Tourist guides should be in contact with people with different demographic levels due to their profession and should observe, analyze, influence and direct their feelings, thoughts and behaviors in order to make their tour better. It is thought that determining the emotional intelligence of the tourist guides will contribute to the smooth running of the tour. In addition, the state of emotional intelligence affecting the motivation and performance of tourist guides is seen as an important concept for sustainability on the tourism guidance . In this context; It aims to determine the relationship between emotional intelligence, motivation and performance of tourist guides. According to the data of the Ministry of Culture and Tourism as of 2018; There are 10.1675 tourist guides working in Turkey. In this research, relational survey model was used to determine the relationship between variables and it was applied to 388 tourist guides. The questionnaire form was applied to the professional tourist guides on different regions in Turkey. According to the results of the research; There were significant positive and negative relationships between emotional intelligence, performance, motivation and some sub-dimensions.
Tour Guides Emotinal Intelligence Motivation Performance Tourism
Turist rehberleri
mesleği gereği farklı demografik düzeylere sahip kişilerle ilişki içinde
olmalı, turunun daha iyi geçmesi adına onların duygu, düşünce ve davranışlarını
gözlemlemeli, analiz etmeli, etkilemeli ve yönlendirmelidir. Turist rehberlerinin duygusal zekalarının
belirlenmesi turunun sorunsuz geçmesine büyük katkı sağlayacağı
düşünülmektedir. Ayrıca duygusal zekalarının turist rehberlerinin
motivasyonlarını ve performanslarını etkileme durumu da turist rehberliği
mesleğinde sürdürülebilirlik için önemli bir kavram olarak görülmektedir. Bu
kapsamda araştırma; turist rehberlerinin duygusal zeka, motivasyon ve
performansları arasındaki ilişkiyi tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada
değişkenler arası ilişkiyi tespit etmeyi amaçladığı için ilişkisel tarama
modeli kullanılmış ve 388 turist rehberine uygulanmıştır. Türkiye’nin farklı
bölgelerinde profesyonel turist rehberliği yapan 388 çalışanı araştırmanın
örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS programı
aracılığı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre; duygusal zeka,
performans, motivasyon ve bazı alt boyutları arasında pozitif ve negatif yönlü
anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre bazı
önerilerde bulunulmuştur.
Turist Rehberliği Duygusal Zeka Motivasyon Performans Turizm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |