Yıl 2019, Cilt 6 , Sayı 1, Sayfalar 77 - 90 2019-06-30

Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi

Meltem CABER [1]


Halkla ilişkiler, şirketlerin iç ve dış paydaşlarıyla yakın iletişim ve ilişki içerisinde olmasını ve bu sayede kurulan karşılıklı anlayışın ve desteğin devamını hedeflemektedir. Bu bağlamda hava yolu şirketlerinin halkla ilişkiler uygulamalarında yazılı bir iletişim aracı olarak yararlandıkları uçak-içi dergiler ve bu dergilerde yer alan genel müdür önsözleri ilgili paydaşların şirkete yönelik bilgi, ilgi ve algısını etkilemek açısından önem taşımaktadır. Bu çalışmada Türk Hava Yolları’nın uçak-içi dergisi olan Skylife örneğinde, genel müdür önsözlerinde verilen halkla ilişkiler mesajlarının içerik analizi ile ortaya konulması ve iki genel müdürün söylemlerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Elde edilen sonuçlar, iki genel müdüre ait aylık uçak-içi dergi önsözlerinin metin uzunluğu ve öne çıkarılan konular açısından birbirinden farklı, ancak yıl genelindeki halkla ilişkiler mesajının benzer olduğunu ortaya koymuştur. Bu durum, Türk Hava Yolları’nın genel müdür değişimlerinden etkilenmeyen tutarlı bir halkla ilişkiler stratejisine sahip ve dolayısıyla kurumsallaşma düzeyi yüksek bir şirket olduğunu göstermektedir.  

Halkla ilişkiler, hava yolu şirketi, genel müdür, uçak-içi dergi
  • Amernic, J. H. & Craig, R. J. (2004). 9/11 In the Service of Corporate Rhetoric: Southwest Airlines’ 2001 Letter to Shareholders, Journal of Communication Inquiry, 28(4), 325-341.
  • Amernic, J. H. & Craig, R. J. (2007). Guidelines for CEO‐Speak: Editing the Language of Corporate Leadership, Strategy & Leadership, 35(3), 25-31.
  • Capozzi, L. & Zipfel, L. B. (2012). The Conversation Age: The Opportunity for Public Relations, Corporate Communications: An International Journal, 17(3), 336-349.
  • Craig, R. (2007). Improving CEO-Speak: The CPA as a Communication Adviser, Journal of Accountancy, 203(1), 65-67.
  • Deuschl, D. E. (2006). Travel and Tourism Public Relations: An Introductory Guide for Hospitality Managers, Burlington, USA: Elsevier Butterworth–Heinemann.
  • Fall, L. T. (2004). The Increasing Role of Public Relations as a Crisis Management Function: An Empirical Examination of Communication Restrategising Efforts among Destination Organisation Managers in the Wake of 11th September, 2001, Journal of Vacation Marketing, 10(3), 238-252.
  • Fedotova, O., Latun, V. & Vlasova, T. (2015). Illustration in the In-flight Magazines of the European Airlines: Expansion of the Outlook or Aggressive Advertising?, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 214, 871-875.
  • Gaines‐Ross, L. (2002). CEOs Stranded in Wonderland, Journal of Business Strategy, 23(2), 18-20.
  • Greer, C. F. & Moreland, K. D. (2003). United Airlines’ and American Airlines’ Online Crisis Communication Following the September 11 Terrorist Attacks, Public Relations Review, 29, 427-441.
  • Haruta, A. & Hallahan, K. (2003). Cultural Issues in Airline Crisis Communications: A Japan‐US Comparative Study, Asian Journal of Communication, 13(2), 122-150.
  • Kim, H., Park, J., Cha, M. & Jeong, J. (2015). The Effect of Bad News and CEO Apology of Corporate on User Responses in Social Media, PLOS One, 10(5), DOI: 10.1371/journal.pone.0126358.
  • Kotler, P. & Westman, J. C. (2006). What CEOs Need to Know and Do about Marketing, Leader to Leader, 42, 20-28.
  • Miles, S. J. & Mangold, G. (2005). Positioning Southwest Airlines through EmployeeBranding, Business Horizons, 48, 535-545.
  • Park, D-J. & Berger, B. K. (2004). The Presentation of CEOs in the Press, 1990-2000: Increasing Salience, Positive Valence, and a Focus on Competency and Personal Dimensions of Image, Journal of Public Relations Research, 16(1), 93-125.
  • Public Relations Society of America. (1987). Report of Special Committee on Terminology, International Public Relations Review, 11(2), 6-11.
  • Schreiber, E. S. (2002). Why do Many Otherwise Smart CEOs Mismanage the Reputation Asset of their Company?, Journal of Communication Management, 6 (3), 209-220.
  • Schultz, D. E. (1992). Integrated Marketing Communications, Journal of Promotion Management, 1(1), 99-104.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri, Epsilon Yayınları: İstanbul.
  • Thorson, K., Michaelson, D., Gee, E., Jiang, J., Lu, Z., Luan, G., Weatherly, K., Pung, S., Qin, Y. & Xu, J. (2015). Joining the Movement?: Investigating Standardization of Measurement and Evaluation within Public Relations, Research Journal of the Institute for Public Relations, 2(1), 1-25.
  • Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis, SAGE: Beverly Hills, CA.
  • İnternet Erişimleri:
  • Bruijns, C. (2006). Commentary: Should an Organization Devote Communication Dollars to Making the CEO Famous?,
  • http://www.prismjournal.org/fileadmin/Praxis/Files/Journal_Files/issue1/commentary_paper3.pdf, (Erişim tarihi: 03.08.2018).
  • IATA Annual Review. (2018). https://www.iata.org/publications/Documents/iata-annual-review-2018.pdf, (Erişim tarihi: 02.08.2018).
  • Türk Hava Yolları 2016 Faaliyet Raporu. (2016). http://investor.turkishairlines.com/documents/ThyInvestorRelations/THY_2016_FAALIYET_RAPORU-v2.pdf, (Erişim tarihi: 06.08.2018).
  • Türk Hava Yolları 2017 Faaliyet Raporu. (2017). http://investor.turkishairlines.com/documents/ThyInvestorRelations/download/yillik_raporlar/thy-faaliyet-raporu-tr-en-v4.pdf, (Erişim tarihi: 06.08.2018).
Birincil Dil tr
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-5191-373X
Yazar: Meltem CABER (Sorumlu Yazar)
Kurum: AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 30 Haziran 2019

Bibtex @araştırma makalesi { touraj455221, journal = {Turizm Akademik Dergisi}, issn = {1302-5759}, address = {}, publisher = {Detay Yayıncılık}, year = {2019}, volume = {6}, pages = {77 - 90}, doi = {}, title = {Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi}, key = {cite}, author = {CABER, Meltem} }
APA CABER, M . (2019). Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. Turizm Akademik Dergisi , 6 (1) , 77-90 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/touraj/issue/46702/455221
MLA CABER, M . "Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi". Turizm Akademik Dergisi 6 (2019 ): 77-90 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/touraj/issue/46702/455221>
Chicago CABER, M . "Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi". Turizm Akademik Dergisi 6 (2019 ): 77-90
RIS TY - JOUR T1 - Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi AU - Meltem CABER Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Turizm Akademik Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 77 EP - 90 VL - 6 IS - 1 SN - 1302-5759- M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Turizm Akademik Dergisi Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi %A Meltem CABER %T Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi %D 2019 %J Turizm Akademik Dergisi %P 1302-5759- %V 6 %N 1 %R %U
ISNAD CABER, Meltem . "Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi". Turizm Akademik Dergisi 6 / 1 (Haziran 2019): 77-90 .
AMA CABER M . Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. Turizm Akademik Dergisi. 2019; 6(1): 77-90.
Vancouver CABER M . Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. Turizm Akademik Dergisi. 2019; 6(1): 90-77.