Purpose: This study aimed to assess the validity and reliability of Turkish version of Questionnaire for Physical Therapy Students’ Attitude toward Their Profession and Education (Q-PTSAPE).
Methods: Included in this study were 488 physical therapy students. The content, construct, and known-groups validities were assessed and the cut-off value was calculated. The construct validity of the questionnaire was evaluated by confirmatory factor analysis (CFA). The Cronbach's alpha and intraclass correlation coefficient (ICC) were calculated for the reliability of the questionnaire.
Results: The content validity index was obtained as 0.97. The construct validity was acceptable (Root Mean Square Error of Approximation=0.061, Comparative Fit Index=0.905, Tucker-Lewis Index=0.892, Goodness of Fit Index=0.887, Normed Fit Index=0.860). Individuals with a Q-PTSAPETurkish score of ≥83.5 have a positive attitude towards their profession and education (p=0.001). Cronbach's alpha reliability coefficient was excellent (0.90). ICC values of the questionnaire and its subdivisions were from medium to high (0.521-0.782).
Conclusion: Q-PTSAPE-Turkish was valid and reliable in determining the attitudes of physiotherapy students towards the profession and vocational education.
Attitude Physiotherapy Questionnaire Reliability and Validity Vocational Education
Destekleyen Kurum bulunmamaktadır.
-
-
Amaç: Bu çalışmada Fizyoterapi Öğrencilerinin Mesleğine ve Eğitimine Yönelik Tutum Anketi'nin (FÖMEYTA) Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışmaya 488 fizyoterapi öğrencisi dahil edildi. İçerik, yapı ve bilinen grupların geçerliği değerlendirildi ve kesme değeri hesaplandı. Anketin yapı geçerliği doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile değerlendirildi. Anketin güvenirliği için Cronbach's alpha ve sınıf içi korelasyon katsayısı (ICC) hesaplandı.
Sonuçlar: Kapsam geçerlik indeksi 0.97 olarak elde edildi. Yapı geçerliği kabul edilebilir düzeydeydi (tahmin hatalarının ortalamasının karekökü=0,061, karşılaştırmalı uyum indeksi=0,905, TuckerLewis indeksi=0,892, iyilik uyum indeksi=0,887, normlanmış uyum indeksi=0,860). FÖMEYTATürkçe puanı ≥83,5 olan bireylerin mesleğe ve eğitime karşı olumlu bir tutumu vardı (p=0,001). Cronbach's alpha güvenirlik katsayısı mükemmeldi (0,90). Anketin ve alt bölümlerinin ICC değerleri orta ila yüksek arasındaydı (0,521-0,782).
Tartışma: FÖMEYTA-Türkçe fizyoterapi öğrencilerinin mesleğe ve mesleki eğitime yönelik tutumlarını belirlemede geçerli ve güvenilirdi.
Tutum Fizyoterapi Anket Güvenirlik ve Geçerlik Mesleki Eğitim
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Rehabilitasyon |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 33 Sayı: 3 |