Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 836 - 848, 31.12.2022
https://doi.org/10.19126/suje.1183526

Öz

Kaynakça

  • Açık, F. ve Yavuz, R. İ. (2019). Balkanlarda Öğreticilerin Gözünden Türkçe Öğretimi [Teaching Turkish from the Perspective of Teachers in the Balkans]. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 48, 299-325.
  • Artun, E. (2013, Kasım). Geçmişten günümüze kültürel değişim ve gelişim sürecinde Balkanlarda Türkçe [Turkish in the Balkans in the process of cultural change and development from past to present]. I. Balkanlarda Türkçe Uluslararası Dil ve Edebiyat Konferansı, Arnavutluk, Retrieved from https://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/erman_artun_balkanlarda_turkce.pdf on 20.07.2022.
  • Bozkurt, G. S. (2010). Tito sonrası dönemde eski Yugoslavya bölgesindeki Türkler ve Müslümanlar [Turks and Muslims in the Former Yugoslavia Region in the Post-Tito Period]. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi/Journal of Turkish World Studies, X(2), 51-95.
  • Büyükikiz, K. K. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme [An Investigation on Graduate Dissertations Written on Turkish Teaching as a Foreign Language]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213.
  • Çelebi, C., Ergül, E. , Usta, B. & Mutlu, M. (2019). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanmış Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması [A Meta-Analysis Study on Graduate Dissertations Prepared Turkish Teaching for Foreigners in Turkey]. Temel Eğitim, 1(3), 39-52.
  • Elmas, N. (2014). Kosovalı Türkler: Dilleri ve kültürleri [Turks in Kosovo: Their Culture and Language Use]. Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 70, 131-152.
  • Erol, S. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Söz Varlığı ve Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Değerlendirme: 1981-2021 Lisansüstü Tezler [An Evaluation on Vocabulary and Vocabulary Teaching in Teaching Turkish as a Foreign Language: 1981-2021 Postgraduate Theses]. Aydın Tömer Dil Dergisi, 6(1), 103-120.
  • Göçer, A. & Moğul S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış [A General Persrective on The Studies in Accordance with The Teaching Turkish as a Foreign Language]. Turkish Studies, 6(3), 797-810.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi [ Scientific research method]. Ankara: Nobel Yayın.
  • Karpat, K. (1992). Balkanlar. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi [Balkans. Turkish Religious Foundation Encyclopedia of Islam] Retrieved from https://islamansiklopedisi.org.tr/balkanlar on 15.07.2022
  • Kunt, M. (2000). Osmanlı Devleti, 1600-1908, Türkiye Tarihî C.III [Ottoman Empire, 1600-1908. History of Turkey C.III] Ankara: Cem Yayınevi.
  • Küçük, S. & Kaya, E. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi ile İlgili Hazırlanan Tezlerde Geçen Anahtar Kelimelere Yönelik İçerik Analizi [Content Analysis of the Keywords in the Dissertations on Teaching Turkish as a Foreign Language]. Journal of History Culture and Art Research, 7(5), 442- 456.
  • Maden, S. & Önal, A. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri [Research Tendencies of Postgradua Theses Related to teaching Turkish as a Foreign Language] Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(1), 42-56.
  • Orhun Çalik, F. (2020). Soğuk Savaş Döneminde Türkiye’nin Balkan Politikası [Turkish Foreign Policy Towards The Balkans in The Cold War Era]. Avrasya Etüdleri, 27(59), 59-79.
  • Türkben, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında yapılan lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi [Evaluation of Postgraduate Studies Conducted on Teaching Turkish As A Foreign Language]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2464-2479.
  • Yavuz, R. İ. & Açık, F. (2020). Balkan Türklerinin Türkçeye Dair Farkındalıkları [The Awareness of Balkan Turks About Turkish Language]. Türklük Bilim Araştırmaları, 48, 39-54.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [ Qualitative research methods in the social sciences] (10 th edition). Ankara: Seçkin yayıncılık.

Content Analysis for Postgraduate Theses Related to Teaching Turkish in the Balkan Countries

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 836 - 848, 31.12.2022
https://doi.org/10.19126/suje.1183526

Öz

It is aimed to examine the research trends of the postgraduate theses on the Turkish language education and teaching Turkish in the Balkan countries i.e. Albania, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Montenegro, Kosovo, North Macedonia, Romania, Serbia, Slovenia, and Greece in this study. This study was carried out using descriptive content analysis, which is one of the content analysis methods. In the study, data were collected through document analysis. The sample of the research consists of postgraduate theses which were published in the YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu) Thesis Center and on the Turkish language education and teaching Turkish in the Balkan countries. 26 different postgraduate theses which can be sampled have been determined for this purpose. The theses sampled were subjected to an analysis under the themes of country, year of preparation, distribution of doctoral or master’s theses, university, subject areas, and method. Descriptive content analysis was applied in the analysis of the acquired data. It has been seen that these theses are related to 7 Balkan countries i.e. Albania, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Kosovo, North Macedonia, Romania, and Greece as a result of the study. Any studies related to Croatia, Montenegro, Serbia, and Slovenia from other Balkan countries were not found. Most of the postgraduate studies are related to Bosnia and Herzegovina, and Kosovo. 26 postgraduate theses were prepared between 2003 and 2021. 22 of the postgraduate studies are at the master’s level, and 4 of them are at the doctoral level. Mostly qualitative research design was used in the examined theses. It is observed that postgraduate studies have been conducted in 12 universities on teaching Turkish related to the Balkan countries in Turkey. The largest number of postgraduate studies were conducted at Gazi University among these universities. The subjects discussed in the theses on teaching Turkish in the Balkan countries are discussed under 14 subject titles. Writing skill was discussed more intensively in terms of subject frequency. It can be suggested that results of the theses covering the subjects of needs analysis and perception-view based upon teaching Turkish should be examined by Turkish governmental institutions teaching Turkish in these countries, and Turkish teaching policies should be updated based upon the results.

Kaynakça

  • Açık, F. ve Yavuz, R. İ. (2019). Balkanlarda Öğreticilerin Gözünden Türkçe Öğretimi [Teaching Turkish from the Perspective of Teachers in the Balkans]. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 48, 299-325.
  • Artun, E. (2013, Kasım). Geçmişten günümüze kültürel değişim ve gelişim sürecinde Balkanlarda Türkçe [Turkish in the Balkans in the process of cultural change and development from past to present]. I. Balkanlarda Türkçe Uluslararası Dil ve Edebiyat Konferansı, Arnavutluk, Retrieved from https://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/erman_artun_balkanlarda_turkce.pdf on 20.07.2022.
  • Bozkurt, G. S. (2010). Tito sonrası dönemde eski Yugoslavya bölgesindeki Türkler ve Müslümanlar [Turks and Muslims in the Former Yugoslavia Region in the Post-Tito Period]. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi/Journal of Turkish World Studies, X(2), 51-95.
  • Büyükikiz, K. K. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme [An Investigation on Graduate Dissertations Written on Turkish Teaching as a Foreign Language]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213.
  • Çelebi, C., Ergül, E. , Usta, B. & Mutlu, M. (2019). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanmış Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması [A Meta-Analysis Study on Graduate Dissertations Prepared Turkish Teaching for Foreigners in Turkey]. Temel Eğitim, 1(3), 39-52.
  • Elmas, N. (2014). Kosovalı Türkler: Dilleri ve kültürleri [Turks in Kosovo: Their Culture and Language Use]. Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 70, 131-152.
  • Erol, S. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Söz Varlığı ve Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Değerlendirme: 1981-2021 Lisansüstü Tezler [An Evaluation on Vocabulary and Vocabulary Teaching in Teaching Turkish as a Foreign Language: 1981-2021 Postgraduate Theses]. Aydın Tömer Dil Dergisi, 6(1), 103-120.
  • Göçer, A. & Moğul S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış [A General Persrective on The Studies in Accordance with The Teaching Turkish as a Foreign Language]. Turkish Studies, 6(3), 797-810.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi [ Scientific research method]. Ankara: Nobel Yayın.
  • Karpat, K. (1992). Balkanlar. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi [Balkans. Turkish Religious Foundation Encyclopedia of Islam] Retrieved from https://islamansiklopedisi.org.tr/balkanlar on 15.07.2022
  • Kunt, M. (2000). Osmanlı Devleti, 1600-1908, Türkiye Tarihî C.III [Ottoman Empire, 1600-1908. History of Turkey C.III] Ankara: Cem Yayınevi.
  • Küçük, S. & Kaya, E. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi ile İlgili Hazırlanan Tezlerde Geçen Anahtar Kelimelere Yönelik İçerik Analizi [Content Analysis of the Keywords in the Dissertations on Teaching Turkish as a Foreign Language]. Journal of History Culture and Art Research, 7(5), 442- 456.
  • Maden, S. & Önal, A. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri [Research Tendencies of Postgradua Theses Related to teaching Turkish as a Foreign Language] Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(1), 42-56.
  • Orhun Çalik, F. (2020). Soğuk Savaş Döneminde Türkiye’nin Balkan Politikası [Turkish Foreign Policy Towards The Balkans in The Cold War Era]. Avrasya Etüdleri, 27(59), 59-79.
  • Türkben, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında yapılan lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi [Evaluation of Postgraduate Studies Conducted on Teaching Turkish As A Foreign Language]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2464-2479.
  • Yavuz, R. İ. & Açık, F. (2020). Balkan Türklerinin Türkçeye Dair Farkındalıkları [The Awareness of Balkan Turks About Turkish Language]. Türklük Bilim Araştırmaları, 48, 39-54.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [ Qualitative research methods in the social sciences] (10 th edition). Ankara: Seçkin yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Maden 0000-0002-8024-8182

Kürşad Kara 0000-0002-8190-5180

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Maden, S., & Kara, K. (2022). Content Analysis for Postgraduate Theses Related to Teaching Turkish in the Balkan Countries. Sakarya University Journal of Education, 12(4), 836-848. https://doi.org/10.19126/suje.1183526