Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

On the Inscriptions with Arabic Letlers in Egypt

Yıl 2017, Sayı: 44, 251 - 279, 15.12.2017

Öz

The handover of caliphate to Ottoman Empire with the conquest of Egypt in 1517
enabled Ottoman Empire to increase its influence on Muslims and increase its political
effect. On the other way, the conquest of Egypt suppressed the hegemony of
Western countries on trade routes and constituted an important effect to rule Mediterranean
Sea.
In various settlement of Egypt which had been ruled by governors appointed from
Istanbul more than 400 years, especially in Cairo, Ottomans built various buildings in
different architectural styles. It is possible to identify various works from literature to
architecture when detailed analysis is carried out. There are very important epigraphic
examples in architectural works built in those days. Extant epigraphic materials of
Tolunids, Ayyubids, Mamelukes and the development of inscriptions written in Arabic
alphabet during the reign of Ottoman Empire in Egypt will be analyzed

Kaynakça

  • D. Behrens-Abouseif, Islamic Architecture in Cairo, Cairo, 1989, s. 52; a.mlf., “İbn Tolun Camii” Maddesi, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C XX, İstanbul, 1999, s. 416-418; Z. M. Hasan, el-Fennü’l-İslâmî Fî Mısr, Kahire, 1994, s. 37.
  • K. A. C. Creswell, Early Muslim Architecture, Baltimore, 1958, s. 302-316; S. M. Muhammed, Mesâcidu Mısr ve Evliyâuhâ’s-Sâlihûn, C I, Kahire, 1971, s. 150-151; H. Abdülvehhâb, Târîhu’l-Mesâcidi’l-Eseriyyeti, Kahire, 1993, s. 40-41.
  • S. M. Muhammed, Mesâcidu Mısr ve Evliyâuhâ’s-Sâlihûn, C I, Kahire, 1971, s. 320-325, 403-407¸ D. BehrensAbouseif, Islamic Architecture in Cairo, Cairo, 1989, s. 72-74, 76-77.
  • M. V. Berchem, Materiaux Pour un Corpus Inscriptionum Arabieorum “Egypte”, C I, Paris, 1903, s. 726-27; E. elAmrî-A. el-Tayeş, el- ‘Imâratü Fi Mısra’l-İslâmiyyeti (el-‘Asreynü’l-Fâtımî ve’l-Eyyûbî), Kahire, 1996, s. 56; A. A. Bayhan, “Kahire Kalesi”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10, Erzurum, 2003, s. 7-8.
  • E. el-Amrî-A. el-Tayeş, el- ‘Imâratü Fi Mısra’l-İslâmiyyeti (el-‘Asreynü’l-Fâtımî ve’l-Eyyûbî), Kahire, 1996, s. 62; A. A. Bayhan, “Kahire Kalesi”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10, Erzurum, 2003, s. 8.
  • H. Z. Ülken, İslam Sanatı, İstanbul, 1948, s. 133-134; K. A. C. Creswell, The Muslim Architecture of Egypt, II, Oxford, 1952-60, s. 94 vd.; D. Behrens-Abouseif, Islamic Architecture in Cairo, Cairo, 1989, s. 87-90; E. el-Amrî-A. el-Tayeş, el- ‘Imâratü Fi Mısra’l-İslâmiyyeti (el-‘Asreynü’l-Fâtımî ve’l-Eyyûbî), Kahire, 1996, s. 129; A. A. Bayhan, “Mısır’daki Eyyubi Devri Mimari Eserleri: Medreseler ve Hankah/Zaviyeler”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 12, Erzurum, 2004, s. 1-16.
  • M. Akkuş; “Kahire’deki Osmanlı Dönemi Eserlerinde Türkçe Manzum Kitabeler”, Vakıflar Dergisi, XXII, Ankara, 1991, s. 383-384.
  • M. Akkuş; “Kahire’deki Osmanlı Dönemi Eserlerinde Türkçe Manzum Kitabeler”, Vakıflar Dergisi, XXII, Ankara, 1991, s. 383-384.

Mısır’daki Arap Harfli Kitabeler Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2017, Sayı: 44, 251 - 279, 15.12.2017

Öz

Tolunoğulları, Eyyubiler
ve Memlukler’den günümüze ulaşan belli başlı kitabeler yanı sıra Osmanlı
Devleti’nin hâkimiyeti süresince Mısır’daki Arap harfli kitabelerin gelişimi üzerinde
bir değerlendirme yapılmıştır.

Kaynakça

  • D. Behrens-Abouseif, Islamic Architecture in Cairo, Cairo, 1989, s. 52; a.mlf., “İbn Tolun Camii” Maddesi, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C XX, İstanbul, 1999, s. 416-418; Z. M. Hasan, el-Fennü’l-İslâmî Fî Mısr, Kahire, 1994, s. 37.
  • K. A. C. Creswell, Early Muslim Architecture, Baltimore, 1958, s. 302-316; S. M. Muhammed, Mesâcidu Mısr ve Evliyâuhâ’s-Sâlihûn, C I, Kahire, 1971, s. 150-151; H. Abdülvehhâb, Târîhu’l-Mesâcidi’l-Eseriyyeti, Kahire, 1993, s. 40-41.
  • S. M. Muhammed, Mesâcidu Mısr ve Evliyâuhâ’s-Sâlihûn, C I, Kahire, 1971, s. 320-325, 403-407¸ D. BehrensAbouseif, Islamic Architecture in Cairo, Cairo, 1989, s. 72-74, 76-77.
  • M. V. Berchem, Materiaux Pour un Corpus Inscriptionum Arabieorum “Egypte”, C I, Paris, 1903, s. 726-27; E. elAmrî-A. el-Tayeş, el- ‘Imâratü Fi Mısra’l-İslâmiyyeti (el-‘Asreynü’l-Fâtımî ve’l-Eyyûbî), Kahire, 1996, s. 56; A. A. Bayhan, “Kahire Kalesi”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10, Erzurum, 2003, s. 7-8.
  • E. el-Amrî-A. el-Tayeş, el- ‘Imâratü Fi Mısra’l-İslâmiyyeti (el-‘Asreynü’l-Fâtımî ve’l-Eyyûbî), Kahire, 1996, s. 62; A. A. Bayhan, “Kahire Kalesi”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10, Erzurum, 2003, s. 8.
  • H. Z. Ülken, İslam Sanatı, İstanbul, 1948, s. 133-134; K. A. C. Creswell, The Muslim Architecture of Egypt, II, Oxford, 1952-60, s. 94 vd.; D. Behrens-Abouseif, Islamic Architecture in Cairo, Cairo, 1989, s. 87-90; E. el-Amrî-A. el-Tayeş, el- ‘Imâratü Fi Mısra’l-İslâmiyyeti (el-‘Asreynü’l-Fâtımî ve’l-Eyyûbî), Kahire, 1996, s. 129; A. A. Bayhan, “Mısır’daki Eyyubi Devri Mimari Eserleri: Medreseler ve Hankah/Zaviyeler”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 12, Erzurum, 2004, s. 1-16.
  • M. Akkuş; “Kahire’deki Osmanlı Dönemi Eserlerinde Türkçe Manzum Kitabeler”, Vakıflar Dergisi, XXII, Ankara, 1991, s. 383-384.
  • M. Akkuş; “Kahire’deki Osmanlı Dönemi Eserlerinde Türkçe Manzum Kitabeler”, Vakıflar Dergisi, XXII, Ankara, 1991, s. 383-384.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Ali Bayhan

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Bayhan, A. A. (2017). Mısır’daki Arap Harfli Kitabeler Üzerine Bir Değerlendirme. Türk Dünyası Dil Ve Edebiyat Dergisi(44), 251-279.