Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinde Nomofobinin Yordayıcıları Olarak Cinsiyet, Yaş ve Anksiyete

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2, 271 - 284, 30.08.2021
https://doi.org/10.19126/suje.820633

Abstract

Mobil teknolojiler insanoğlunun hayatının önemli parçalarından biri olmuştur. Her gün bir yenisi eklenen özellikleri ile akıllı telefonlar günlük hayatın en yoğun kullanılan teknolojik cihazları haline gelmeye başlamıştır. Ancak bu cihazların yoğun ve işlevsel olmayan kullanımı problemler yaratabilmektedir. Mobil telefonsuz kalma korkusu ya da çevrimiçi olamama korkusu olarak tanımlanan Nomofobi güncel bir olgu olarak alanyazında yer almaya başlamıştır. Olgunun özellikle gençlerde yaygın olması nedeniyle bu araştırmada üniversite öğrencilerinde nomofobinin yordayıcıları olarak cinsiyet, yaş ve anksiyete değişkenleri ele alınmıştır. Araştırma grubunu 372 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Korelasyonel araştırma niteliğindeki çalışmada veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Beck Anskiyete Ölçeği ve Nomofobi Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson korelasyon analizi ve hiyerarşik regresyon analizleri yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre anksiyete toplam puanı ile sübjektif anksiyete ve somatik semptomlar alt boyutları nomofobi ile pozitif ilişkili bulunmuştur. Cinsiyet ile anksiyete ölçeği sübjektif anksiyete alt boyutunun nomofobiyi anlamlı bir şekilde yordadığı tespit edilmiştir. Buna karşın yaş değişkeninin nomofobiyi anlamlı bir şekilde yordamadığı tespit edilmiştir. Elde edilen veriler alan yazın ışığında tartışılmış ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. 

References

  • Adnan, M. ve Gezgin, D. M. (2016). Modern çağın yeni fobisi: Üniversite öğrencileri arasında nomofobi prevalansı. Journal of Faculty of Educational Sciences, 49(1), 141-158.
  • Aktaş, H. ve Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100.
  • Apak, E. ve Yaman, Ö. M. (2019). Üniversite öğrencilerinde nomofobi yaygınlığı ve nomofobi ile sosyal fobi arasındaki ilişki: Bingöl Üniversitesi örneklemi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 609-627. doi:10.15805/addicta.2019.6.3.0078
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G. ve Steer, R. A. (1988). An inventory gor measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897. doi: 10.1037/0022-006X.56.6.893
  • Bhattacharya, S., Bashar, M. A., Srivastava, A. ve Singh, A. (2019). NOMOPHOBIA: NO MObile PHone PhoBIA. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(4), 1297-1300. doi:10.4103/jfmpc.jfmpc_71_19
  • Bian, M. ve Leung, L. (2014). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 1-19.
  • Bivin, J. B., Mathew, P., Thulasi, P. C. ve Philip, J. (2013). Nomophobia-do we really need to worry about? Reviews of Progress, 1(1), 1-5.
  • Bourne, E. J. (2010). The anxiety and phobia workbook. (Fifth edition). New York: MJF Books.
  • Bragazzi, N. L. ve Del Puente, G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155. https:// doi.org/10.2147/prbm.s41386.
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin nomofobi düzeyleri üzerinde bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489.
  • Butcher, J. N., Mineka, S. ve Hooley, J. M. (2013). Anormal psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). İstanbul: Kaknüs yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clayton, R. B., Leshner, G. ve Almond, A. (2015). The extended iSelf: The impact of iPhone separation on cognition, emotion, and physiology. Journal of Computer-Mediated Communication, 20, 119-135.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Demirci, K, Akgönül, M., Akpınar, A. (2015). Relationship of smartphone use severity with sleep quality, depression, and anxiety in university students. Journal of Behavioral Addictions, 4(2), 85-92.
  • Durak, H. Y. (2018). What would you do without your smartphone? Adolescents’ social media usage, locus of control, and loneliness as a predictor of nomophobia. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2),1-15.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi (4. bs.). Beta Yayınevi: İstanbul.
  • Elhai, J. D., Levine, J. C., Dvorak, R. D. ve Hall, B. J. (2016). Fear of missing out, need for touch, anxiety and depression are related to problematic smartphone use. Computers in Human Behavior, 63, 509-516. doi:10.1016/j.chb.2016.05.079
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U. ve Deniz, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 923-936.
  • Erdem, H., Türen, U. ve Kalkın, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12.
  • Gezgin D. M, Şahin, Y. L. ve Yıldırım, S. (2017). Sosyal ağ kullanıcıları arasında nomofobi yaygınlığının çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15.
  • Gezgin, D. M. (2017). Exploring the influence of the patterns of mobile internet use on university students’ nomophobia levels. European Journal of Education Studies, 3(6), 29-53. doi:10.5281/zenodo.572344
  • Gezgin, D. M. Hamutoglu, N. B., Sezen-Gultekin, G. ve Gemikonakli, O. (2018). Relationship between nomophobia and fear of missing out among Turkish university students. Cypriot Journal of Educational Science, 13(4), 549-561.
  • Gezgin, D. M., Şumuer, E., Arslan, O. ve Yıldırım, S. (2017). Nomophobia prevalence among pre-service teachers: A case of Trakya University. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-95.
  • Güllüce, A. Ç., Kaygın, E. ve Börekçi, N. E. (2019). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyi ile öznel iyi olma durumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi: Ardahan örneği. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(4), 651-673.
  • Hwang, K. H, Yoo, Y. S. ve Cho, O. H. (2012). Smartphone overuse and upper extremity pain, anxiety, depression, and interpersonal relationship among college students. The Journal of the Korea Contents Association. 12(10), 365-375.
  • Kaplan-Akıllı, G. ve Gezgin, D. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 51-69.
  • Kara, M., Baytemir, K. ve Inceman-Kara, F. (2019). Duration of daily smartphone usage as an antecedent of nomophobia: exploring multiple mediation of loneliness and anxiety. Behaviour & Information Technology, 1-14. doi:10.1080/0144929X.2019.1673485.
  • Kayış, A. (2014). Güvenirlik Analizi. Ş Kalaycı (ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (s. 403-419). (6. Baskı). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • King, A. L., Valença, A. M., Silva, A. C., Baczynski, T., Carvalho, M. R. ve Nardi, A. E. (2013). Nomophobia: Dependency on virtual environments or social phobia? Computers in Human Behavior, 29(1), 140–144.
  • Kneidinger-Mueller, B. (2019). When the smartphone goes offline: A factorial survey of smartphone users’ experiences of mobile unavailability. Computers in Human Behavior, 98, 1-10.
  • Konan, N., Durmuş, E., Türkoğlu, D. ve Ağıroğlu Bakır, A. (2018). How is smartphone addiction related to interaction anxiety of prospective teachers? Education Sciences, 8, 186. doi:10.3390/educsci8040186
  • Küçüksille E. (2014). Çoklu doğrusal regresyon modeli. Ş Kalaycı (Ed), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (s. 47-66) içinde. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Lee, K. E., Kim, S. H., Ha, T. Y., Yoo, Y. M., Han, J. J., Jung, J. H. ve Jang, J. Y. (2016). Dependency on Smartphone use and its association with anxiety in Korea. Public Health Reports, 131, 411-419.
  • Öz, H. ve Tortop, H. S. (2018). Üniversite okuyan genç yetişkinlerin mobil telefon yoksunluğu korkusu (Nomofobi) ile kişilik tipleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. e-Jurnal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi – eJNM, 2(3),146-159.
  • Pavithra, M. B. ve Madhukumar, S. (2015). A study on nomophobia-mobile phone dependence, among students of a medical college in Bangalore. National Journal of Community Medicine, 6(3), 340-344.
  • Pivetta, E., Harkin, L., Billieux, J., Kanjo, E. ve Kuss, D. J. Problematic smartphone use: An empirically validated model. Computers in Human Behavior, 100, 105-117.
  • SecurEnvoy, (2012). 66% of the population suffer from Nomophobia the fear of being without their phone. https://www.securenvoy.com/en-gb/blog/66-population-suffer-nomophobia-fear-being-without-their-phone. 26.07.2020 tarihinde erişildi.
  • Sezer, Ö. ve Yıldırım, O. (2020). The relationship between nomophobia and trait anxiety, basic psychological needs, happiness in adolescents. International Journal of Human Sciences, 17(2), 535-547.
  • Sırakaya, M. (2018). Ön lisans öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin akıllı telefon kullanım durumlarına göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 714-727.
  • Suadiye, Y. ve Aydın, A. (2009). Anksiyete bozukluğu olan ergenlerde bilişsel hatalar. Klinik Psikiyatri Dergisi, 12(4), 172-179.
  • Turan, E. Z. ve İşçitürk, G. B. (2018). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 1931-1950. doi:10.26466/opus.461523
  • Türen, U., Erdem, H. ve Kalkin, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. International Journal of Informatics Technologies, 10(1), 1-12. doi: 10.17671/btd.30223
  • Ulusoy, M., Şahin, N. ve Erkmen, H. (1996). Turkish version of The Beck Anxiety Inventory: Psychometrik properties. Journal of Cognitive Psychotherapy, 12(2), 163-172.
  • Uysal, Ş., Özen, H. ve Madenoğlu, C. (2016). Social phobia in higher education: the influence of nomophobia on social phobia. The Global eLearning Journal, 5(2), 1-8.
  • van Deursen, A. J., Bolle, C. L., Hegner, S. M. ve Kommers, P. A. (2015). Modeling habitual and addictive smartphone behavior: The role of smartphone usage types, emotional intelligence, social stress, self-regulation, age, and gender. Computers in Human Behavior, 45, 411-420.
  • Veerapu, N., Philip, R. K. B., Vasireddy, H., Gurrala, S. ve Kanna, S. T. (2019). A study on nomophobia and its correlation with sleeping difficulty and anxiety among medical students in a medical college, Telangana. International Journal Of Community Medicine And Public Health, 6(5), 2074–2076.
  • Yaman, Z. ve Kavuncu, B. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal gelişmeleri kaçırma korkusunun ve sosyal ağ kullanım amacının nomofobi düzeyine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 555-570.
  • Yazıcı-Kabadayı, S., & Kabadayı, F. (2020). Nomofobiyi açıklamada psikolojik ihtiyaçlar ve günlük telefon kullanım süresinin rolü. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 7(1), 1-20.
  • Yildirim, C. ve Correia A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137.

Gender, Age and Anxiety as Predictors of Nomophobia in University Students

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2, 271 - 284, 30.08.2021
https://doi.org/10.19126/suje.820633

Abstract

Mobile technologies have become one of the important parts of human life. Smartphones have become the most used technological devices of daily life, with newly added features every day. However, intense and non-functional use of these devices may cause problems. Nomophobia, which is defined as the fear of being without a mobile phone or being unable to be online, has begun to take place in literature as a current phenomenon. The present study discusses the variables of gender, age and anxiety as predictors of nomophobia in university students since the phenomenon is common especially in young people. The study group consists of 372 university students. Personal Information Form, Beck Anxiety Scale and Nomophobia scale were used as data collection tools in the study. Pearson correlational analysis and hierarchical regressions were conducted for data analysis. According to the results obtained from the study, anxiety total scale and subjective anxiety and somatic symptoms sub-dimensions were found to be positively associated with nomophobia. It was found that gender and subjective anxiety sub-dimension of anxiety scale significantly predicted nomophobia. On the other hand, it was found that the variable of age did not predict nomophobia significantly. The data obtained were discussed in the light of literature and suggestions were made to researchers.

References

  • Adnan, M. ve Gezgin, D. M. (2016). Modern çağın yeni fobisi: Üniversite öğrencileri arasında nomofobi prevalansı. Journal of Faculty of Educational Sciences, 49(1), 141-158.
  • Aktaş, H. ve Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100.
  • Apak, E. ve Yaman, Ö. M. (2019). Üniversite öğrencilerinde nomofobi yaygınlığı ve nomofobi ile sosyal fobi arasındaki ilişki: Bingöl Üniversitesi örneklemi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 609-627. doi:10.15805/addicta.2019.6.3.0078
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G. ve Steer, R. A. (1988). An inventory gor measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897. doi: 10.1037/0022-006X.56.6.893
  • Bhattacharya, S., Bashar, M. A., Srivastava, A. ve Singh, A. (2019). NOMOPHOBIA: NO MObile PHone PhoBIA. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(4), 1297-1300. doi:10.4103/jfmpc.jfmpc_71_19
  • Bian, M. ve Leung, L. (2014). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 1-19.
  • Bivin, J. B., Mathew, P., Thulasi, P. C. ve Philip, J. (2013). Nomophobia-do we really need to worry about? Reviews of Progress, 1(1), 1-5.
  • Bourne, E. J. (2010). The anxiety and phobia workbook. (Fifth edition). New York: MJF Books.
  • Bragazzi, N. L. ve Del Puente, G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155. https:// doi.org/10.2147/prbm.s41386.
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin nomofobi düzeyleri üzerinde bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489.
  • Butcher, J. N., Mineka, S. ve Hooley, J. M. (2013). Anormal psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). İstanbul: Kaknüs yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clayton, R. B., Leshner, G. ve Almond, A. (2015). The extended iSelf: The impact of iPhone separation on cognition, emotion, and physiology. Journal of Computer-Mediated Communication, 20, 119-135.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Demirci, K, Akgönül, M., Akpınar, A. (2015). Relationship of smartphone use severity with sleep quality, depression, and anxiety in university students. Journal of Behavioral Addictions, 4(2), 85-92.
  • Durak, H. Y. (2018). What would you do without your smartphone? Adolescents’ social media usage, locus of control, and loneliness as a predictor of nomophobia. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2),1-15.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi (4. bs.). Beta Yayınevi: İstanbul.
  • Elhai, J. D., Levine, J. C., Dvorak, R. D. ve Hall, B. J. (2016). Fear of missing out, need for touch, anxiety and depression are related to problematic smartphone use. Computers in Human Behavior, 63, 509-516. doi:10.1016/j.chb.2016.05.079
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U. ve Deniz, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 923-936.
  • Erdem, H., Türen, U. ve Kalkın, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12.
  • Gezgin D. M, Şahin, Y. L. ve Yıldırım, S. (2017). Sosyal ağ kullanıcıları arasında nomofobi yaygınlığının çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15.
  • Gezgin, D. M. (2017). Exploring the influence of the patterns of mobile internet use on university students’ nomophobia levels. European Journal of Education Studies, 3(6), 29-53. doi:10.5281/zenodo.572344
  • Gezgin, D. M. Hamutoglu, N. B., Sezen-Gultekin, G. ve Gemikonakli, O. (2018). Relationship between nomophobia and fear of missing out among Turkish university students. Cypriot Journal of Educational Science, 13(4), 549-561.
  • Gezgin, D. M., Şumuer, E., Arslan, O. ve Yıldırım, S. (2017). Nomophobia prevalence among pre-service teachers: A case of Trakya University. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-95.
  • Güllüce, A. Ç., Kaygın, E. ve Börekçi, N. E. (2019). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyi ile öznel iyi olma durumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi: Ardahan örneği. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(4), 651-673.
  • Hwang, K. H, Yoo, Y. S. ve Cho, O. H. (2012). Smartphone overuse and upper extremity pain, anxiety, depression, and interpersonal relationship among college students. The Journal of the Korea Contents Association. 12(10), 365-375.
  • Kaplan-Akıllı, G. ve Gezgin, D. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 51-69.
  • Kara, M., Baytemir, K. ve Inceman-Kara, F. (2019). Duration of daily smartphone usage as an antecedent of nomophobia: exploring multiple mediation of loneliness and anxiety. Behaviour & Information Technology, 1-14. doi:10.1080/0144929X.2019.1673485.
  • Kayış, A. (2014). Güvenirlik Analizi. Ş Kalaycı (ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (s. 403-419). (6. Baskı). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • King, A. L., Valença, A. M., Silva, A. C., Baczynski, T., Carvalho, M. R. ve Nardi, A. E. (2013). Nomophobia: Dependency on virtual environments or social phobia? Computers in Human Behavior, 29(1), 140–144.
  • Kneidinger-Mueller, B. (2019). When the smartphone goes offline: A factorial survey of smartphone users’ experiences of mobile unavailability. Computers in Human Behavior, 98, 1-10.
  • Konan, N., Durmuş, E., Türkoğlu, D. ve Ağıroğlu Bakır, A. (2018). How is smartphone addiction related to interaction anxiety of prospective teachers? Education Sciences, 8, 186. doi:10.3390/educsci8040186
  • Küçüksille E. (2014). Çoklu doğrusal regresyon modeli. Ş Kalaycı (Ed), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (s. 47-66) içinde. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Lee, K. E., Kim, S. H., Ha, T. Y., Yoo, Y. M., Han, J. J., Jung, J. H. ve Jang, J. Y. (2016). Dependency on Smartphone use and its association with anxiety in Korea. Public Health Reports, 131, 411-419.
  • Öz, H. ve Tortop, H. S. (2018). Üniversite okuyan genç yetişkinlerin mobil telefon yoksunluğu korkusu (Nomofobi) ile kişilik tipleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. e-Jurnal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi – eJNM, 2(3),146-159.
  • Pavithra, M. B. ve Madhukumar, S. (2015). A study on nomophobia-mobile phone dependence, among students of a medical college in Bangalore. National Journal of Community Medicine, 6(3), 340-344.
  • Pivetta, E., Harkin, L., Billieux, J., Kanjo, E. ve Kuss, D. J. Problematic smartphone use: An empirically validated model. Computers in Human Behavior, 100, 105-117.
  • SecurEnvoy, (2012). 66% of the population suffer from Nomophobia the fear of being without their phone. https://www.securenvoy.com/en-gb/blog/66-population-suffer-nomophobia-fear-being-without-their-phone. 26.07.2020 tarihinde erişildi.
  • Sezer, Ö. ve Yıldırım, O. (2020). The relationship between nomophobia and trait anxiety, basic psychological needs, happiness in adolescents. International Journal of Human Sciences, 17(2), 535-547.
  • Sırakaya, M. (2018). Ön lisans öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin akıllı telefon kullanım durumlarına göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 714-727.
  • Suadiye, Y. ve Aydın, A. (2009). Anksiyete bozukluğu olan ergenlerde bilişsel hatalar. Klinik Psikiyatri Dergisi, 12(4), 172-179.
  • Turan, E. Z. ve İşçitürk, G. B. (2018). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 1931-1950. doi:10.26466/opus.461523
  • Türen, U., Erdem, H. ve Kalkin, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. International Journal of Informatics Technologies, 10(1), 1-12. doi: 10.17671/btd.30223
  • Ulusoy, M., Şahin, N. ve Erkmen, H. (1996). Turkish version of The Beck Anxiety Inventory: Psychometrik properties. Journal of Cognitive Psychotherapy, 12(2), 163-172.
  • Uysal, Ş., Özen, H. ve Madenoğlu, C. (2016). Social phobia in higher education: the influence of nomophobia on social phobia. The Global eLearning Journal, 5(2), 1-8.
  • van Deursen, A. J., Bolle, C. L., Hegner, S. M. ve Kommers, P. A. (2015). Modeling habitual and addictive smartphone behavior: The role of smartphone usage types, emotional intelligence, social stress, self-regulation, age, and gender. Computers in Human Behavior, 45, 411-420.
  • Veerapu, N., Philip, R. K. B., Vasireddy, H., Gurrala, S. ve Kanna, S. T. (2019). A study on nomophobia and its correlation with sleeping difficulty and anxiety among medical students in a medical college, Telangana. International Journal Of Community Medicine And Public Health, 6(5), 2074–2076.
  • Yaman, Z. ve Kavuncu, B. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal gelişmeleri kaçırma korkusunun ve sosyal ağ kullanım amacının nomofobi düzeyine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 555-570.
  • Yazıcı-Kabadayı, S., & Kabadayı, F. (2020). Nomofobiyi açıklamada psikolojik ihtiyaçlar ve günlük telefon kullanım süresinin rolü. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 7(1), 1-20.
  • Yildirim, C. ve Correia A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Taş 0000-0002-5752-2753

Halime Eker 0000-0003-1801-3929

Publication Date August 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Taş, İ., & Eker, H. (2021). Gender, Age and Anxiety as Predictors of Nomophobia in University Students. Sakarya University Journal of Education, 11(2), 271-284. https://doi.org/10.19126/suje.820633