Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygı ile mesleki dayanıklılık inançları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada, kolay ulaşılabilirlik ve gönüllülük esasına dayanarak 76 okul öncesi öğretmen adayına ulaşılmıştır. Veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan “Katılımcı Bilgi Formu”, Tagay ve Demir (2016) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adayları için Mesleki Dayanıklılık İnancı Ölçeği” ile Cabi ve Yalçınalp (2013) tarafından oluşturulan “Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği” (MKÖ) kullanılmıştır. Veriler, SPSS yazılımı aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının büyük bir kısmının mesleki dayanıklılık inançlarının yüksek, kaygı seviyelerinin ise düşük olduğu gözlemlenmiştir. Mesleki dayanıklılık ile okul yönetimi odaklı kaygı arasında pozitif yönde ancak düşük düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca öğretmen adaylarının mesleki dayanıklılıkları açısından sınıf düzeylerine göre anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Bu fark, 1. ve 4. sınıflar arasında 4. sınıflar, 1. ve 2. sınıflar arasında ise 2. sınıflar lehine çıkmıştır. Mesleki dayanıklılık ile mesleki kaygı toplam puanları ve alt boyutları ile yaşları arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Araştırma bulguları doğrultusunda sunulan önerilerin öğretmen yetiştirme alanyazınına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
Okul öncesi Öğretmen adayı Mesleki kaygı Mesleki dayanıklılık
The aim of this study is to examine the relationship between professional anxiety and resilience beliefs of preservice preschool teachers. For this aim, relational survey model was used. The study involved 76 preservice preschool teachers, selected through convenience sampling based on voluntarism. The data collection tools used in the study included the “Participant Information Form” developed by the researchers, “Professional Resilience Beliefs Scale for Preservice Teachers” developed by Tagay and Demir (2016), and “Professional Anxiety Scale for Preservice Teachers” (PASE) developed by Cabi and Yalçınalp (2013). The data were analyzed through SPSS software package. The findings of the study revealed that most of the preservice teachers had high levels of professional resilience beliefs and low levels of anxiety. A positive, low-level relationship was found between professional resilience and anxiety related to school management. There was a significant difference in professional resilience according to grade levels. This difference was between 1st and 4th years in favor of 4th-years and between 1st and 2nd years in favor of 2nd years. No significant relationship was found between professional resilience, professional anxiety, and age of the participants. Suggestions presented in line with the research findings will make significant contributions to teacher training literature.
Preschool Preservice teacher Professional anxiety Professional resilience
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Okul Öncesi Eğitim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 3 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 13 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 3 |