Türkiye'de 1980'lerde yürürlüğe konan neo-liberal ekonomik programın sonuçları birçok çalışmaya konu olmasına rağmen bu programın nasıl meşrulaştırıldığı daha az işlenen bir konudur. Bu makalede, neo-liberal dönüşüm hegemonik bir proje olarak ele alınmakta ve dönemin başbakanı Özal'ın söylemi incelenerek piyasa kavramlarının toplumda nasıl yerleştirildiği ve yaygınlaştırıldığı incelenmektedir. Yeni sağ siyasi yaklaşımın iki temel ideolojik unsuru olan liberalizm ve muhafazakarlığın piyasa, rekabet, insan doğası gibi konulardaki temel önermelerinin Özal'ın söylemindeki etkisi araştırılmaktadır. Özal'ın liberal ve muhafazakâr ögeleri birbirleriyle harmanlayarak kurduğu söylem aracılığıyla piyasa kural ve değerlerinin meşrulaştırılmasını ve yaygınlaşmasını kolaylaştırdığı ileri sürülmektedir. Özal‟ın başbakanlığından bu yana deneyimlenen birçok iktisadi krize rağmen, Türkiye‟de piyasa kural ve normlarının büyük bir çoğunluk tarafından sorgulanmaz, değişmez ve mutlak olarak kabul görülmesi bu hegemonik projenin hala geçerliliğini sürdürdüğünü göstermektedir.
Although the outcomes of the neo-liberal economic program initiated in 1980 in Turkey have been discussed in many studies, there is relatively less interest in the methods that are used to legitimize this program. In this article, neo-liberal transformation is considered as a hegemonic project and through the study of the prime minister‟s discourse of that era, i.e., Ozal, the ways through which market concepts are embedded and disseminated in society are examined. The effect of the main assumptions of liberalism and conservatism on market, competition and human nature on Ozal‟s discourse is explored. It is argued that Ozal‟s mixing of liberal and conservative discursive components has facilitated the legitimization and dissemination of market rules and values in Turkey. Despite the fact that Turkey has experienced many economic crisis since the rule of Ozal, the market rules and norms are regarded by many people as indisputable, unchangeable and absolute demonstrates that this hegemonic project has still some validity today.
Diğer ID | JA39DN43AZ |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 4 Sayı: 8 |