Moral disengagement, which means that an individual does not feel remorse when she acts outside her moral standards, has received research interest in recent years. The present research aims to reveal the direction and strength of the relationship between teacher candidates' moral disengagement levels and academic motivations.
In addition, the research reveals whether moral disengagement scores differ significantly in terms of various variables. The research, which was designed with the relational screening method, was carried out on a total of 417 students studying in different departments. "Moral Disengagement Scale" and "Academic Motivation Scale" were used to collect data. Spearman rho Correlation test, Mann Whitney U and Kruskall Wallis tests were preferred in the analysis of the data. In addition, the significant difference between the groups in favor of which group was analyzed by Dunnett T3 test. As a result of the research, no significant relationship was found between academic motivation and moral disengagement total scores. In terms of sub-dimensions, there is a weak positive relationship between moral disengagement and amotivation and there is a weak negative relationship between moral disengagement and intrinsic motivation to feel pleasure. In terms of variable of the gender, those who are men; in terms of the variable of reasons for preferring the department studied, those who said that they preferred the score only because they were sufficient for this department; that in terms of the time spent on social media, those who spend 5 or more time it has been concluded that there is a significant difference in favor of between the moral disengagement score. No significant difference was found in terms of grade level and the department studied. When the research results are evaluated in general, it is seen that moral disengagement is negatively correlated with positive behaviors, and a positive correlation with negative behaviors. In other words, as positive behaviors increase, moral disengagement decreases, and as negative behaviors increase, moral disengagement increases. For this reason, intervention programs should be developed to gain positive behavior.
Bireyin ahlaki standartları dışında davrandığında vicdan azabı duymaması anlamına gelen ahlaki kayıtsızlık, son yılların araştırma ilgisine sahiptir. Mevcut araştırma, öğretmen adaylarının ahlaki kayıtsızlık düzeyleri ve akademik motivasyonları arasındaki ilişkinin yönünü ve kuvvetini ortaya koymak amaçlamaktadır. Ayrıca araştırma, ahlaki kayıtsızlık puanlarının çeşitli değişkenler açısından anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını da ortaya koymaktadır. İlişkisel tarama yöntemi ile tasarlanan araştırma, farklı bölümlerde öğrenim gören toplam 417 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında “Ahlaki Kayıtsızlık Ölçeği” ve “Akademik Motivasyon Ölçeği”nden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde Spearman rhu Korelasyon testi, Mann Withneyy U ve Kruskall Wallis testleri tercih edilmiştir. Ayrıca gruplar arası anlamlı farklılığın hangi grup lehine olduğu Dunnett T3 testi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda akademik motivasyon ile ahlaki kayıtsızlık toplam puanları üzerinde anlamlı ilişki bulunmamıştır. Alt boyutlar açısından ise ahlaki kayıtsızlık ile motivasyonsuzluk arasında pozitif yönlü zayıf; haz duyma içsel motivasyonu ile negatif yönlü zayıf ilişki tespit edilmiştir. Ahlaki kayıtsızlık puanı ile cinsiyet değişkeni arasında erkekler; okunan bölümü tercih etme sebepleri değişkeni arasında puanı ancak bu bölüme yettiği için tercih ettiğini söyleyenler; sosyal medyada geçirilen süre arasında 5 ve daha uzun süre zaman harcayanlar lehine anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf düzeyi ve okunan bölüm açısından ise herhangi anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Genel olarak araştırma sonuçları değerlendirildiğinde, ahlaki kayıtsızlığın olumlu davranışlar ile negatif; olumsuz davranışlar ile pozitif yönlü ilişkili olduğu sonucuna ulaşılabilir. Diğer bir ifadeyle, olumlu davranışlar arttıkça ahlaki kayıtsızlık azalmakta, olumsuz davranışlar arttıkça ahlaki kayıtsızlık artmaktadır. Bu sebeple olumlu davranış kazandırmaya yönelik müdahale programları geliştirilmelidir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: Special Issue |