Aim: As home health care centers develop in our country, expectations of patients and their relatives increase. This study was planned to show the most frequent reasons for application and the service given by a home health care center. Material and Methods: This is a descriptive study done screening the files. All patients visited by home health care center between January 01 and December 31, 2012 were recruited to the study. Repeated visits were excluded. All requests were included in the assessment even though there was more than one request. Results: During the study period, a total of 554 patients of 218 male (39,4%) and 336 female (60,6%) were visited. Mean age of patients was 72,7±16,4 years. The most 3 frequent reasons for application were medication use report (n=252; 45,5%), diaper report (n=197; 35,6%) and general examination (n=158; 28,5%) respectively. There was hypertension (HT) in 34,8%, stroke in 31,0%, Alzheimer in 19,3%, diabetes mellitus in 18,8% and heart diseases in 10,8% of patients. Consultations from other clinics weren't asked in 49,0% of patients. Consultations were asked mostly from specialists of neurology, social services and physical therapy and rehabilitation. Conclusions: According to our results, the most frequent requests from a tertiary home health care center were medication use report and diaper report that require specialists. As monthly visits for INR-blood tests and urine catheters make up a substantial number and evaluation do not need specialty, follow up by primary care would help to reduce the workload of tertiary hospitals. Key words: Home Health Care; Application; Diagnosis; Consultation.
Amaç: Ülkemizde evde sağlık hizmetleri birimleri geliştikçe hasta ve yakınlarının beklentileri de artmaktadır. Bu çalışma, 2012 yılı süresince bir eğitim araştırma hastanesi bünyesinde yer alan evde sağlık hizmetleri birimi tarafından değerlendirilen hastaların en sık başvuru sebeplerini ve verilmiş olan hizmetleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışma, kayıtlardan elde edilen verilerle yapılmış tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Çalışmaya, evde sağlık hizmetleri birimi tarafından 01 Ocak-31 Aralık 2012 tarihleri arasında ziyaret edilmiş tüm hastalar alınmıştır. Tekrarlayan ziyaretler dışlanmıştır. Hastaların talepleri birden fazla ise değerlendirmeye dahil edilmiştir. Bulgular: Çalışmanın yapıldığı süre boyunca 218 erkek (%39,4), 336 kadın (%60,6) olmak üzere toplam 554 hasta ziyaret edilmişti. Hastaların yaş ortalaması 72,7±16,4 yıldı. En sık 3 başvuru nedeni sıklık sırasına göre; ilaç raporu yenileme (n= 252; %45,5), bez raporu talebi (n=197; %35,6) ve genel muayeneydi (n= 158; %28,5). Hastaların %34,8'inde hipertansiyon (HT), %31,0'inde tam ya da kısmi inme, %19,3'sinde Alzheimer, %18,8'inde diabetes mellitus ve %10,8'inde kalp hastalıkları bulunmaktaydı. Hastaların %49,0'una (n=272) konsültasyon ihtiyacı duyulmamıştı. Konsülte edilen hastalar ise sıklık sırasına göre en sık nöroloji, sosyal hizmet ve fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanlarına danışılmıştı. Sonuç: Çalışma sonuçlarımıza göre bir üçüncü basamak evde sağlık hizmetleri biriminden en sık beklenen hizmetler ilaç raporu yenileme ve bez raporu gibi uzman hekim gerektiren raporlardır. Hastaların aylık INR takipleri ve sonda değişimleri azımsanmayacak sayıda olduğundan ve uzmanlık gerektirmediğinden; takiplerin aile hekimleri tarafından yapılması üçüncü basamak hastanelerin iş yükünü azaltabilecektir. Anahtar kelimeler: Evde Sağlık Hizmetleri; Başvuru; Tanı; Konsültasyon.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 20 Sayı: 4 |