Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE PERSPECTIVES ON ISO 9000 QUALITY MANAGEMENT OF SMES (SMALL AND MEDIUM SIZED ENTERPRISES) THAT MANUFACTURE TEXTILE PRODUCTIONS IN DENİZLİ

Yıl 2012, Cilt: 22 Sayı: 4, 271 - 277, 31.12.2012

Öz

Nowadays, small and medium sized enterprises which play an important role in providing employment and also development,
commonly called SMEs, have been seen as the driving forces of the local and regional developments. Especially it’s thought that SMEs
can adopt the environmental conditions quickly, so they are more fortunate in catching the market oppurtunities because of their strong
and suitable structures for development and also because of their flexibilities. However, SMEs face a fierce competition with the effect
of globalization like big companies. The competition increased by the rate of variation has forced companies to develop strategies like
low cost and large product range. Quality Management System is one of the most important ones of these strategies.
Quality management systems outline the past of company, show their level today and give reliable information about future. This
study presents a research about perspective on quality of small, medium Enterprises in textile industry in Denizli and researchs the
differences between companies which have ISO 9000 certificate and which don’t have ISO 9000 certificate. And results of the research
are shown by SPSS program.

Kaynakça

  • 1. Yörük, N., 2001, “KOBİ’lerin Kredi Yoluyla Finansmanında Karşılaştıkları Sorunlar ve Tokat İlinde Bir Uyg.”, I. Orta Anadolu Kong., ss: 47-58, Nevşehir.
  • 2. Eleren, A. ve Erkan, M., 2001, “Küreselleşme Sürecinde KOBİ’lerin Yeniden Yapılandırılması ve Bir Model Önerisi”, I. Orta Anadolu Kong., ss: 158-165, Nevşehir.
  • 3. Aydınceren, A., 1993, “Toplam Kalite Yönetimi”, Önce Kalite Derg., ss: 158.
  • 4. Ertugrul, I. and Aytac, E., 2006, “Construction of Quality Control Charts by Using Probability and Fuzzy Approaches and an Application in a Textile Company”, The 5th I.M.S Symposium, pp: 29, Sakarya.
  • 5. Bozkurt, R. ve Odaman, A., 1995, “ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri”, MPM Yayınları, ss: 4-32, Ankara.
  • 6. Şimşek, M., 2000, “Kalite ve Sürekli Gelişme Kaizen”, Standart Teknik ve Ekonomik Dergi, Sayı: 471, ss: 16-21.
  • 7. Ersen, H., 1997, Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi, Sim Matbaacılık, Ankara, ss: 31.
  • 8. Efil, İ., 1999, Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi, Alfa Yayın, İstanbul, ss: 35.
  • 9. Aydoğan, E. ve Okay, Ş., 2001, “Toplam Kalite Yönet.Çalışanların Viz-Misyon ve Temel Değerlere Yaklaşımı ve Katılımcı Yönetim Felsefesinin Uyg. Açısından Bir Araştırma”, Standart Ekonomik ve Teknik Dergisi, Sayı: 479, ss: 71-78.
  • 10. Douglas, T.J. and Judge, W.Q., 2001, “Total Quality Management Implementation and Competitive Advantage: The Role of Structural Control and Exploration”, Academy of Management Journal, Vol: 44(1), pp: 158-169.
  • 11. Hodgetts Richard, M., Luthans Fred and LEE Sang, M., 1997, “New Paradigm Organizations: From Total Quality to Learning to World-Class”,Organizational Dynamics, Vol: 22(3), pp: 5-19.
  • 12. Wiele A. V.D., Williams, A.R.T. and Dale, B.G., 2000, “Total Quality Management: Is it a Fad, Fashion or Fit”, Quality Management Journal, Vol: 7(2), pp: 65-79.
  • 13. Ertuğrul, İ., 2006, Toplam Kalite Kontrol, Ekin Kitabevi, Bursa, ss: 317.
  • 14. Gündoğdu, İ. ve Günay, G.N., 2003, “ISO 9001:2000 Kalite Yönet. Sist. T. K.Y. ve Rekabet Avantajı Üzerine Etkisi”, İ.İ.F Derg., Cilt: 18(209), ss: 93-100.
  • 15. Kavrakoğlu, İ. ve Bakır, M., 1996, ISO 9000 Deneyimi, Kalder, İstanbul, ss: 28.
  • 16. Kula, V. ve Tatoğlu, E., 2001, “KOBİ'lerde İnternet Kullanımı: Tutum ve Beklentiler Üzerine Bir Değer”, I. Orta Anadolu Kong., 18-21 Ekim, Nevşehir, ss: 197-206.
  • 17. Karabıçak, M. ve Altuntepe, N., 2001, “KOBİ’lerin Kredi Yoluyla Finansmanı”, I. Orta Anadolu Kongresi, 18-21 Ekim, Nevşehir, ss: 282-295.
  • 18. Aras, G., 2001, “KOBİ’lerin Sermaye Piyasası Yoluyla Fon Sağlama Olanakları: Tezgahüstü Piyasalar ve Risk Serm. Fin. Mod.”, I.Orta Anadolu Kong., Nevşehir, ss: 59.
  • 19. Aksoy, A.U. ve Çabuk, A., 2006, “KOBİ’lerdeki Toplam Kalite Yönetimi Uyg. Kurumsallaşma Üzerindeki Etkileri”, Balıkesir Üniv. S.B.E. Dergisi, Cilt: 9, ss: 39-57.
  • 20. Lima, M., Resende, M. and Hasanclever, L., 2000, “Quality Certification and Performance of Brazilian Firms: An Empirical Study”, International Journal of Production Economics, Vol: 87(2), pp: 143-147.
Yıl 2012, Cilt: 22 Sayı: 4, 271 - 277, 31.12.2012

Öz

Kaynakça

  • 1. Yörük, N., 2001, “KOBİ’lerin Kredi Yoluyla Finansmanında Karşılaştıkları Sorunlar ve Tokat İlinde Bir Uyg.”, I. Orta Anadolu Kong., ss: 47-58, Nevşehir.
  • 2. Eleren, A. ve Erkan, M., 2001, “Küreselleşme Sürecinde KOBİ’lerin Yeniden Yapılandırılması ve Bir Model Önerisi”, I. Orta Anadolu Kong., ss: 158-165, Nevşehir.
  • 3. Aydınceren, A., 1993, “Toplam Kalite Yönetimi”, Önce Kalite Derg., ss: 158.
  • 4. Ertugrul, I. and Aytac, E., 2006, “Construction of Quality Control Charts by Using Probability and Fuzzy Approaches and an Application in a Textile Company”, The 5th I.M.S Symposium, pp: 29, Sakarya.
  • 5. Bozkurt, R. ve Odaman, A., 1995, “ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri”, MPM Yayınları, ss: 4-32, Ankara.
  • 6. Şimşek, M., 2000, “Kalite ve Sürekli Gelişme Kaizen”, Standart Teknik ve Ekonomik Dergi, Sayı: 471, ss: 16-21.
  • 7. Ersen, H., 1997, Toplam Kalite ve İnsan Kaynakları Yönetimi, Sim Matbaacılık, Ankara, ss: 31.
  • 8. Efil, İ., 1999, Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi, Alfa Yayın, İstanbul, ss: 35.
  • 9. Aydoğan, E. ve Okay, Ş., 2001, “Toplam Kalite Yönet.Çalışanların Viz-Misyon ve Temel Değerlere Yaklaşımı ve Katılımcı Yönetim Felsefesinin Uyg. Açısından Bir Araştırma”, Standart Ekonomik ve Teknik Dergisi, Sayı: 479, ss: 71-78.
  • 10. Douglas, T.J. and Judge, W.Q., 2001, “Total Quality Management Implementation and Competitive Advantage: The Role of Structural Control and Exploration”, Academy of Management Journal, Vol: 44(1), pp: 158-169.
  • 11. Hodgetts Richard, M., Luthans Fred and LEE Sang, M., 1997, “New Paradigm Organizations: From Total Quality to Learning to World-Class”,Organizational Dynamics, Vol: 22(3), pp: 5-19.
  • 12. Wiele A. V.D., Williams, A.R.T. and Dale, B.G., 2000, “Total Quality Management: Is it a Fad, Fashion or Fit”, Quality Management Journal, Vol: 7(2), pp: 65-79.
  • 13. Ertuğrul, İ., 2006, Toplam Kalite Kontrol, Ekin Kitabevi, Bursa, ss: 317.
  • 14. Gündoğdu, İ. ve Günay, G.N., 2003, “ISO 9001:2000 Kalite Yönet. Sist. T. K.Y. ve Rekabet Avantajı Üzerine Etkisi”, İ.İ.F Derg., Cilt: 18(209), ss: 93-100.
  • 15. Kavrakoğlu, İ. ve Bakır, M., 1996, ISO 9000 Deneyimi, Kalder, İstanbul, ss: 28.
  • 16. Kula, V. ve Tatoğlu, E., 2001, “KOBİ'lerde İnternet Kullanımı: Tutum ve Beklentiler Üzerine Bir Değer”, I. Orta Anadolu Kong., 18-21 Ekim, Nevşehir, ss: 197-206.
  • 17. Karabıçak, M. ve Altuntepe, N., 2001, “KOBİ’lerin Kredi Yoluyla Finansmanı”, I. Orta Anadolu Kongresi, 18-21 Ekim, Nevşehir, ss: 282-295.
  • 18. Aras, G., 2001, “KOBİ’lerin Sermaye Piyasası Yoluyla Fon Sağlama Olanakları: Tezgahüstü Piyasalar ve Risk Serm. Fin. Mod.”, I.Orta Anadolu Kong., Nevşehir, ss: 59.
  • 19. Aksoy, A.U. ve Çabuk, A., 2006, “KOBİ’lerdeki Toplam Kalite Yönetimi Uyg. Kurumsallaşma Üzerindeki Etkileri”, Balıkesir Üniv. S.B.E. Dergisi, Cilt: 9, ss: 39-57.
  • 20. Lima, M., Resende, M. and Hasanclever, L., 2000, “Quality Certification and Performance of Brazilian Firms: An Empirical Study”, International Journal of Production Economics, Vol: 87(2), pp: 143-147.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrfan Ertuğrul

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2012
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2012
Kabul Tarihi 8 Ekim 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ertuğrul, İ. (2012). THE PERSPECTIVES ON ISO 9000 QUALITY MANAGEMENT OF SMES (SMALL AND MEDIUM SIZED ENTERPRISES) THAT MANUFACTURE TEXTILE PRODUCTIONS IN DENİZLİ. Textile and Apparel, 22(4), 271-277.

No part of this journal may be reproduced, stored, transmitted or disseminated in any forms or by any means without prior written permission of the Editorial Board. The views and opinions expressed here in the articles are those of the authors and are not the views of Tekstil ve Konfeksiyon and Textile and Apparel Research-Application Center.