmasında, sınıfında OSB tanılı çocuk bulunan okul öncesi öğretmenleri başta olmak üzere tüm uygulamacılara, ailelere ve araştırmacılara yol gösterici olabileceği düşüncesiyle, uygulamalara ve ileri araştırmalara dönük önerilere yer verilmiştir.
Kanıt temelli uygulamalar kaynaştırma/bütünleştirme okul öncesi otizm spektrum bozukluğu uygulamalı davranış analizi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/