Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 68 - 83, 30.04.2023

Abstract

Supporting Institution

Sakarya Üniversitesi

References

  • Alter, A. (2018). Karşı konulmaz: bağımlılık yapıcı teknolojinin yükselişi ve bizim ona esir edilişimiz. Çev. Deniz İrengün. Paloma Yayıncılık.
  • Anderson, C.A. and Dill, K.E. (2000). Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life. Journal of Personality and Social Psychology, 78(4), 772-790.
  • Association for Play Therapy, (2019, Nisan 12). https://www.a4pt.org/page/AboutAPT. Austin, V.L. & Sciarra, D.T. (2012). Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar. (Çev. Ed. M. Özekes). Nobel Yayıncılık.
  • BM (1989). Çocuk haklarına dair sözleşme. https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocukhaklar%C4%B1na-dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme.
  • Burak, Y. & Ahmetoğlu, E. (2015). Bilgisayar oyunlarının çocukların saldırganlık düzeylerine etkisinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(11), 363-382. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8430.
  • Crenshaw, D.A. & Stewart, A.L. (2017). Oyun terapisi: kapsamlı teori ve uygulama rehberi. (Çev. Ed., D. N. Bıyıklı ve B. Tuncel). (2. Baskı). APAMER Psikoloji Yayınları.
  • Dattilio, F.M. ve Freeman, A. (2017). Kriz durumlarında bilişsel davranışçı stratejiler. (Çev. B. Altındal). Litera Yayıncılık.
  • ESA (2018, Aralık 25). Essential facts about the computer and video game ındustry. http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2018/05/EF2018_FINAL.pdf.
  • Gentile, D.A., Lynch, P.J., Linder, J.R. ve Walsh, D.A. (2004). The effects of violent game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school performance. Journal of Adolescence, 27(2004), 5-22.
  • Gerrig, R.J. & Zimbardo, P.G. (2018). Psikolojiye giriş: psikoloji ve yaşam. (Çev. G. Sart). (19. Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Griffiths, M.D. (1996). behavioural addiction: an issue for everbody? The Journal of Workplace Learning, 8(3), 19-25.
  • https://www.researchgate.net/publication/233809226_Behavioural_addictions_An_iss ue_for_everybody.
  • Güvendi, B., Tekkurşun Demir, G. & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1194- 1217. https://doi.org/10.26466/opus.547092.
  • Horzum, M. B., Ayas, T. & Çakır-Balta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.
  • Karaca, S., Gök, C., Kalay, E., Başbuğ, M., Hekim, M., Onan N. & Ünsal Barlas, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinde bilgisayar oyun bağımlılığı ve sosyal anksiyetenin incelenmesi. Clinical and Experimental Health Sciences, 6(1), 14-19. https://doi.org/10.5152/clinexphealthsci.2016.053.
  • Kaşıkçı, C.H. (2020). Şiddet içerikli dijital oyun bağımlılığı ile öfke ifade ediş tarzı arasındaki ilişkide dürtüsellik ve aleksitiminin aracı rolü. (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 648970).
  • Kılıç, K.M. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı, zorbalık bilişleri ve empati düzeyleri arasındaki ilişkiler. Elementary Education Online, 18(2), 549-562. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.562015.
  • Knell, S.M. (2009). Cognitive behavioral play therapy: theory and applications. İçinde A.A. Drewes (Ed.), Blending Play Therapy with Cognitive Behavioral Therapy: Evidence based and other effective treatments and techniques (ss. 117-134). John Wiley & Sons, Inc.
  • Knell, S.M. & Dasari, M. (2009). CBPT: Implementing and Integrating CBPT into clinical practice. İçinde A.A. Drewes (Ed.), Blending Play Therapy with Cognitive Behavioral Therapy: Evidence based and other effective treatments and techniques (ss. 321-352). John Wiley & Sons, Inc.
  • Knell, S. & Dasari, M. (2016). Cognitive–behavioral play therapy for anxiety and depression. (Second Edition). İçinde L.A. Reddy, T.M. Files, and C.E. Schaefer (Eds.), Empirically Based Play Interventions for Children (ss. 77.91). American Psychological Association.
  • Muslu, M. & Gökçay, G.F. (2019). Teknoloji bağımlısı çocuklarda obeziteye neden olan risk faktörleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 72-79. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/747507.
  • Myers, D.G. (2010). Social psychology. (Tenth Edition). McGraw Hill.
  • Ofcom (2019, Nisan 8). Çocuklar ve ebeveynler: 2018 medya kullanımı ve tutumları raporu. https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/134907/Children-and-ParentsMedia-Use-and-Attitudes-2018.pdf.
  • Ögel, K. (2012). İnternet bağımlılığı: internetin psikolojisini anlamak ve bağımlılıkla başa çıkmak. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özcan, K. (2018). Motivasyonel Görüşme Tekniğine Dayalı Psikoeğtim Programının Çevrimiçi Oyun Bağımlılığına Etkisi. (Doktora tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 492292).
  • Starcevic, V., Berle,D., Porter, G. & Fenech, P. (2011). Problem video game use and dimensions of psychopathology. International Journal of Mental Health and Addiction, 9(3), 248-256. https://doi.org/10.1007/s11469-010-9282-5.
  • Twenge, J. (2018). İ-nesli: bugünün süper bağlantılı gençleri neden bu kadar duyarsız, hoşgörülü ama daha mutsuz ve erişkin olmaya hiç hazır değil? (Çev. O. Gündüz). Kaknüs Yayınları.
  • Voltan Acar, N. (2015). Grupla psikolojik danışma: ilke ve teknikleri. (11. Baskı). Nobel Yayınları.
  • WHO (2021, Nisan 25). Addictive behaviours. https://www.who.int/health-topics/addictivebehaviours#tab=tab_2. Yalom, I. (2015). Grup psikoterapisinin teori ve pratiği (3. Basım). Kabalcı Yayınevi.
  • Yeşilay (2019, Nisan 30). https://www.yesilay.org.tr/tr/bagimlilik/teknoloji-bagimliligi

The Effect of Cognitive Behavioral Play Therapy Based Psycho-Education Program on the Level of Violent Content Digital Game Addiction and Aggressiveness

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 68 - 83, 30.04.2023

Abstract

Cognitive-behavioral play therapy-based psycho-education program is important because it shows that this type of intervention can reduce levels of violent content digital game addiction and aggressiveness in adolescents. This has implications for the development of effective prevention and intervention strategies and highlights the benefits of integrating play therapy and psycho-education techniques in treating addiction and aggression in youth. The main aim of this investigation is to examine the effect of cognitive-behavioral play therapy-based psycho-education program on the level of addiction to digital games with aggressive content and aggressiveness in children. The study was conducted with 219 students from 4th grade in a primary school in Turkey in 2020. The research, that has an experimental design, has one independent variable which is the cognitive-behavioral play therapy-based psycho-education program and two dependent variables which are digital game addiction and aggressiveness scores. Data was collected through “The Computer Game Addiction Scale for Children” and “Aggressiveness Scales”. Data was analyzed by using the SPSS 22.00 packet program. According to the study findings, cognitive-behavioral play therapy-based psycho-education program was found to have a significant effect on the level of digital game addiction and aggressiveness in the experimental group. However, a positive and high-level correlation was found between digital game addiction and aggressiveness through the correlation analysis. Finally, the findings of the study were discussed in the light of the relevant literature, and recommendations were made for further research.

References

  • Alter, A. (2018). Karşı konulmaz: bağımlılık yapıcı teknolojinin yükselişi ve bizim ona esir edilişimiz. Çev. Deniz İrengün. Paloma Yayıncılık.
  • Anderson, C.A. and Dill, K.E. (2000). Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life. Journal of Personality and Social Psychology, 78(4), 772-790.
  • Association for Play Therapy, (2019, Nisan 12). https://www.a4pt.org/page/AboutAPT. Austin, V.L. & Sciarra, D.T. (2012). Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar. (Çev. Ed. M. Özekes). Nobel Yayıncılık.
  • BM (1989). Çocuk haklarına dair sözleşme. https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocukhaklar%C4%B1na-dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme.
  • Burak, Y. & Ahmetoğlu, E. (2015). Bilgisayar oyunlarının çocukların saldırganlık düzeylerine etkisinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(11), 363-382. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8430.
  • Crenshaw, D.A. & Stewart, A.L. (2017). Oyun terapisi: kapsamlı teori ve uygulama rehberi. (Çev. Ed., D. N. Bıyıklı ve B. Tuncel). (2. Baskı). APAMER Psikoloji Yayınları.
  • Dattilio, F.M. ve Freeman, A. (2017). Kriz durumlarında bilişsel davranışçı stratejiler. (Çev. B. Altındal). Litera Yayıncılık.
  • ESA (2018, Aralık 25). Essential facts about the computer and video game ındustry. http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2018/05/EF2018_FINAL.pdf.
  • Gentile, D.A., Lynch, P.J., Linder, J.R. ve Walsh, D.A. (2004). The effects of violent game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school performance. Journal of Adolescence, 27(2004), 5-22.
  • Gerrig, R.J. & Zimbardo, P.G. (2018). Psikolojiye giriş: psikoloji ve yaşam. (Çev. G. Sart). (19. Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Griffiths, M.D. (1996). behavioural addiction: an issue for everbody? The Journal of Workplace Learning, 8(3), 19-25.
  • https://www.researchgate.net/publication/233809226_Behavioural_addictions_An_iss ue_for_everybody.
  • Güvendi, B., Tekkurşun Demir, G. & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1194- 1217. https://doi.org/10.26466/opus.547092.
  • Horzum, M. B., Ayas, T. & Çakır-Balta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.
  • Karaca, S., Gök, C., Kalay, E., Başbuğ, M., Hekim, M., Onan N. & Ünsal Barlas, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinde bilgisayar oyun bağımlılığı ve sosyal anksiyetenin incelenmesi. Clinical and Experimental Health Sciences, 6(1), 14-19. https://doi.org/10.5152/clinexphealthsci.2016.053.
  • Kaşıkçı, C.H. (2020). Şiddet içerikli dijital oyun bağımlılığı ile öfke ifade ediş tarzı arasındaki ilişkide dürtüsellik ve aleksitiminin aracı rolü. (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 648970).
  • Kılıç, K.M. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı, zorbalık bilişleri ve empati düzeyleri arasındaki ilişkiler. Elementary Education Online, 18(2), 549-562. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.562015.
  • Knell, S.M. (2009). Cognitive behavioral play therapy: theory and applications. İçinde A.A. Drewes (Ed.), Blending Play Therapy with Cognitive Behavioral Therapy: Evidence based and other effective treatments and techniques (ss. 117-134). John Wiley & Sons, Inc.
  • Knell, S.M. & Dasari, M. (2009). CBPT: Implementing and Integrating CBPT into clinical practice. İçinde A.A. Drewes (Ed.), Blending Play Therapy with Cognitive Behavioral Therapy: Evidence based and other effective treatments and techniques (ss. 321-352). John Wiley & Sons, Inc.
  • Knell, S. & Dasari, M. (2016). Cognitive–behavioral play therapy for anxiety and depression. (Second Edition). İçinde L.A. Reddy, T.M. Files, and C.E. Schaefer (Eds.), Empirically Based Play Interventions for Children (ss. 77.91). American Psychological Association.
  • Muslu, M. & Gökçay, G.F. (2019). Teknoloji bağımlısı çocuklarda obeziteye neden olan risk faktörleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 72-79. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/747507.
  • Myers, D.G. (2010). Social psychology. (Tenth Edition). McGraw Hill.
  • Ofcom (2019, Nisan 8). Çocuklar ve ebeveynler: 2018 medya kullanımı ve tutumları raporu. https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/134907/Children-and-ParentsMedia-Use-and-Attitudes-2018.pdf.
  • Ögel, K. (2012). İnternet bağımlılığı: internetin psikolojisini anlamak ve bağımlılıkla başa çıkmak. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özcan, K. (2018). Motivasyonel Görüşme Tekniğine Dayalı Psikoeğtim Programının Çevrimiçi Oyun Bağımlılığına Etkisi. (Doktora tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 492292).
  • Starcevic, V., Berle,D., Porter, G. & Fenech, P. (2011). Problem video game use and dimensions of psychopathology. International Journal of Mental Health and Addiction, 9(3), 248-256. https://doi.org/10.1007/s11469-010-9282-5.
  • Twenge, J. (2018). İ-nesli: bugünün süper bağlantılı gençleri neden bu kadar duyarsız, hoşgörülü ama daha mutsuz ve erişkin olmaya hiç hazır değil? (Çev. O. Gündüz). Kaknüs Yayınları.
  • Voltan Acar, N. (2015). Grupla psikolojik danışma: ilke ve teknikleri. (11. Baskı). Nobel Yayınları.
  • WHO (2021, Nisan 25). Addictive behaviours. https://www.who.int/health-topics/addictivebehaviours#tab=tab_2. Yalom, I. (2015). Grup psikoterapisinin teori ve pratiği (3. Basım). Kabalcı Yayınevi.
  • Yeşilay (2019, Nisan 30). https://www.yesilay.org.tr/tr/bagimlilik/teknoloji-bagimliligi
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Aydın Söylemez 0000-0003-3062-1599

Tuncay Ayas 0000-0003-2613-5643

Early Pub Date April 30, 2023
Publication Date April 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Söylemez, A., & Ayas, T. (2023). The Effect of Cognitive Behavioral Play Therapy Based Psycho-Education Program on the Level of Violent Content Digital Game Addiction and Aggressiveness. Sakarya University Journal of Education, 13(1), 68-83. https://doi.org/10.19126/suje.1196533