BibTex RIS Kaynak Göster

İLK DÖNEM ÇOCUK ŞİİR KİTAPLARININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2015, , 0 - , 15.12.2015
https://doi.org/10.7884/teke.510

Öz

Çocuk edebiyatı, edebiyatımız içerisinde yeni hayat bulmaya başlamış bir alandır. Muhatap olarak çocukları ve gençleri alan bu edebiyat, içerisinde şiirden romana, masaldan hikâyeye kadar birden çok edebî türü barındırır. Söz konusu türlerden biri olan çocuk şiirleri, çocukların sahip olduğu farklı bakış açısı, ilgi ve isteklerinden dolayı çocuk edebiyatının en incelikli ve özen isteyen türüdür. Edebiyatımızda, “çocuklar için şiir denemeleri” sayılabilecek ilk örnekler Tanzimat Edebiyatıyla başlamış, özellikle 1900’lü yılların başından itibaren ise İbrahim Alâeddin Gövsa, Ali Ulvi Elöve, Tevfik Fikret, Ali Ekrem Bolayır ve İbrahim Aşkî (Tanık) gibi sanatçılar tarafından önemli eserler ortaya konulmuştur. Bu makalede, ilk dönem çocuk şiir kitaplarının biçim ve içerik açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek üzere Çocuk Şiirleri (İbrahim Alâeddin Gövsa), Şermin (Tevfik Fikret), Çocukların Şiir Defteri (İbrahim Aşkî), Çocuklarımıza Neşideler (Ali Ulvi Elöve) ve Şiir Demeti (Ali Ekrem Bolayır) adlı eserler seçilmiştir. Bu kitaplar, doküman incelemesi tekniği ile içerik ve biçim açısından incelenmiştir. Verileri analiz etme aşamasında, kitaplarda tercih edilen nazım biçimlerinin ve işlenen konuların kullanım sıklıkları tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Çocuk şiirleri, tür, biçim, içerik, karşılaştırma.

Kaynakça

  • AKSAN, D. (1999). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. 4. Basım, Ankara: Engin Yayınevi. AKSAN, D. (2011). Cumhuriyet Döneminden Bugüne Örneklerle Şiir Çözümlemeleri. 3. Basım, Ankara: Bilgi Yayınevi. BAYRAM, Y. (2003). Edebî Türler Maddesi. Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, Cilt 2, 276. ÇETİN, N. (2003). Epik Şiir Maddesi. Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, Cilt.2, 373. ÇETİN, N. (2008). Şiir Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Basımevi. DEMİRAY, K. (1953). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Maarif Basımevi. DEMİREL, Ş. (2010). İbrahim Aşkî (Tanık). Malatya: Medipres Yayıncılık. DİLÇİN, C. (1983). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. FARUK, İ. (2005). Şermin. İstanbul: Parıltı Yayıncılık. KAPLAN, M. (1987). Tevfik Fikret. 2. Baskı, İstanbul: Dergâh Yayınları. KÖKÇÜ, Y. (2015). Ali Ekrem Bolayır’ın Şiir Demeti Adlı Eseri ve Bu Eserin Türkçe Öğretiminde Yer Alan Temalar Bağlamında Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. NUR, S. (2008). Çocuk Şiirleri. İstanbul: Nar Yayınları. OĞUZKAN, A. F. (1987). Çocuk Edebiyatı Yıllığı. İstanbul: Gökyüzü Yayınları. OĞUZKAN, A.F. (1987). Çocuk Şiiri Alanında Son Yıllarda Nasıl Bir Gelişme Görülmektedir? 99 Soruda Çocuk Edebiyatı Dizisi Çocuk Edebiyatı. haz. M.R. Şirin. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları. OĞUZKAN, A.F. (2000). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık. SEVER, S. (2003). Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık. STEBLER ÇAVUŞ, M. (2007). Ali Ulvi Elöve’nin Şiirlerinin Eğitsel Açıdan İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. ŞİRİN, M.R. (1987). Gerçekliğin Edebiyata Yansıması. Çocuk Edebiyatı Yıllığı. İstanbul: Gökyüzü Yayınları. TAHİR-ÜL MEVLEVÎ (1973). Edebiyat Lügatı. İstanbul: Enderun Kitabevi. TÜRK DİL KURUMU (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK. TÜRK DİL KURUMU (2012). Yazım Kılavuzu. Ankara: TDK. ÜNLÜ, M. (2003). Didaktik Maddesi. Türk Dünyası Edebiyat Kuramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, Cilt 2, 163. YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yelda Kökçü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Kökçü, Y. (2015). İLK DÖNEM ÇOCUK ŞİİR KİTAPLARININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(4). https://doi.org/10.7884/teke.510

27712  27714 27715