BibTex RIS Kaynak Göster

Development and Bibliographic Control

Yıl 2010, Cilt: 24 Sayı: 3, 525 - 532, 01.07.2010

Öz

Changingrole of bibliographic organization belongstoenviromental,technicaland social differentiation inlast two decades. Librarianshave new responsibilities out oftheir established principles and systems. User behavior and IR tradiation arechanged,materials for organizationalso differentiatefrompublishedto electronic. Proffesionalqualities forbibliographic organizationpeople becomevaried.Descriptions for thepositions availableareexamplesfor thechanging qualityof professionals.For“cataloging and metadataservices”it is necessary, e.g. cataloging and metadatarules FRBR, RDA , standards MARC, Dublin Core Dewey/LC classification,LCSH, digital content management,vision for catalogingand metadata services, connectionswithintheprofession to keepup with trends,etc. Universitydepartments have toleader positionwith their quiclydeveloped programsand itis also necessaryto make cooperationwithprofessionals in themarket

Kaynakça

  • (ALCTS/ CETRC),LCand Catholic University of America. Preconferance. (2008) Whatthey don't teach inlibraryschools:Competencies,education, andemployer expectationsforacareerincataloging. 15 Temmuz 2010 tarihinde http://www.loc.gov/catdir/cpso/careercat.html adresinden erişildi.
  • Cutter, CharlesA. (1904).Rulesforadictionary catalog.4thed.Rewritten. Washington,D.C.
  • DelBosque,D. veCory L.(2009). Achanceofstorm: Newlibrarians navigating technologytempests. TechnicalServices Quarterly 26(4):261-286.
  • Gilchrist, A. (2002).Thesauri,taxonomies andontologies -Anetimologicalnote. Journal of Documentation59(1):7-18.
  • Google book libraryproject (2010). 26 Temmuz 2010 tarihinde http://books.google.com/library.htmladresindenerişildi.
  • Gorman, M. (2002a). Whyteach cataloging and classification?Cataloging and Classification Quarterly 34(1/2): 1-13.
  • Gorman, M. (2002)From card catalog toWebPACS. 15 Temmuz 2010 tarihinde http://www.loc.gov/catdir/bibcontrol/gorman-paper.htmladresindenerişildi.
  • Hopkins, J.(1989). Classificationand catalogingeduation.TheBookmark (Spring): 179-182.
  • Hudon, M.(2010). Teaching classification1990-2010CatalogingandClassificati Quarterly 48(1): 46-82.23Haziran2010 tarihinde http://dx.doi.org/10.1080 adresindenerişildi.
  • İşduyuruları:ALA Joblist.23Haziran2010 tarihindehttp://joblist.ala.org adresinden erişildi.
  • İşduyuruları:AustralianLibraryandInformationAssociation23Haziran 2010 tarihindehttp://www.alia.org.au/employment/vacancies/listing.html/?ID=1697 adresindenerişildi.
  • İşduyuruları:CanadianLibrary Association 23Haziran 2010 tarihinde http://www.cla.ca/AM/Templete adresindenerişildi.
  • Joint SteeringCommitte forDevelopmentRDA(2010). RDA: ResourceDescription andAccess 26 Temmuz 2010 http://www.rda-jsc.org/rdafaq.htmladresinden erişildi.
  • Joudrey,D. N.(2002). A newlook at USgraduatecoursesinbibliographic control. CatalogingandClassification Quarterly 34(1-2): 59-101.
  • LC.(2010). Library of Congress to formally seperate LC Genre/Formthesaurus from LCSH. 17 Ocak2010http://www.loc.gov/catdir/cpso/genreformthesaurus.html adresindenerişildi.
  • Roeder, R. (2010).Guest editorial: Ayear ofcataloging research. Library Resources and Technical Services 54(1):2-3.
  • Ruschoff,C.(2010).Guest editorial: New areas forcataloging research. Library Resources and TechnicalServices 54(2):62-63.
  • Spillane,J.L.(1999). Comparison ofrequired introductorycataloging courses, 1986­ 1998.LibraryResources and Technical ServicesQuarterly 43 (4): 223-224.
  • Storey,T.(2010).OCLC launchesinnovation labratory. NextSpace 15: 20.
  • Turner,A.H.(2010).OCLC WorldCat as acooperative catalog.Cataloging and Classification Quarterly 48(2-3): 271-278.
  • Williamson,N.J.(2010).Isthere a catalog inyourfuture? Access to informationinthe year 2006. CatalogingandClassificationQuarterly48 (1):10-25.

Değişim ve Bibliyografik Denetim

Yıl 2010, Cilt: 24 Sayı: 3, 525 - 532, 01.07.2010

Öz

Son yirmi yılda bibliyografik organizasyon çevresel, teknik ve toplumsal değişimle etkileşime uğrayarak hızla değişip farklılaşmaktadır. Kütüphaneler, organizasyonda kurulu prensip ve sistemler dışına çıkıp yeni ortamlara geçiş yapmak zorunda kalmışlardır. Organizasyonu gereken malzeme çeşitlenmiş, kullanıcı farklılaşmış, bilgi erişim olanakları çoğalmış bulunmaktadır. Kooperatiflerle rutin işler artmış gibi görünse de; bilginin organizasyonunda aranan profesyonel nitelikler çeşitlenmiş, farklılaşmıştır. Bunu, “katalog ve üstveri hizmetleri” için verilen iş ilanları örneklemektedir. Aranan nitelikler, örneğin, kataloglama ve üstveri kuralları FRBR,RDA , standartlar MARC, Dublin Core , DDC, LC, LCSH, elektronik içerik yönetimi, vizyon, gelişmeleri izleyebilmek üzere meslektaşlarıyla iletişim vb. Üniversitelerin akademik programlarında da bu farklılaşmaya hızla yer verilmesi zorunludur. Bu arada da meslektaşlarla iletişim halinde olunması gerekir. Hızlı değişimin geleceğine dair öngörü ancak başlıklar halinde yapılabilmiştir.

Kaynakça

  • (ALCTS/ CETRC),LCand Catholic University of America. Preconferance. (2008) Whatthey don't teach inlibraryschools:Competencies,education, andemployer expectationsforacareerincataloging. 15 Temmuz 2010 tarihinde http://www.loc.gov/catdir/cpso/careercat.html adresinden erişildi.
  • Cutter, CharlesA. (1904).Rulesforadictionary catalog.4thed.Rewritten. Washington,D.C.
  • DelBosque,D. veCory L.(2009). Achanceofstorm: Newlibrarians navigating technologytempests. TechnicalServices Quarterly 26(4):261-286.
  • Gilchrist, A. (2002).Thesauri,taxonomies andontologies -Anetimologicalnote. Journal of Documentation59(1):7-18.
  • Google book libraryproject (2010). 26 Temmuz 2010 tarihinde http://books.google.com/library.htmladresindenerişildi.
  • Gorman, M. (2002a). Whyteach cataloging and classification?Cataloging and Classification Quarterly 34(1/2): 1-13.
  • Gorman, M. (2002)From card catalog toWebPACS. 15 Temmuz 2010 tarihinde http://www.loc.gov/catdir/bibcontrol/gorman-paper.htmladresindenerişildi.
  • Hopkins, J.(1989). Classificationand catalogingeduation.TheBookmark (Spring): 179-182.
  • Hudon, M.(2010). Teaching classification1990-2010CatalogingandClassificati Quarterly 48(1): 46-82.23Haziran2010 tarihinde http://dx.doi.org/10.1080 adresindenerişildi.
  • İşduyuruları:ALA Joblist.23Haziran2010 tarihindehttp://joblist.ala.org adresinden erişildi.
  • İşduyuruları:AustralianLibraryandInformationAssociation23Haziran 2010 tarihindehttp://www.alia.org.au/employment/vacancies/listing.html/?ID=1697 adresindenerişildi.
  • İşduyuruları:CanadianLibrary Association 23Haziran 2010 tarihinde http://www.cla.ca/AM/Templete adresindenerişildi.
  • Joint SteeringCommitte forDevelopmentRDA(2010). RDA: ResourceDescription andAccess 26 Temmuz 2010 http://www.rda-jsc.org/rdafaq.htmladresinden erişildi.
  • Joudrey,D. N.(2002). A newlook at USgraduatecoursesinbibliographic control. CatalogingandClassification Quarterly 34(1-2): 59-101.
  • LC.(2010). Library of Congress to formally seperate LC Genre/Formthesaurus from LCSH. 17 Ocak2010http://www.loc.gov/catdir/cpso/genreformthesaurus.html adresindenerişildi.
  • Roeder, R. (2010).Guest editorial: Ayear ofcataloging research. Library Resources and Technical Services 54(1):2-3.
  • Ruschoff,C.(2010).Guest editorial: New areas forcataloging research. Library Resources and TechnicalServices 54(2):62-63.
  • Spillane,J.L.(1999). Comparison ofrequired introductorycataloging courses, 1986­ 1998.LibraryResources and Technical ServicesQuarterly 43 (4): 223-224.
  • Storey,T.(2010).OCLC launchesinnovation labratory. NextSpace 15: 20.
  • Turner,A.H.(2010).OCLC WorldCat as acooperative catalog.Cataloging and Classification Quarterly 48(2-3): 271-278.
  • Williamson,N.J.(2010).Isthere a catalog inyourfuture? Access to informationinthe year 2006. CatalogingandClassificationQuarterly48 (1):10-25.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gülbün Baydur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Baydur, G. (2010). Değişim ve Bibliyografik Denetim. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 525-532.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.