Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ

Yıl 2021, Cilt: 32 Sayı: 3, 87 - 94, 21.12.2021
https://doi.org/10.21653/tjpr.824330

Öz

Amaç: Doktora eğitimi, her mesleğin gelişiminde olduğu gibi fizyoterapi mesleğinin gelişimi için de oldukça önemlidir. Bu araştırma Türkiye’de fizyoterapi alanında yapılan doktora tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan özelliklerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu çalışma kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Yüksek Öğretim Kurulu’nun “Ulusal Tez Merkezi” resmi web sitesinde yer alan Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yapılan tezler tarandı. 1971 yılı ile 15 Ekim 2020 tarihleri arasında fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında yapılan ve Yükseköğretim Kurumu elektronik tez arşivinde kayıtlı olan 422 doktora tezi incelenmiştir. Tezleri incelemede araştırmacılar tarafından geliştirilen tez inceleme formu kullanılmıştır.
Sonuçlar: Türkiye’de fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında doktora eğitimi verilen üniversite sayısı 19’dur. Doktora eğitimi veren 4 vakıf üniversitesi bulunmaktadır. İncelenen doktora tezlerinde, tez danışmanlarının %81 (n=341) profesör unvanına sahip olduğu belirlendi. Yapılan tezlerin örneklem sayı aralığının 8-1563 arasında değiştiği gözlendi. Alanlar açısından tezlere bakıldığında, en fazla tezin nöroloji alanında yapıldığı görüldü. Tüm araştırmacıların 329’unun kadın (%78), 93’ünün (%22) de erkek olduğu belirlendi.
Tartışma: Doktora eğitimi alan ya da alacak olan fizyoterapi öğrencilerinin tez konusu seçiminde Yükseköğretim Kurulunun belirlemiş olduğu öncelikli alanlar ile ulusal ve uluslararası kabul gören alanları dikkate almalarının önemli olduğu görüşündeyiz. Sonuç olarak bu çalışmanın ileride yapılacak olan doktora tezlerinin niteliğini arttırmaya katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Referans1. Güçlü N, Yılmaz G. Türkiye ve Bazı Avrupa Ülkelerinin Doktora Programlarının Değerlendirilmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi. 2019;6(1):71-89.
  • Referans2. Gigliotti RA. An exploratory study of academic leadership education within the Association of American Universities. Journal of Applied Research in Higher Education. 2017;9(2):196-210.
  • Referans3. Keskinkılıç SB, Ertürk A. Eğitim bilimleri doktora öğrencilerinin istatistiksel bilgi yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;10(1):141-151.
  • Referans4. Shores LS. Opening a doctoral program in nursing: factors to consider. Nursing Outlook. 1986;34(6):286-288.
  • Referans5. Kim M.J, McKenna HP, Ketefian S. Global quality criteria, standards, and indicators for doctoral programs in nursing; literature review and guideline development. International Journal of Nursing Studies. 2006;43(4):477–489.
  • Referans6. Can F. Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun Mesleki Gelişim Tarihçesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2016;1(3):1-6.
  • Referans7. Bıkmaz FH, Aksoy H, Tatar Ö, Altınyüzük CA. Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim. 2013;38(168):288-303.
  • Referans8. World Confederation of Physical Therapy (WCPT). Professional issues. Retrieved July, 2016.
  • Referans9. Günay D. Türkiye’de lisansüstü eğitim ve lisansüstü eğitime felsefi bir bakış. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2018;1(2):71-88.
  • Referans10. Şenyurt S, Özkan YÖ. Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi. Elementary Education Online. 2017;16(2):628-653.
  • Referans11. https://www.fizyoterapistler.org/tfd/index.php/en/dernek-hakkında/fizyoterapi-universiteleri. Erişim Tarihi: 2 Kasım 2020.
  • Referans12. Acar AC. Ulusal Ve Uluslararası Boyutlarıyla Doktora Eğitimi Çalıştayı Raporu. İstanbul Üniversitesi. 2014.
  • Referans13. Carr KC. Developing an evidence based practice protocol: implications for midwifery practice. Journal of Midwifery & Women’s Health. 2000;45(6):544-551.
  • Referans14. Gökçe KY. Kanıta Dayalı Tıp. http://www.hutbat.hacettepe.edu.tr/beta/27ar alik2001ygk.php. Alınma tarihi: 15 Kasım 2003.
  • Referans15. Öztan E, Doğan SN. Akademinin Cinsiyeti: Yıldız Teknik Üniversitesi Örneği Üzerinden Üniversite ve Toplumsal Cinsiyet. Calisma ve Toplum. 2015;46(3):191-221.
  • Referans16. https://yuzikibinbursu.yok.gov.tr/Sayfalar/HaberDuyuru/100-2000-doktora-projesi-nedir.aspx. Erişim Tarihi: 8 Temmuz 2017.
  • Referans17. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/yok-gelecek-projesi.aspx. 9 Eylül 2020.

A THEMATIC AND METHODOLOGICAL ANALYSIS OF DOCTORAL DISSERTATIONS IN THE FIELD OF PHYSIOTHERAPY AND REHABILITATION IN TURKEY

Yıl 2021, Cilt: 32 Sayı: 3, 87 - 94, 21.12.2021
https://doi.org/10.21653/tjpr.824330

Öz

Purpose: This research was conducted in order to evaluate the thematic and methodological characteristics of doctoral thesis in the field of physiotherapy in Turkey.
Method: In this study, dissertations in the field of Physiotherapy and Rehabilitation, which are on the official website of the “National Thesis Center” of the Higher Education Council of the RepubliC of Turkey, were scanned. 422 doctoral dissertations conducted in the field of physiotherapy and rehabilitation between the dates of 1971 and October 15, 2020 were examined, which were registered in the Electronic dissertation archive of the higher education institution.
Results: The number of universities having doctoral training in the field of physiotherapy and rehabilitation is 19 in Turkey. There are four foundation universities where doctoral education is given. It was determined that 81% (n=341) of the thesis consultants in the examined doctoral dissertations had the title of Professor. It was observed that the sample number in the thesis ranges from eight to 1563. When analyzed in terms of fields, it was seen that the most of the dissertations were conducted in the field of Neurology. It was determined that 329 of all researchers were female (78%) and 93 (22%) were male.
Conclusion: We believe that it is important for physiotherapy students who receive or will receive doctoral education to take into account the priority areas, national and internationally accepted areas determined by the Council of Higher Education in the selection of the thesis subject. As a result, it is believed that this study will contribute to improving the quality of future doctoral dissertations.

Kaynakça

  • Referans1. Güçlü N, Yılmaz G. Türkiye ve Bazı Avrupa Ülkelerinin Doktora Programlarının Değerlendirilmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi. 2019;6(1):71-89.
  • Referans2. Gigliotti RA. An exploratory study of academic leadership education within the Association of American Universities. Journal of Applied Research in Higher Education. 2017;9(2):196-210.
  • Referans3. Keskinkılıç SB, Ertürk A. Eğitim bilimleri doktora öğrencilerinin istatistiksel bilgi yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;10(1):141-151.
  • Referans4. Shores LS. Opening a doctoral program in nursing: factors to consider. Nursing Outlook. 1986;34(6):286-288.
  • Referans5. Kim M.J, McKenna HP, Ketefian S. Global quality criteria, standards, and indicators for doctoral programs in nursing; literature review and guideline development. International Journal of Nursing Studies. 2006;43(4):477–489.
  • Referans6. Can F. Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun Mesleki Gelişim Tarihçesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2016;1(3):1-6.
  • Referans7. Bıkmaz FH, Aksoy H, Tatar Ö, Altınyüzük CA. Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim. 2013;38(168):288-303.
  • Referans8. World Confederation of Physical Therapy (WCPT). Professional issues. Retrieved July, 2016.
  • Referans9. Günay D. Türkiye’de lisansüstü eğitim ve lisansüstü eğitime felsefi bir bakış. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2018;1(2):71-88.
  • Referans10. Şenyurt S, Özkan YÖ. Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi. Elementary Education Online. 2017;16(2):628-653.
  • Referans11. https://www.fizyoterapistler.org/tfd/index.php/en/dernek-hakkında/fizyoterapi-universiteleri. Erişim Tarihi: 2 Kasım 2020.
  • Referans12. Acar AC. Ulusal Ve Uluslararası Boyutlarıyla Doktora Eğitimi Çalıştayı Raporu. İstanbul Üniversitesi. 2014.
  • Referans13. Carr KC. Developing an evidence based practice protocol: implications for midwifery practice. Journal of Midwifery & Women’s Health. 2000;45(6):544-551.
  • Referans14. Gökçe KY. Kanıta Dayalı Tıp. http://www.hutbat.hacettepe.edu.tr/beta/27ar alik2001ygk.php. Alınma tarihi: 15 Kasım 2003.
  • Referans15. Öztan E, Doğan SN. Akademinin Cinsiyeti: Yıldız Teknik Üniversitesi Örneği Üzerinden Üniversite ve Toplumsal Cinsiyet. Calisma ve Toplum. 2015;46(3):191-221.
  • Referans16. https://yuzikibinbursu.yok.gov.tr/Sayfalar/HaberDuyuru/100-2000-doktora-projesi-nedir.aspx. Erişim Tarihi: 8 Temmuz 2017.
  • Referans17. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/yok-gelecek-projesi.aspx. 9 Eylül 2020.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rehabilitasyon
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Murat Ali Çınar 0000-0003-2122-3759

Begümhan Turhan 0000-0003-0842-2059

Tuğba Badat 0000-0002-0484-0221

Kezban Bayramlar 0000-0001-6912-4405

Yavuz Yakut 0000-0001-9363-0869

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 32 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çınar, M. A., Turhan, B., Badat, T., Bayramlar, K., vd. (2021). TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 32(3), 87-94. https://doi.org/10.21653/tjpr.824330
AMA Çınar MA, Turhan B, Badat T, Bayramlar K, Yakut Y. TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ. Turk J Physiother Rehabil. Aralık 2021;32(3):87-94. doi:10.21653/tjpr.824330
Chicago Çınar, Murat Ali, Begümhan Turhan, Tuğba Badat, Kezban Bayramlar, ve Yavuz Yakut. “TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK Ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ”. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 32, sy. 3 (Aralık 2021): 87-94. https://doi.org/10.21653/tjpr.824330.
EndNote Çınar MA, Turhan B, Badat T, Bayramlar K, Yakut Y (01 Aralık 2021) TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 32 3 87–94.
IEEE M. A. Çınar, B. Turhan, T. Badat, K. Bayramlar, ve Y. Yakut, “TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ”, Turk J Physiother Rehabil, c. 32, sy. 3, ss. 87–94, 2021, doi: 10.21653/tjpr.824330.
ISNAD Çınar, Murat Ali vd. “TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK Ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ”. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 32/3 (Aralık 2021), 87-94. https://doi.org/10.21653/tjpr.824330.
JAMA Çınar MA, Turhan B, Badat T, Bayramlar K, Yakut Y. TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ. Turk J Physiother Rehabil. 2021;32:87–94.
MLA Çınar, Murat Ali vd. “TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK Ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ”. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 32, sy. 3, 2021, ss. 87-94, doi:10.21653/tjpr.824330.
Vancouver Çınar MA, Turhan B, Badat T, Bayramlar K, Yakut Y. TÜRKİYE’DE FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON ALANINDA YAPILAN DOKTORA TEZLERİNİN TEMATİK ve METODOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ ARAŞTIRMA MAKALESİ. Turk J Physiother Rehabil. 2021;32(3):87-94.