BibTex RIS Kaynak Göster

BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER

Yıl 2005, Cilt: 20 Sayı: 3, 73 - 84, 01.09.2005

Öz

Zihinsel olarak engeli bulunmayan, eğitim alma konusunda tek sorunları mimari yetersizlikler olan çocuklar, ülkemizde eğitim hizmetlerinden yoksun kalmaktadırlar. Bunun başlıca nedeni her türlü yetersizliğe sahip olan çocukların tek bir engelli kavramı içinde birleştirilmiş olmasıdır. Engellilerin temel eğitim alabilecek olanlar ve özel eğitim gereksinimi olanlar olarak ayrılması, eğitim alabilecek ve topluma kazandırılabilecek olan grubun belirlenmesi açısından önemlidir. Amaç, bütün engellilerin becerileri doğrultusunda topluma faydalı bireyler olarak yetiştirilmesidir. Zihinsel engeli bulunmayan sadece bedensel engelleri nedeniyle temel eğitim mekanlarını kullanamayan çocukların, temel eğitim okullarında yapılacak basit mimari düzenlemelerle eğitim almaları ve topluma kazandırılmaları sağlanabilir. Engelli bireyler için en iyi tedavi yöntemi olan kaynaştırma yönteminin temel eğitim okullarında sağlıklı olarak uygulanabilmesi için okul binalarına ulaşım yollarının, okul içi derslik ve mekan düzenlemesinin engelli gereksinimleri göz önünde tutularak irdelenmesi yapılmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada mimari düzenleme gereksinimi en fazla olan grubu oluşturan görme engelliler ve bedensel engellilerin mekan gereksinimleri ve düzenleme kriterleri anlatılmıştır. Temel eğitim okullarına ulaşımda ve okul içi mekanlarda duyulan gereksinimler belirtilmiştir

Kaynakça

  • Goldsmith S. 1976, Designing For The Disabled Problems of Conflicting Criteria, M.A. Riba Publications Limited, London.
  • Goldsmith S. 1997, Designing For The Disabled The New Paradigm, Architectural Press, Britain.
  • Gündüz A. 1996, , Bedensel engelliler gözü ile ülkemizdeki yaşam koşulları ve yerleşim sorunları; Diğerlerinin Konut Sorunları, Komut M.E. 316-325 TMMOB. Mimarlar Odası, Konya.
  • Kayış B. Özok A.F. 1989, Türk Erkek Toplumunun Antropometrik Ölçülerinin Belirlenmesi, TÜBİTAK YAE Yayın No: 71, Ankara.
  • Kniveton B. H. 2004, A study of perceptions that significant others hold of the inclusion of children with difficulties in mainstream, Educational Studies, 30, 3, 331-343.
  • Kuz T. 2001, Kaynaştırma Eğitimine Yönelik tutumların İncelenmesi, T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yay. Başbakanlık Basımevi, Ankara.
  • Ruth L. C. 1999, Design Standarts for Children’s Environments, McGraw-Hill Press, New York.
  • TMMOB 2001, Özürlü Kişilere Uyarlanmış Yapı, TMMOB Mimarlar Odası İst. Büyükkent Şubesi Yay., İstanbul.
  • TS 9111, 1991, Özürlü İnsanların İkamet Edeceği Binaların Düzenlenmesi Kuralları, Türk Standartları Enstitü, Ankara.
  • Yılmaz B. 2004, Engelli Kullanıcılar İçin Temel Eğitim Binaları Tasarımının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.

The Required Architectural Arrangements for Education of Physical Disabled Children

Yıl 2005, Cilt: 20 Sayı: 3, 73 - 84, 01.09.2005

Öz

The children who have only architectural incapacity problems and have not mentally disabilities were deprived of education services. The main reason of this is combination of all kinds of incapacities in “disabled” concept. The separation of disabled as “to have basic education” and “to have private education” is important to determine the group which will obtain the society and have educated. The aim is breeding all of the disableds as individuals for useful to society. It can be possible with simple architectural arrangements. In “Disabled 2003 Congress” as a speaker Prof. Dr Haim Ring who is the chief of National Rehabilitation Organization and the chairman of rehabilitation rostrum in Tel Aviv University, determined that; “The new tendencies are being searched and inclusive education is the best rehabilitation and therapy method. He sugessted to disabled people to study and have education with abled people. At this study, the place and class arrangements examined for healthy application of inclusion method in basic education schools. The place needs and arrangement criteria’s of blind and physically handicapped who constitutes the largest group according to architectural necessities are described. The needs to transportation to basic education schools and the inner school places are determined

Kaynakça

  • Goldsmith S. 1976, Designing For The Disabled Problems of Conflicting Criteria, M.A. Riba Publications Limited, London.
  • Goldsmith S. 1997, Designing For The Disabled The New Paradigm, Architectural Press, Britain.
  • Gündüz A. 1996, , Bedensel engelliler gözü ile ülkemizdeki yaşam koşulları ve yerleşim sorunları; Diğerlerinin Konut Sorunları, Komut M.E. 316-325 TMMOB. Mimarlar Odası, Konya.
  • Kayış B. Özok A.F. 1989, Türk Erkek Toplumunun Antropometrik Ölçülerinin Belirlenmesi, TÜBİTAK YAE Yayın No: 71, Ankara.
  • Kniveton B. H. 2004, A study of perceptions that significant others hold of the inclusion of children with difficulties in mainstream, Educational Studies, 30, 3, 331-343.
  • Kuz T. 2001, Kaynaştırma Eğitimine Yönelik tutumların İncelenmesi, T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yay. Başbakanlık Basımevi, Ankara.
  • Ruth L. C. 1999, Design Standarts for Children’s Environments, McGraw-Hill Press, New York.
  • TMMOB 2001, Özürlü Kişilere Uyarlanmış Yapı, TMMOB Mimarlar Odası İst. Büyükkent Şubesi Yay., İstanbul.
  • TS 9111, 1991, Özürlü İnsanların İkamet Edeceği Binaların Düzenlenmesi Kuralları, Türk Standartları Enstitü, Ankara.
  • Yılmaz B. 2004, Engelli Kullanıcılar İçin Temel Eğitim Binaları Tasarımının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA48BM34UN
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilgehan Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yılmaz, B. (2005). BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 20(3), 73-84.
AMA Yılmaz B. BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER. sujest. Eylül 2005;20(3):73-84.
Chicago Yılmaz, Bilgehan. “BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER”. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim Ve Teknoloji Dergisi 20, sy. 3 (Eylül 2005): 73-84.
EndNote Yılmaz B (01 Eylül 2005) BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim Ve Teknoloji Dergisi 20 3 73–84.
IEEE B. Yılmaz, “BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER”, sujest, c. 20, sy. 3, ss. 73–84, 2005.
ISNAD Yılmaz, Bilgehan. “BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER”. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim Ve Teknoloji Dergisi 20/3 (Eylül 2005), 73-84.
JAMA Yılmaz B. BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER. sujest. 2005;20:73–84.
MLA Yılmaz, Bilgehan. “BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER”. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim Ve Teknoloji Dergisi, c. 20, sy. 3, 2005, ss. 73-84.
Vancouver Yılmaz B. BEDENSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA EĞİTİM ALABİLMESİ İÇİN GEREKEN MİMARİ DÜZENLEMELER. sujest. 2005;20(3):73-84.

MAKALELERINIZI 

http://sujest.selcuk.edu.tr

uzerinden gonderiniz