Amaç: Teknolojinin gelişmesiyle birlikte, hem siber zorbalığı uygulama hem de siber istismara uğrama, ergenler arasında giderek artan önemli bir problem haline gelmiştir. Siber zorbalığın ortaya çıkmasında birçok faktör olduğu ileri sürülmektedir. Bu çalışmada siber zorbalık ve istismar ile sosyal medya bağımlılığı ve oyun bağımlılığı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma kesitsel nitelikli olup, çalışmaya 10-18 yaş aralığında toplam 537 ergen dahil edilmiştir. Katılımcılar sosyodemografik veri formu, sosyal medya bağımlılığı ölçeği, oyun bağımlılığı ölçeği ve siber zorbalık ölçeğini doldurmuştur.
Bulgular: Çalışmamızda kızlarda hem siber zorbalık (p=0.021) hem de siber mağduriyet (p<0.001) daha sıktı. Siber zorbalığa uğrayanlarda sosyal medya bağımlılığı skoru daha yüksek olup (p=0.020), siber istismar için cinsiyet (OR [Odds Ratio]= 0.09 GA [güven aralığı]: [0.04-0.23]) ve oyun bağımlılığı puanı yordayıcı olarak bulunmuştur. (OR=1.09 GA: [1.03-1.16] ).
Sonuç: Sosyal medya ve oyun bağımlılığı özellikle siber istismar ile ilişkili görünmektedir. Çalışmamızda nedensel bir ilişki ortaya konulamamakla birlikte, ergenlerin yaşamlarında önemli bir yere sahip olan sosyal medya kullanımı ve oyun oynama sırasında siber zorbalığa karşı farkındalıklarının artırılmasının ve bağımlılık saptanan grupların siber istismar açısından değerlendirilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.
Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı
Objective: Both cyberbullying perpetration and cyber victimization are becoming a increasingly important problem among adolescents with the development of technology. It is suggested that there are many factors in the emergence of cyberbullying. This study, it is aimed to evaluate the relationship between cyberbullying and victimization, social media addiction, and game addiction.
Material and Methods: A total of 537 adolescents aged 10-18 were included in our cross-sectional study. Participants filled out the sociodemographic data form, social media addiction scale, game addiction scale, and cyberbullying scale.
Results: In our study, both cyber perpetrators (0.021) and cyber victims (p<0.001) were more frequent in girls. While social media addiction scores were higher in cyber victims (p=0.020), gender (OR [Odds Ratio]= 0.09 CI [Confidence interval]:[ 0.04- 0.23] ) and game addiction score were found to be predictors. (OR=1.09 CI: [1.03-1.16] ).
Conclusion: Social media and game addiction seem to be especially related to cyber victimization. Although a causal relationship could not be revealed in our study, it is thought that it may be useful to increase the awareness of adolescents about cyberbullying during gaming and using social media, which have an important place in their lives, and to evaluate the groups with addiction in terms of cyber victimization.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 16 Sayı: 6 |