Telif hakları, eser sahiplerinin, yarattıkları fikir ve sanat eserleri üzerindeki münhasır haklarını koruma fonksiyonuna sahip olup, fikir ve sanat eserleri hukukunun yapı taşlarından biridir. Geleneksel anlamda eser olarak kabul edilen, kitap, şarkı, resim gibi fikir ve sanat mahsullerinin yanı sıra teknolojinin gelişmesiyle bilgisayar programları hem uluslararası antlaşmalarda hem ulusal mevzuatlarda korunmaktadır. Ancak geleneksel olarak eser mahiyetinde kabul edilen ve telif hakkı koruması bahşedilen söz konusu tüm fikir ve sanat mahsullerinin ortak özelliği görsel veya işitsel olarak algılanmalarının mümkün olmasıdır.
Rekabetin yoğun olduğu kozmetik veya gastronomi sektöründe yaratıcılar oluşturdukları mahsulleri mümkün olan her şekilde korumak istemektedir. Tam da bu noktada, parfümlerin veya şeflerin yemeklerinin kopyalanmasının önüne geçmek için geleneksel telif hukuku kuralları yetersiz kalabilmektedir.
İşbu makalede Avrupa Birliği nezdinde verilen kararlar ışığında koku ve tat alma duyuları ile algılanabilen ürünlerin eser mahiyeti ve bu kapsamda telif hakkı korumasından yararlanıp yararlanamayacağı üzerinde durulacaktır.
Copyright is one of the cornerstones of intellectual property law, which protects the exclusive rights of authors over their intellectual and artistic works. In addition to traditionally accepted intellectual and artistic works such as books, songs, paintings; with the development of technology, the nature of computer programmes are protected both in international treaties and national legislation. However, the common feature of all these intellectual and artistic products, which are traditionally accepted as works and granted copyright protection, is that they can be perceived visually or auditorily.
In the highly competitive cosmetics or gastronomy sector, creators want to protect their creations in every way possible. It is precisely at this point that traditional copyright law rules may be insufficient to prevent the copying of perfumes or dishes of a certain chef.
This article will focus on the nature of the work of products that can be perceived by the senses of smell and taste in the light of the decisions rendered within the European Union and whether they can benefit from copyright protection in this context.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fikri Mülkiyet Hukuku |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |