In 1867, Henry Maudsley was the first psychiatrist to pay serious attention to very young children with severe mental disorders involving a marked deviation, delay, and distortion in the developmental processes. Ifautism is most strictly defined, prevalence rates of 2 cases per 10,000 are usually reported; less stringent definitions typicallysuggest prevalence rates of 7-5 cases per 10,000. It is clear that autistic individuals, as a group, exhibit significant increases in peripheral blood levels of serotonin, a central neurotransmitter involved in various regulatory neuronal systems that is also found in blood platelets and the digestive system. Educational approaches, behav or therapy and e ther haloper dol or seroton n reuptake inhibitors, in different patient groups, may be beneficial in the treatment of autistic disorder. Key words: Autistic disorder, serotonin, pharmacotherapy,educational approaches, behavior therapy
Autistic disorder serotonin pharmacotherapy educational approaches behavior therapy
Henry Maudsley 1867 yılında, gelişimsel geriliği olan küçük çocukların varlığına dikkat çeken ilk psikiyatrisi olmuştur. Kullanılan tanımlamalara bağlı olarak, otistik bozukluğun yaygınlığı onbinde 2 ile 5 arasındadır. Aynı school, malatya, turkey. zamanda trombositlerde ve sindirim sisteminde de bulunabilen ve çeşitli düzenleyici nöronal dizgelerde işlev gören bir nörotransmitter olan serotoninin, otistiklerde yüksek kan düzeylerinde bulunduğu bilinmektedir. Eğitimsel yaklaşımlar, davranış tedavisi ve değişik hasta gruplarında olmak üzere haloperidol ve serotonin geri-alım inhibitörlerinin otizm tedavisinde yararlı olduğu bildirilmektedir. Anahtar kelimeler: Otistik bozukluk, serotonin, farmakolojik tedavi, eğitimsel yaklaşım, davranış tedavisi
Otistik bozukluk serotonin farmakolojik tedavi eğitimsel yaklaşım davranış tedavisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 1998 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 1998 Cilt: 5 Sayı: 2 |