Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Review on the Science Process Skills and the Levels to Create a Graphic: The Sample on Preservice Science Teachers

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 445 - 458, 30.12.2020
https://doi.org/10.19126/suje.631918

Öz

In science education, drawing tables and graphics is a part of science process skills, and preservice teachers are expected to have these skills. The aim of this study is to examine the science process skills and create a graphic levels of preservice science teachers based on a given problem scenario. In the research, the survey method has been used. The research has been conducted with 87 preservice teachers in total who receive their education at the third grade in The Department of Science Education in a state university in Blacksea region. The worksheet which has been developed by the expert researchers in their field has been used in order to collect the data. 17 items and 3 aspects have been used in order that the data on this activity worksheet has been evaluated. The exact statements which include the scientific accuracy have been encoded as sufficient, the partly scientific accuracy have been encoded as partially sufficient, and the incorrect statements and the empty answers have been encoded as insufficient. According to the frequency distribution table which has been made as a result of the data, it has been determined that the preservice teachers are insufficient on the subjects of being able to show the data of variables in the scenario on the ready figures, to position the variables correctly onto the axes. According to the results obtained from the research, it is thought that other studies can be conducted on the subjects that the preservice teachers are partially sufficient and insufficient.  

Kaynakça

  • Abdi, A. (2014). The effect of ınquiry-based learning method on students’ academic achievement in science course. Universal Journal of Educational Research, 2(1), 37-41.
  • Anagün, Ş. S. & Yaşar, Ş. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 8(3), 843-865.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim fen eğitiminde, basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve motivasyona etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Bowen, G. M.& Roth, W.-M. (2005). Data and graph interpretation practices among preservice science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 42(10), 1063-1088.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E.; Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demir, S. (2014). Bilimsel tartışma ve araştırmaya dayalı tasarlanan laboratuvar programının, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ewers, T. G. (2001). Teacher-directed versus learning cycles methods: Effects on science process skills mastery and teacher efficacy among elementary education students. Unpublished Ph. D. Dissertation, University of Idaho.
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı. İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi Modül 7. 09.08.2013 tarihinde http://sakarya63.sa.funpic.de/ilkogretimde_fenbilgisi_01.pdf adresinden alınmıştır.
  • Karamustafaoğlu, O., & Yaman, S. (2006). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kemiksiz, C. (2016). 6. sınıf fen bilimleri dersinde senaryo temelli öğrenme yönteminin akademik başarı tutum ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Bolu.
  • Kozcu Çakır, N. & Sarıkaya, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(4), 859-884. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12823.
  • Küçüközer, H. (2017). Fizik Öğretiminde Problem Tabanlı Öğrenme ve Problem Çözme Stratejisi. Editör: A. İ. Şen & A. R. Akdeniz, Fizik Öğretimi, Kuramsal Bilgiler ve Örnek Etkinlik Uygulamaları (251-283), 1. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Meador, K. S. (2003). Thinking creatively about science suggestions for primary teachers. Gıfted Child Today, 26(25), 25-29.
  • Medrano, J. (2012). The effect of cognitively guided instruction on primary students’ math achievement, problem solving abilities and teacher questioning. Unpublished Phd Dissertation, Arizona State University, USA.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks: Sage Publications. 2.Edition.
  • Ongowo, R. O., & Indoshi, F. C. (2013). Science process skills in the Kenya certificate of secondary education biology practical examinations. Creative Education, 4(11), 713-717.
  • Selçuk, G. S. (2015). A problem-based learning scenario that can be used in science teacher education. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching,16(2).
  • Şahin, F. & Benzer, E. (2012). Dört soru stratejisiyle geliştirilen proje uygulamalarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 306-337.
  • Şensoy, Ö. & Yıldırım, H. İ. (2017). Araştırma soruşturma tabanlı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 6(1), 34–46.
  • Talaslıoğlu, S. S., & Şahin, F. (2018). Ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin grafik okuryazarlığı etkinlikleri ile karar verme becerileri ve kavram öğrenmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi guage. Journal of Human Sciences, 15(1), 62-76. doi:10.14687/jhs.v15i1.4709.
  • Tan, M. & Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101.
  • Ünaldı, Ö. (2012). Bilimsel süreç becerilerine dayalı fen eğitiminin öğrencilerin fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Werner, R. J. (2007). Inquiry-Based learning at minnesota's university of St. Thomas. International Journal of Learning, 14(1), 51-56.
  • Yeh, Y.F.Y. & McTigue, E. M. (2009). The frequency, variation, and function of graphical representations. School Science and Mathematics,109(8), 435-449.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yıldırım, M. & Türker Altan, S. (2017). Araştırma ve sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının ilkokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(38), 71-89.

Bilimsel Süreç Becerileri ve Grafik Oluşturabilme Düzeylerinin İncelenmesi: Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Örneği

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 445 - 458, 30.12.2020
https://doi.org/10.19126/suje.631918

Öz

Fen öğretiminde tablo ve grafik çizme bilimsel süreç becerilerinin bir parçası olup, öğretmen adaylarının bu becerilere sahip olması beklenmektedir. Bu araştırmanın amacını Fen Bilgisi öğretmen adaylarının verilen bir problem senaryosundan yola çıkarak bilimsel süreç becerilerinin ve grafik oluşturabilme düzeylerinin incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, Karadeniz bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği programı 3. sınıfında öğrenim görmekte olan toplam 87 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Verilerin toplanması amacıyla alanında uzman araştırmacılar tarafından geliştirilen etkinlik kâğıdı kullanılmıştır. Bu etkinlik kağıdında yer alan verilerin değerlendirilmesi için 17 madde ve 3 boyut belirlenmiştir. Bilimsel doğruluk içeren tam ifadeler yeterli, kısmen bilimsel doğruluk içeren ifadeler kısmen yeterli ve hatalı ifadelerin fazla olması ve boş yanıtlar yetersiz olarak kodlanmıştır. Verilerin analizi sonucunda oluşturulan frekans dağılımı tablosuna göre öğretmen adaylarının; senaryo içerisinde geçen değişkenlere ait verileri hazır olarak verilen şekiller üzerinde gösterebilme, değişkenleri eksenler üzerinde doğru konumlandırabilme konularında yetersiz oldukları belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının kısmen yeterli ve yetersiz oldukları konulara ilişkin başka çalışmaların da yapılabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Abdi, A. (2014). The effect of ınquiry-based learning method on students’ academic achievement in science course. Universal Journal of Educational Research, 2(1), 37-41.
  • Anagün, Ş. S. & Yaşar, Ş. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 8(3), 843-865.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim fen eğitiminde, basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve motivasyona etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Bowen, G. M.& Roth, W.-M. (2005). Data and graph interpretation practices among preservice science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 42(10), 1063-1088.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E.; Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demir, S. (2014). Bilimsel tartışma ve araştırmaya dayalı tasarlanan laboratuvar programının, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ewers, T. G. (2001). Teacher-directed versus learning cycles methods: Effects on science process skills mastery and teacher efficacy among elementary education students. Unpublished Ph. D. Dissertation, University of Idaho.
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı. İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi Modül 7. 09.08.2013 tarihinde http://sakarya63.sa.funpic.de/ilkogretimde_fenbilgisi_01.pdf adresinden alınmıştır.
  • Karamustafaoğlu, O., & Yaman, S. (2006). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kemiksiz, C. (2016). 6. sınıf fen bilimleri dersinde senaryo temelli öğrenme yönteminin akademik başarı tutum ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Bolu.
  • Kozcu Çakır, N. & Sarıkaya, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(4), 859-884. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12823.
  • Küçüközer, H. (2017). Fizik Öğretiminde Problem Tabanlı Öğrenme ve Problem Çözme Stratejisi. Editör: A. İ. Şen & A. R. Akdeniz, Fizik Öğretimi, Kuramsal Bilgiler ve Örnek Etkinlik Uygulamaları (251-283), 1. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Meador, K. S. (2003). Thinking creatively about science suggestions for primary teachers. Gıfted Child Today, 26(25), 25-29.
  • Medrano, J. (2012). The effect of cognitively guided instruction on primary students’ math achievement, problem solving abilities and teacher questioning. Unpublished Phd Dissertation, Arizona State University, USA.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks: Sage Publications. 2.Edition.
  • Ongowo, R. O., & Indoshi, F. C. (2013). Science process skills in the Kenya certificate of secondary education biology practical examinations. Creative Education, 4(11), 713-717.
  • Selçuk, G. S. (2015). A problem-based learning scenario that can be used in science teacher education. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching,16(2).
  • Şahin, F. & Benzer, E. (2012). Dört soru stratejisiyle geliştirilen proje uygulamalarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 306-337.
  • Şensoy, Ö. & Yıldırım, H. İ. (2017). Araştırma soruşturma tabanlı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 6(1), 34–46.
  • Talaslıoğlu, S. S., & Şahin, F. (2018). Ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin grafik okuryazarlığı etkinlikleri ile karar verme becerileri ve kavram öğrenmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi guage. Journal of Human Sciences, 15(1), 62-76. doi:10.14687/jhs.v15i1.4709.
  • Tan, M. & Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101.
  • Ünaldı, Ö. (2012). Bilimsel süreç becerilerine dayalı fen eğitiminin öğrencilerin fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Werner, R. J. (2007). Inquiry-Based learning at minnesota's university of St. Thomas. International Journal of Learning, 14(1), 51-56.
  • Yeh, Y.F.Y. & McTigue, E. M. (2009). The frequency, variation, and function of graphical representations. School Science and Mathematics,109(8), 435-449.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yıldırım, M. & Türker Altan, S. (2017). Araştırma ve sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının ilkokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(38), 71-89.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Demir Kaçan 0000-0003-3577-3399

Nisa Yenikalaycı 0000-0002-5676-1488

Dilek Çelikler 0000-0002-9945-7195

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demir Kaçan, S., Yenikalaycı, N., & Çelikler, D. (2020). The Review on the Science Process Skills and the Levels to Create a Graphic: The Sample on Preservice Science Teachers. Sakarya University Journal of Education, 10(3), 445-458. https://doi.org/10.19126/suje.631918