BibTex RIS Kaynak Göster

GİYSİ TASARIMI, VÜCUT ÖLÇÜLENDİRME VE GİYSİ PAZARLAMASI KONULARINDA SİMÜLASYON SİSTEMLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2007, Cilt: 17 Sayı: 4, 265 - 272, 01.12.2007

Öz

Gelişen teknoloji, konfeksiyon sektörüne yenilikler getirmeye devam etmektedir. Simülasyon sistemlerinin konfeksiyon sektörüne uygulanması, birçok alanda yeniliği ve gelişimi de beraberinde getirmektedir. Simülasyon sistemleri vücut ölçülendirmede güvenilir sonuçlar vermekte, giysi tasarımında kişiye özel vücuda oturan ve şık gösteren giysiler tasarlanabilmektedir. Ayrıca pazarlama konusunda geniş insan kitlelerine internet aracılığı ile ulaşarak, hızlı ve etkin bir hizmet gerçekleştirmektedir. Yüksek teknolojili sistemlerin hazır giyim sanayiinde kullanımı ile uluslar arası pazarlarda yer almak ve kalıcı olmak mümkün olmaktadır. Bu makalede, öncelikle simülasyon kavramı üzerinde durulmuş ve daha sonra simülasyon sistemlerinin giysi tasarımı, vücut ölçülendirme ve pazarlama gibi konfeksiyon üretiminin en önemli basamaklarındaki kullanımı incelenmiştir

Kaynakça

  • 1. www.uytes.com.tr
  • 2. www.biymed.com
  • 3. Guerlain, P., Durand B., 2006, “Digitizing and Measuring of the Human Body for the Clothing Industry”, International Journal of Clothing Science and Technology, pp. 151–165, England.
  • 4. Öndoğan, Z., Şen, A., “3D CAD Sistemleri”, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • 5. Öndoğan, Z., Pamuk, O., 2005, “3 Boyutlu Vücut Tarayıcı Sistemler”, Tekstil ve Konfeksiyon, Year:15, Vol:2, pp.114–116, Izmir.
  • 6. http://www.utexas.edu/depts/he/XuPapers/6-spie/OE.pdf
  • 7. Pargas, P.R., Staples, J.N., Davis, J.S., 1997, “Automotic Mesurement Extraction for Apparel from a 3 Dimensional Body Scan”, Elsevier Science Limited, pp. 157–172, USA.
  • 8. Dumlupınar, F., 2004, “A 3D Garment Design And Simulation System”, Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, s.1-93, Ankara.
  • 9. Rödel, H., Schenk, A., Herzberg, C., Krzywinski, S., 2001, “Links Between Design, Pattern Development and Fabric Behaviours for Clothes and Tehnical Textiles”, Internaiıonal Journal of Clothing Science and Technology, pp. 217–227, Dresden, Germany.
  • 10. Lee, Y.A., Ashdown, S.P., Slocum, A.C., 2006, “Measurement of Surface Area of 3-D Body Scans to Assess the Effectiveness of Hats for Sun Protection”, Family and Consumer Sciences Research Journal, pp. 366–385, USA.
  • 11. Protosaltou, D., Luible, C., Arevalo, M., Thalmann, N.M., 2002, “A Body and Garment Creation Method for an Internet Based Virtual Fitting Room”, Switzerland.
  • 12. Gurzki, T., Hinderer, H., Rotter, U., 2001, “A Platform for Fashion Shopping with Individualized Avatars and Personalized Customer Consulting”, Proceedings of the World Congress on Mass Customization and Perzonalization, pp 1-7, Hong Kong.

INVESTIGATION OF THE SIMULATION SYSTEMS IN BODY MEASUREMENT, GARMENT DESIGN AND MARKETING

Yıl 2007, Cilt: 17 Sayı: 4, 265 - 272, 01.12.2007

Öz

The developing technology continues to generate innovation in the apparel industry. Applying of the simulation systems in apparel industry brings some developments and also improvements to many areas. The application of the simulation systems give reliable results in body measurement, and also enables the design of elegance and fit clothes for the tailor made clothing production. Moreover, these systems provide rapid and active service to the wide range of people via internet, concerning marketing strategies. Using of hightechnology systems in apparel industry gives some opportunities to the companies for having important places in the international markets. This paper presents an overview of simulation and also using of simulation systems in garment design, body measurement and marketing which are the most important steps for the apparel manufacturing

Kaynakça

  • 1. www.uytes.com.tr
  • 2. www.biymed.com
  • 3. Guerlain, P., Durand B., 2006, “Digitizing and Measuring of the Human Body for the Clothing Industry”, International Journal of Clothing Science and Technology, pp. 151–165, England.
  • 4. Öndoğan, Z., Şen, A., “3D CAD Sistemleri”, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • 5. Öndoğan, Z., Pamuk, O., 2005, “3 Boyutlu Vücut Tarayıcı Sistemler”, Tekstil ve Konfeksiyon, Year:15, Vol:2, pp.114–116, Izmir.
  • 6. http://www.utexas.edu/depts/he/XuPapers/6-spie/OE.pdf
  • 7. Pargas, P.R., Staples, J.N., Davis, J.S., 1997, “Automotic Mesurement Extraction for Apparel from a 3 Dimensional Body Scan”, Elsevier Science Limited, pp. 157–172, USA.
  • 8. Dumlupınar, F., 2004, “A 3D Garment Design And Simulation System”, Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, s.1-93, Ankara.
  • 9. Rödel, H., Schenk, A., Herzberg, C., Krzywinski, S., 2001, “Links Between Design, Pattern Development and Fabric Behaviours for Clothes and Tehnical Textiles”, Internaiıonal Journal of Clothing Science and Technology, pp. 217–227, Dresden, Germany.
  • 10. Lee, Y.A., Ashdown, S.P., Slocum, A.C., 2006, “Measurement of Surface Area of 3-D Body Scans to Assess the Effectiveness of Hats for Sun Protection”, Family and Consumer Sciences Research Journal, pp. 366–385, USA.
  • 11. Protosaltou, D., Luible, C., Arevalo, M., Thalmann, N.M., 2002, “A Body and Garment Creation Method for an Internet Based Virtual Fitting Room”, Switzerland.
  • 12. Gurzki, T., Hinderer, H., Rotter, U., 2001, “A Platform for Fashion Shopping with Individualized Avatars and Personalized Customer Consulting”, Proceedings of the World Congress on Mass Customization and Perzonalization, pp 1-7, Hong Kong.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA87PG73RK
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ziynet Öndoğan Bu kişi benim

Oktay Pamuk Bu kişi benim

Eren Topal Bu kişi benim

Müge Çelikkaş Bu kişi benim

Okşan Ünver Bu kişi benim

Pınar Işıklıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2007
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Öndoğan, Z., Pamuk, O., Topal, E., Çelikkaş, M., vd. (2007). INVESTIGATION OF THE SIMULATION SYSTEMS IN BODY MEASUREMENT, GARMENT DESIGN AND MARKETING. Textile and Apparel, 17(4), 265-272.

No part of this journal may be reproduced, stored, transmitted or disseminated in any forms or by any means without prior written permission of the Editorial Board. The views and opinions expressed here in the articles are those of the authors and are not the views of Tekstil ve Konfeksiyon and Textile and Apparel Research-Application Center.