Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Food and beverage rituals at the period of birth, marriage, and death in Shamanist Turks and its modern reflections

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 99 - 108, 02.07.2024
https://doi.org/10.48119/toleho.1492741

Öz

It is known that the Turks have adopted many religions in history. Shamanism is also among the ancient beliefs of the Turks. Shamanism; Tengrism is also known by names such as the religion of the Sky God. This study examines the food and drink habits of Turks who believe in Shamanism during the mythological rituals they perform on the occasions of birth, marriage, and death. It also investigates how food and beverages were consumed during these occasions in Turkish mythology. The study emphasizes the reflections of the eating and drinking rituals in Turkish mythology to the present day. . In this context, a compilation article was made by using the literature review method, one of the qualitative research methods, by making use of secondary data sources. Various Turkic peoples and Turkic tribes were examined by scanning the relevant academic literature, and a conceptual framework was tried to be created. The research shows that Turks often use plant foods (barley, wheat, and oats) grown in their geographical area and horse meat in their rituals because it has an essential function in their lives. In addition, milk has an important place and is often consumed.

Kaynakça

  • Akarpınar, R. B. (2006). MevlidTörenlerininYapısı, Türkbilig, (12), pp. 38-63.
  • Akdağ, G., Sormaz, and Ü.,Özata, E. (2019). Yas Törenlerinde Yemeğin Varlığı: Ölüm Sonrası Yemek Ritüelleri. VIII. National IV. International Eastern Mediterranean Tourism Symposium, Mersin, pp. 552-557.
  • Akgün, E. (2007). Şamanist Türk Halklarında Kurban Sungusu ve Kendisine Kurban Sunulan Varlıklar. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), pp. 139-153.
  • Sayın Alsan, Ş. (2022). Türk Kültüründe Ölüm Olgusu ve Ölüm Sonrası Ritüelleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(37), pp. 179-196. https://doi.org/10.12981/mahder.1053280
  • Arık, D. (2005). “Kırgızlar’da Kurban Fenomeni.” Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, pp. 157-175. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000000366
  • Bapaeva, M. J. (2011). Tuva Şamanları ve Tedavi Uygulamalarından Bazı Örnekler. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(7), pp. 7-17.
  • Boratav, P. N. (2012). Türk Mitolojisi Oğuzların-Anadolu, Azerbaycan ve Türkmenistan Türklerinin Mitolojisi. (R. Özbay, Çev.). Bilgesu Yayıncılık.
  • Çoruhlu, Y. (2019). Türk Mitolojisinin Kısa Tarihi, Alfa Yayım.
  • Eliade, M. (2003). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi / Cilt 3; Muhammed’den Reform Çağına. (A. Berktay, Çev.) Kabalcı.
  • Gömeç, S. (1998). Şamanizm ve Eski Türk Dini. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), pp. 38- 52.
  • İnan, A. (2020). Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, AltınorduYayınları.
  • Karakurt, D. (2012). Türk Söylence Sözlüğü, e-Kitap, https://www.academia.edu/11557648/T%C3%BCrk_Mitoloji_Ansiklopedisi_Deniz_Karakurt_ (Accessed: 25.10.2022)
  • Kılıç, S., and Albayrak, A. (2012). İslamiyetten Önce Türklerde Yiyecek ve İçecekler, Turkish Studies, 7(2), pp. 707-716.
  • Kılıç, S. (2012). Türk Halk İnanışlarında Yiyecek ve İçecekler. https://docplayer.biz.tr/9324292-Turk-halk-inanislarinda-yiyecek-ve-icecekler-doc-dr-s-ii-kilic.html (Accessed: 28.10.2022).
  • Koç, D. E., and ÇaylakDönmez, Ö. (2020). Türk Mitolojisi Ritüellerinde Yer Alan Yiyecek ve İçecekler. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), pp. 3303- 3318. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.763
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (KTB), (2019). 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Gelenek Görenek ve İnançlar, Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü Yayınları, e-Kitap, https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/68269,9-4-gelenek-gorenek-ve inanclarpdf.pdf?0&_tag1=3293FA3DF16E136A5E22B091B3E0A3C8C52728EA&crefer=DA34FEAECA0658702F2381CE39E0A01AE8946B84845F6C0BECA20C5FAE8465F6 (Accessed: 01.11.2022).
  • Örnek, S. V. (1971). Anadolu Folklorunda Ölüm, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Radloff, W. (2018). Türklük ve Şamanlık. Çev. A. Temir, T. Andaç, N. Uğurlu, Örgün Yayınevi.
  • Roux, J. P. (1994). Türklerin ve Moğolların Eski Dini. (A. Kazancıgil, Çev.) İşaret Yayınları.
  • Roux J. P., (1999). Eski Çağ ve Orta Çağda Altay Türklerinde Ölüm. Çev. Aykut Kazancıgil, KabalcıYayınevi.
  • Sağır, A. (2016). Ölüm Sosyolojisi Bağlamında Yemek, Cenaze ve Ölümün Sofra Pratikleri Üzerine, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), pp. 271-298.
  • Şişman, B. (1996). İslamiyet Öncesi Türk İnanç ve Ritüellerinin Samsun Yöresindeki İzleri, Türk Kültürü Dergisi, 401, pp. 563-574.
  • Türker, F., Koçoğlu Gündoğdu, V. (2016). Tıva Türklerinde Geçiş Dönemi Ritüelleri: Doğum, Düğün, Ölüm, Türkbilig Dergisi, 32, pp. 141-154.
  • Yeşil, Y. (2014). Türk Dünyası’nda Geçiş Dönemi Ritüelleri Üzerine Tespitler. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), pp. 117-136.
  • Yörükan, Y. Z. (2020). Müslümanlıktan Evvel Türk Dinleri Şamanizm. Haz. Turhan Yörükan, ÖtükenYayınları.
Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 1, 99 - 108, 02.07.2024
https://doi.org/10.48119/toleho.1492741

Öz

Kaynakça

  • Akarpınar, R. B. (2006). MevlidTörenlerininYapısı, Türkbilig, (12), pp. 38-63.
  • Akdağ, G., Sormaz, and Ü.,Özata, E. (2019). Yas Törenlerinde Yemeğin Varlığı: Ölüm Sonrası Yemek Ritüelleri. VIII. National IV. International Eastern Mediterranean Tourism Symposium, Mersin, pp. 552-557.
  • Akgün, E. (2007). Şamanist Türk Halklarında Kurban Sungusu ve Kendisine Kurban Sunulan Varlıklar. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), pp. 139-153.
  • Sayın Alsan, Ş. (2022). Türk Kültüründe Ölüm Olgusu ve Ölüm Sonrası Ritüelleri. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(37), pp. 179-196. https://doi.org/10.12981/mahder.1053280
  • Arık, D. (2005). “Kırgızlar’da Kurban Fenomeni.” Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, pp. 157-175. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000000366
  • Bapaeva, M. J. (2011). Tuva Şamanları ve Tedavi Uygulamalarından Bazı Örnekler. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(7), pp. 7-17.
  • Boratav, P. N. (2012). Türk Mitolojisi Oğuzların-Anadolu, Azerbaycan ve Türkmenistan Türklerinin Mitolojisi. (R. Özbay, Çev.). Bilgesu Yayıncılık.
  • Çoruhlu, Y. (2019). Türk Mitolojisinin Kısa Tarihi, Alfa Yayım.
  • Eliade, M. (2003). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi / Cilt 3; Muhammed’den Reform Çağına. (A. Berktay, Çev.) Kabalcı.
  • Gömeç, S. (1998). Şamanizm ve Eski Türk Dini. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), pp. 38- 52.
  • İnan, A. (2020). Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, AltınorduYayınları.
  • Karakurt, D. (2012). Türk Söylence Sözlüğü, e-Kitap, https://www.academia.edu/11557648/T%C3%BCrk_Mitoloji_Ansiklopedisi_Deniz_Karakurt_ (Accessed: 25.10.2022)
  • Kılıç, S., and Albayrak, A. (2012). İslamiyetten Önce Türklerde Yiyecek ve İçecekler, Turkish Studies, 7(2), pp. 707-716.
  • Kılıç, S. (2012). Türk Halk İnanışlarında Yiyecek ve İçecekler. https://docplayer.biz.tr/9324292-Turk-halk-inanislarinda-yiyecek-ve-icecekler-doc-dr-s-ii-kilic.html (Accessed: 28.10.2022).
  • Koç, D. E., and ÇaylakDönmez, Ö. (2020). Türk Mitolojisi Ritüellerinde Yer Alan Yiyecek ve İçecekler. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), pp. 3303- 3318. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.763
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (KTB), (2019). 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Gelenek Görenek ve İnançlar, Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü Yayınları, e-Kitap, https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/68269,9-4-gelenek-gorenek-ve inanclarpdf.pdf?0&_tag1=3293FA3DF16E136A5E22B091B3E0A3C8C52728EA&crefer=DA34FEAECA0658702F2381CE39E0A01AE8946B84845F6C0BECA20C5FAE8465F6 (Accessed: 01.11.2022).
  • Örnek, S. V. (1971). Anadolu Folklorunda Ölüm, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Radloff, W. (2018). Türklük ve Şamanlık. Çev. A. Temir, T. Andaç, N. Uğurlu, Örgün Yayınevi.
  • Roux, J. P. (1994). Türklerin ve Moğolların Eski Dini. (A. Kazancıgil, Çev.) İşaret Yayınları.
  • Roux J. P., (1999). Eski Çağ ve Orta Çağda Altay Türklerinde Ölüm. Çev. Aykut Kazancıgil, KabalcıYayınevi.
  • Sağır, A. (2016). Ölüm Sosyolojisi Bağlamında Yemek, Cenaze ve Ölümün Sofra Pratikleri Üzerine, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), pp. 271-298.
  • Şişman, B. (1996). İslamiyet Öncesi Türk İnanç ve Ritüellerinin Samsun Yöresindeki İzleri, Türk Kültürü Dergisi, 401, pp. 563-574.
  • Türker, F., Koçoğlu Gündoğdu, V. (2016). Tıva Türklerinde Geçiş Dönemi Ritüelleri: Doğum, Düğün, Ölüm, Türkbilig Dergisi, 32, pp. 141-154.
  • Yeşil, Y. (2014). Türk Dünyası’nda Geçiş Dönemi Ritüelleri Üzerine Tespitler. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), pp. 117-136.
  • Yörükan, Y. Z. (2020). Müslümanlıktan Evvel Türk Dinleri Şamanizm. Haz. Turhan Yörükan, ÖtükenYayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Peer-reviewed Articles
Yazarlar

Didem Uzun 0000-0001-6997-5867

Şimal Yakut Aymankuy 0000-0003-1033-6424

Erken Görünüm Tarihi 2 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 1 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzun, D., & Yakut Aymankuy, Ş. (2024). Food and beverage rituals at the period of birth, marriage, and death in Shamanist Turks and its modern reflections. Journal of Tourism Leisure and Hospitality, 6(1), 99-108. https://doi.org/10.48119/toleho.1492741

Abstracting & Indexing

TR_Dizin_logo_live-e1586763957746.png       |       5e5f5ea367664.png       |  pub-doaj-1140x400.jpg      | ici2.png |   uni_global_ulrichs_header.png   |   


Making Submissions via DergiPark

The article—prepared according to author guidelines (covering text, references, tables, and figures)—should be sent to Journal of TOLEHO via DergiPark.

Please, use the links below to access the visual descriptions of the submission steps;


Full Open Access Strategy

Journal of TOLEHO is fully sponsored by Anadolu University Faculty of Tourism. Therefore there aren't any article submission, processing or publication charges

There are also no charges for rejected articles, no proofreading charges, and no surcharges based on the length of an article, figures or supplementary data etc. All items (editorials, corrections, addendums, retractions, comments, etc.) are published free of charge.

Journal of TOLEHO is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the users or institutions. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.

Therefore, all articles published will be immediately and permanently free to read and download. All items has their own unique URL and PDF file.

All items published by the Journal of Tourism, Leisure and Hospitality are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Creative Commons License

The licence permits others to use, reproduce, disseminate or display the article in any way, including for commercial purposes, so long as they credit the author for the original creation.

Authors retain copyright and grant the journal exclusive right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.

However, Anadolu University Press can also demand to make an additional license agreement with the corresponding author of the study after first publication, in order to publish the manuscript in full text on various other platforms (web page, databases, indexes, promotion circles and etc.).