In this study, factors that affect Turkey’s textile exportation have been analyzed. Data that include the years from2007 to 2012 in regard to142 countries to which Turkey exports textiles have been used. The factors that affect textile exportation have been examined through panel data and quantile regression analyses. The explanatory variables, GDP per capita, population, distance, real exchange rate, and the beliefs of countries with EU membership to which Turkey has exported textiles have been explored. In the results of the analysis, an exportation stimulant effect has been demonstrated between population growth and an increase in demand. An increase that occurs in Turkey’s real exchange rate is estimated to be a development that benefits its textile exportation. In addition, decreasing the tariffs that affect world trade negatively towards textile products customs tariffs and quotas decrease Turkey’s competitive power, contrary to expectations
Bu çalışma, Türkiye’nin Tekstil ihracatını etkileyen faktörler analiz edilmiştir. Türkiye’nin tekstil ürünleri ihracatını gerçekleştirdiği 142 ülkeye ilişkin 2007-2012 yıllarını kapsayan veriler kullanılmış. Tekstil ihracatını etkileyen faktörler, panel veri ve kantil regresyon analizleri yardımıyla incelenmiştir. Açıklayıcı değişkenler, kişi başına düşen GSYİH, nüfus, mesafe, reel döviz kuru, AB üyeliği ile ihracat yapılan ülkelerin inançları kullanılmıştır. Analiz sonucunda, nüfus büyüklüğü ile talep artışı arasında, ihracatı uyarıcı bir etkiye sahip olduğu analiz sonucunda elde edilmiştir. Türkiye’nin reel döviz kurunda gerçekleşecek bir artışın, tekstil ihracatı lehine gelişeceği tahmin edilmektedir. Ayrıca, Tekstil ürünleri gümrük tarifeleri ile kotalara yönelik dünya ticaretini olumsuz yönde etkileyen tarifelerin azaltılması beklenenin aksine Türkiye’nin rekabet gücünü azaltmaktadır
Other ID | JA88YR48AS |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 24 Issue: 3 |