“Dede Korkut Hikâyeleri”nde kurt
kültü olması, kurt yüzünün mübarek olması İslami bir motif değil, Şamanizm
inancına ait motiftir; İslamiyet hiçbir hayvanı kutsamaz, totem ve ongunları
caiz görmez. Kurdun kutsallığı ve kurt kültü Şamanizm dairesinde teşekkül
etmiş, İslam dairesine giren Türk şubelerince bu özellik kabul ettikleri yeni
dine uygun olarak yeniden yorumlanmış ve “Dede Korkut Hikâyeleri”ne kurdun bu
vasfı taşınmıştır. Yakutlarda bazı efsanevi şamanlar gökten inen Uluu-Toyon’un
oğlu ruh veya kurtla bakirenin ilişkisinden ve benzeri olağanüstü surette
doğarlar. İlkel insanların ekonomik üretim gücü bağlamında tanrı-insan modeline
göre oluşturdukları üst tarafı insan, yarı insan-yarı kurt, yarı insan-yarı
boğa veya yarı insan-yarı at şeklindeki tasvirler şaman rahiplerin ilk ataları
sayılmışlardır. Yakutlarda cinsiyete bağlı olmayan büyük şamanlar otuzuncu
yıllarında gebe kalırlar, 3 kez doğum yaparlar ve üçüncü doğumlarında ayı veya
kurt doğururlar. Ancak çok büyük şamanlar 3 kez doğum yapabilir. Kurt, ayinde
şamanın ulaşamadığı menzile ulaşmasına yardımcı olur.
Abstract
It is not true that cult of wolf
and the face of wolf to be blessed in Dede Korkut stories are an Islamic motifs.
It is a motif which belongs to the belief of Shamanism. Islam does not bless
any animal and totem. They are not allowed in Islam. The sacretness of the wolf
and the cult of wolf first appeared in the circle of Shamanism. TheTurkish
people who accepted Islam reinterpreted this feature and conveyed this
attribute of wolf into Dede Korkut stories. In
Yakuts culture some legendary shamans are born extraordinarily out of
the intercourse between the virgin and the Ulu-Toyon’s son, who was a soul or a
wolf which descended from the sky. The descriptions; upper sideman, half-man
half-wolf, half-man half-bull, and half-man half-horse, which primitive people
composed according to God-man model in the context of economic production were
accepted the ancestors of the shaman monks. In Yakut culture, superior shamans
who are not bound up with sex becomes pregnant in their thirties and give birth
three times. In their third birth they give birth to a bear or a wolf. Only
superior shamans can give birth three times. Wolf helps shaman reach the
distance which they can not reach by themselves.
Korkut Türk Yakut Çuvaş şaman kurt don değiştirme ; Korkut Turk Yakut Chuvash shaman wolf metamorphosis
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 42 |