Lisansüstü tezler üniversitelerin
en önemli araştırma çıktılarından birisidir. Fakat lisansüstü tezleri bulmak ve
bu tezlere erişim sağlamak genellikle zordur. Son zamanlarda tezlerin tam
metinlerine Internet aracılığıyla erişim sağlamak mümkün hale gelmiş olmasına
karşın, erişimle ilgili sorunlar halen devam etmektedir. Bu araştırmada
Türkiye’de lisansüstü tezlere açık erişim sorunu irdelenmektedir. Bu amaçla
Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi tez dermesinde bulunan tezlerin tam
metin erişime açık olup olmadıkları incelenmiş, uygulanan bir anket
aracılığıyla tezlerini geçici olarak erişime kapatmayı tercih eden tez yazarlarının
konuyla ilgili görüşlerine başvurulmuştur. Lisansüstü tezlerin yaklaşık üçte
biri tam metin erişime kapalıdır. Erişime kapalı olan tezlerin büyük bir
çoğunluğu 2006 yılından önce yapılan ve erişime açmak için izin almak üzere
yazarlarına ulaşılamayan tezlerdir. Tez yazarlarının büyük bir çoğunluğu (%94)
teze dayanan yayın yapmak istedikleri, yaklaşık üçte ikisi (%63) tezlerinin
kopyalanmasından korktukları için tezlerini geçici olarak erişime
kapattıklarını belirtmişlerdir. Ancak tez yazarlarının çoğu (%81) genelde tezlerin
tam metin erişime açılmasını desteklemektedirler. Bulgular lisansüstü tezlere
açık erişim sorununun daha geniş bir bakış açısıyla ele alınması gerektiğini
göstermektedir. Bulgular doğrultusunda lisansüstü tezlere erişimle ilgili
çeşitli sorunlar tartışılmış ve bazı çözüm önerileri sunulmuştur.
Açık erişim lisansüstü tezler açık arşivler YÖK Ulusal Tez Merkezi
Graduate theses and
dissertations are one of the most important research outputs of universities.
Yet, it is often difficult to find and provide access to them. Although it is
now possible to get access to full-texts of theses and dissertations through the
Internet, access problems still persist. In this paper, we investigate the issues
of open access to graduate theses and dissertations in Turkey. We first
reviewed the collection of the Higher Education Council Theses Center to find
out what percentage of theses is accessible full-text. We then, through a
questionnaire survey, collected the views of the authors of theses who opted to
restrict access to their theses temporarily. Access to about one third of
theses is restricted. As it was difficult to reach the authors of older theses
and get their consent to make their theses available online, most of the
restricted theses belong to pre-2006 period. An overwhelming majority (94%) of
the authors restricted access to their theses because they wanted to publish
papers based on their theses while two thirds (63%) did so because they feared
of their theses being plagiarized. Yet, 81% of them said they support open
access to theses and dissertations in general. Findings suggest that the issue
of open access to theses needs to be dealt with from a broader perspective. We
discuss the various access issues on the basis of our findings and offer some
suggestions to solve them.
open access graduate theses and dissertations open archives Higher Education Council Theses Center
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 33 Sayı: 4 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.