Problem Durumu: İklim sistemi, Yerküre’nin yaklaşık 4.5 milyar yıllık tarihi boyunca milyonlarca yıldan on yıllara kadar tüm zaman
ölçeklerinde doğal olarak değişme eğilimi göstermiştir. Etkileri jeomorfolojik ve klimatolojik olarak iyi bilinen en son ve en önemli doğal
iklim değişiklikleri, 4.Zaman’daki (Kuvaterner’deki) buzul ve buzularası dönemlerde oluşmuştur. Ancak 19. yüzyılın ortalarından beri, doğal
değişebilirliğe ek olarak, ilk kez insan etkinliklerinin de iklimi etkilediği yeni bir döneme girilmiştir. Günümüzde iklim değişikliği, sera gazı
birikimlerini arttıran insan etkinlikleri de dikkate alınarak tanımlanabilmektedir. Örneğin Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesi’nde (İDÇS), “Karşılaştırılabilir bir zaman periyodunda gõzlenen doğal iklim değişikliğine ek olarak, doğrudan ya da dolaylı olarak
küresel atmosferin bileşimini bozan insan etkinlikleri sonucunda iklimde oluşan bir değişiklik” biçiminde tanımlanmıştır
Amaç: Çalışmada, eğitim bütünlüğü içinde toplumun geleceğine çok önemli katkıları olan öğrencilerin Küresel İklim Değişikliğinin Su
Kaynaklarına Etkisine ilişkin görüşlerini değerlendirmek ,Öğretme ve öğrenme sürecinin temel öğelerinden biri olan öğrencilere su kaynaklarının
önemi, , iyi insan, iyi vatandaş ve meslek adamı olarak geleceğin ülke ve toplumunda yerini alabilmesi bağlamında son derece özgün ve özellikli
bir olgu olması amaçlanmıştır.
Yöntem: Nitel bir araştırma olarak planlanan bu çalışma “olgubilim” deseninde yürütülmüştür. Araştırma 2009-2010 öğretim yılında Yozgat il
genelinde ve rastgele yöntemle seçilen 60 öğrenci ile yapılmıştır. Veriler, bu araştırma için araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu sorulardan
oluşan anket formu ile toplanmıştır. Anket formu hazırlanırken Sera Gazı ,Su Kaynakları, iyi vatandaş ve meslek adamı olarak geleceğin ülke ve
toplumunda yerini alabilmesi bağlamında son derece özgün ve özellikli bir olgu olması kavramları göz önüne alınmıştır. Anket formunun geçerliği
için uzman görüşüne başvurulmuştur. Verilerin çözümünde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Climate system, Approximately 4.5 billion year history of Earth millions of years to ten years until all time scales has a natural tendency to change. Geomorphological and climatological effects of a well-known as the most recent and most important natural climate changes, 4.Time’s (Quaternary) consists of glacial and buzularası period. However, 19 Since the mid-century, in addition natural change, for the first time that human activity affects the climate has entered a new era. Today, climate change, increased accumulation of greenhouse gases from human activities can be identified by taking into consideration. For example the United Nations Climate Change Framework Convention (İDÇS), “comparable time period in the gõzlenen natural climate change, in addition to, directly or indirectly, the global composition of the atmosphere disrupts human activity as a result of climate in which a change” in the format described.Objective: Study, training, integrity in the future of society to the very important contributions to the students’ Global Climate Change on Water Resources Impacts views about the evaluation, teaching and learning process of the basic elements that the students of water resources significance, good people, good citizens and professional men as the future of the country and society in the able to take a case in the context of an extremely unique and is intended to be featured.Methods: This study was planned as a qualitative research “olgubilim” drawing will be conducted in. Research in the academic year 20092010 in the province of Yozgat and 60 students will be randomly selected. The data, prepared by researchers for this study consisted of open-ended questions will be collected through a questionnaire. Questionnaire on the preparation of GHG, Water Resources, a good citizen and professional man, as the future of the country and society to take up position in the context of an extremely original and features a case of that concept in mind will be taken. For the validity of the questionnaire will be applied to expert opinion. Content analysis of the data will be used inthe solution
Other ID | JA82CV55NB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 1 - Year: 2010 Issue: 1 |