Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 40, 269 - 284, 16.12.2021

Öz

Bu çalışmada, kentiçi raylı sistemlerin gelişimi ve önemi, kentiçi raylı sistem araçlarının özellikleri, bu araçların çevreye yaydığı gürültüler ve bu gürültülerin insan sağlığı üzerindeki etkisi detaylandırılmıştır. Raylı sistemlerin gürültü ölçüm standartlarından ve Gürültü Kontrol Yönetmeliği’nden bahsedilmiştir.

Kabataş-Bağcılar tramvay hattında çalışan araçların oluşturduğu gürültüler, raylı sistem gürültü standartlarına ve Gürültü Kontrol Yönetmeliği’ne göre ölçülmüştür. Araçlarda yolcuların maruz kaldığı gürültülerin şartnamelerde çoğunlukla belirlenmiş sınırların içerisinde olup olmadığı ölçülmeye çalışılmıştır. T1 Hattı’nda çalışan araçlar incelendiğinde şartnamelerde belirlenen üst limitleri büyük çoğunlukla uyduğu, ancak Gürültü Kontrol Yönetmeliği’ne uymadığı durumlar tespit edilmiştir. Gürültü Kontrol Yönetmeliği ve araç şartnamelerinde belirtilen durumlar kıyaslanmış mevcut farkları ortaya koyulmuştur.

Destekleyen Kurum

İstanbul Ticaret Üniversitesi, Metro İstanbul A.Ş.

Teşekkür

Tez Danışmanım Yalçın EYİGÜN e teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Alstom Teknik Şartnamesi, (2007). Kabataş-Zeytinburnu-Bağcılar hattı tramvay araçları ve makinist simülatörü teknik şartnamesi. Alstom. 18.
  • Atalay, A., Unal, A. ve Codur M.Y. (2017). Performance evaluation of the ANN and ANFIS models in urban traffic noise prediction. Fresenius Environmental Bullet. 20(6), 4254-4260.
  • Arlı, V. (2010). Kent içi raylı sistemler, Teknik Dergi, EMO Antalya Şubesi Yayını, 2. http://www.emo.org.tr/ekler/2c1c8c7efa8da3f_ek.pdf?dergi=629 adresinden 31 Mayıs 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Armstrong ve Wright, (1986). Urban transit systems guidelines for examining options. World Bank Technical Paper, Washington, USA.
  • Baştuğ, G. (2014, Eylül). Kentiçi raylı toplu taşıma sistemleri incelemesi ve dünya örnekleri ile karşılaştırılması [Ulaştırma ve Haberleşme Tezi]. Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı. Ankara.
  • Çelik, E., Aydın, N. ve Gümüş, A.T. (2014), A multiattribute customer satisfaction evaluation approach for rail transit network: A real case study for Istanbul, Turkey. Transport Policy. 36.
  • European Union (EU) (2002). Directive 2002/49/EC of the European Parliament and of the Council of 25 June 2002 relating to the assessment and management of environmental noise. http://data.europa.eu/eli/dir/2002/49/oj adresinden 10 Eylül 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Gürültü Kontrol Yönetmeliği (1986, Aralık, 11). Resmi Gazete.
  • ISO 3095 (2013, Ağustos, 31). Acoustics- Railway Applications -Measurement of Noise Emitted by Railbound Vehicles.
  • Kryter, K. D. (1984). Physiological, psychological and social effects of noise. NASA Reference Publication, California.
  • MEB, (2011), Çevre Sağlığı ve Gürültü Kirliliği. Milli Eğitim Bakanlığı. 850CK0036.
  • Palacin, R. (2014). Rail Systems; Environmental Performance; Energy Consumption, Noise Pollution, Mobility. Transport Problems. 9 (Special Edition), 4.
  • Sharaf, A. ve Reyouf, A. (2021). Roadway trafffic noise modelling in the hot hyper arid Arabian Gulf rgion using adaptive neuro-fuzzy interference system. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 97. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102917
  • Toprak, R. ve Aktürk, N. (2002). Raylı ulaşım sistemlerinin neden olduğu gürültü ve çevresel etkileri, Türkiye Mühendislik Haberleri.417, 33.
  • Tutmez, B. ve Baranovskii, A. (2019). Quantifying uncertainty in railway noise. Measurement. 137, 1-6.
  • Wosniacki Gustavo, G. ve Zannin Paulo, H. T. (2021). Framework to manage railway noise exposure in Brazil based on field measurements and strategic noise mapping at the local level. Science of the Total Environment. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.143721
  • Yener, H. M. (2017). Ulaşımdan kaynaklı gürültü rahatsızlığı : İzmir örneği [Yüksek Lisans Tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.

KABATAS-BAGCILAR TRAM LINE VEHICLE NOISE MEASUREMENT AND EVALUATION

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 40, 269 - 284, 16.12.2021

Öz

In this study, the development and importance of urban rail systems, the characteristics of urban rail system vehicles, the noise emitted by these vehicles to the environment and the effects of these noises on human health are detailed. Noise measurement standards of rail systems and Noise Control Regulation are mentioned.

The noise generated by the vehicles operating on the Kabataş-Bağcılar tram line was measured according to the rail system noise standards and the Noise Control Regulation. It has been tried to measure whether the noises that the passengers are exposed to in the vehicles are within the limits mostly determined in the specifications. When the vehicles operating on the T1 Line are examined, it has been determined that the upper limits determined in the specifications mostly comply,but they do not copmly with the Noise Control Regulation. The situations specified in the vehicle specification and Noise Control Regulation were compared and the existing differences were relealed.

Kaynakça

  • Alstom Teknik Şartnamesi, (2007). Kabataş-Zeytinburnu-Bağcılar hattı tramvay araçları ve makinist simülatörü teknik şartnamesi. Alstom. 18.
  • Atalay, A., Unal, A. ve Codur M.Y. (2017). Performance evaluation of the ANN and ANFIS models in urban traffic noise prediction. Fresenius Environmental Bullet. 20(6), 4254-4260.
  • Arlı, V. (2010). Kent içi raylı sistemler, Teknik Dergi, EMO Antalya Şubesi Yayını, 2. http://www.emo.org.tr/ekler/2c1c8c7efa8da3f_ek.pdf?dergi=629 adresinden 31 Mayıs 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Armstrong ve Wright, (1986). Urban transit systems guidelines for examining options. World Bank Technical Paper, Washington, USA.
  • Baştuğ, G. (2014, Eylül). Kentiçi raylı toplu taşıma sistemleri incelemesi ve dünya örnekleri ile karşılaştırılması [Ulaştırma ve Haberleşme Tezi]. Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı. Ankara.
  • Çelik, E., Aydın, N. ve Gümüş, A.T. (2014), A multiattribute customer satisfaction evaluation approach for rail transit network: A real case study for Istanbul, Turkey. Transport Policy. 36.
  • European Union (EU) (2002). Directive 2002/49/EC of the European Parliament and of the Council of 25 June 2002 relating to the assessment and management of environmental noise. http://data.europa.eu/eli/dir/2002/49/oj adresinden 10 Eylül 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Gürültü Kontrol Yönetmeliği (1986, Aralık, 11). Resmi Gazete.
  • ISO 3095 (2013, Ağustos, 31). Acoustics- Railway Applications -Measurement of Noise Emitted by Railbound Vehicles.
  • Kryter, K. D. (1984). Physiological, psychological and social effects of noise. NASA Reference Publication, California.
  • MEB, (2011), Çevre Sağlığı ve Gürültü Kirliliği. Milli Eğitim Bakanlığı. 850CK0036.
  • Palacin, R. (2014). Rail Systems; Environmental Performance; Energy Consumption, Noise Pollution, Mobility. Transport Problems. 9 (Special Edition), 4.
  • Sharaf, A. ve Reyouf, A. (2021). Roadway trafffic noise modelling in the hot hyper arid Arabian Gulf rgion using adaptive neuro-fuzzy interference system. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 97. https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102917
  • Toprak, R. ve Aktürk, N. (2002). Raylı ulaşım sistemlerinin neden olduğu gürültü ve çevresel etkileri, Türkiye Mühendislik Haberleri.417, 33.
  • Tutmez, B. ve Baranovskii, A. (2019). Quantifying uncertainty in railway noise. Measurement. 137, 1-6.
  • Wosniacki Gustavo, G. ve Zannin Paulo, H. T. (2021). Framework to manage railway noise exposure in Brazil based on field measurements and strategic noise mapping at the local level. Science of the Total Environment. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.143721
  • Yener, H. M. (2017). Ulaşımdan kaynaklı gürültü rahatsızlığı : İzmir örneği [Yüksek Lisans Tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fırat Toparlı 0000-0003-2232-2214

Yalçın Eyigün 0000-0001-9931-8294

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Toparlı, F., & Eyigün, Y. (2021). KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 20(40), 269-284.
AMA Toparlı F, Eyigün Y. KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. Aralık 2021;20(40):269-284.
Chicago Toparlı, Fırat, ve Yalçın Eyigün. “KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 20, sy. 40 (Aralık 2021): 269-84.
EndNote Toparlı F, Eyigün Y (01 Aralık 2021) KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 20 40 269–284.
IEEE F. Toparlı ve Y. Eyigün, “KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 20, sy. 40, ss. 269–284, 2021.
ISNAD Toparlı, Fırat - Eyigün, Yalçın. “KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 20/40 (Aralık 2021), 269-284.
JAMA Toparlı F, Eyigün Y. KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2021;20:269–284.
MLA Toparlı, Fırat ve Yalçın Eyigün. “KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 20, sy. 40, 2021, ss. 269-84.
Vancouver Toparlı F, Eyigün Y. KABATAŞ-BAĞCILAR TRAMVAY HATTI ARAÇ GÜRÜLTÜ ÖLÇÜMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2021;20(40):269-84.