Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 97 - 114, 15.06.2021

Öz

ÖZET
Bu çalışmada bireyin boş zamanlarında gerçekleştirdikleri offroad aktivitelerine katılımı-nı sağlayan motivasyon faktörlerinin yaşam doyumları üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmaktadır. Alan araştırmasına yönelik yapılan bu çalışmada veriler, anket tekniği ile elde edilmiştir. Veriler kolayda örnekleme yöntemiyle Karabük ilinde offroad aktivi-telerine katılan (n=150) bireylerden yüz yüze toplanmıştır. Çalışmada “Spor Tüketicileri-nin Motivasyonu Ölçeği” ile “Yaşam Doyumu Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, açıklayıcı faktör analizi, t testi, ANOVA testi ve regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular neticesinde katılımcıların cinsiyetlerine, medeni durumla-rına ve yaşlarına göre motivasyon faktörlerini değerlendirmeleri arasında anlamlı farklı-lıklar olduğu ayrıca yapılan regresyon analizi sonucunda bireylerin motivasyon faktörle-rinin yaşam doyumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Agyar, E. (2013). Life Satisfaction, Perceived Freedom İn Leisure And Self-Esteem: The Case Of Physical Education And Sport Students. Procedia-Social And Behavioral Sciences. 93, 2186-2193.
  • Ağduman, F., (2014). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Motivasyon Ve Tatminlerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Akyüz, H., (2015). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Ardahan, F. Ve Mert, M., (2014). Yaşam Doyumu, Ekolojik Algı Ve Duygusal Zekanın Bireylerin Rekreasyonel Doğa Sporlarına Katılmasına Etkisinin Sorgulanması: Türkiye İçin Logit Analizi, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2014): 141-177.
  • Atkinson, J. W. (1974). Strength Of Motivation And Efficiency Of Performance. Motivation And Achievement, 193-218.
  • Aydın, C., (2016). A Ve B Kişilik Tiplerinin Boş Zaman Davranışlarının Kıyaslanması, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Biçer, T., (2008). Sporda Toplam Kalite Yönetimi Ve Futbol Uygulamaları, İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Carlson Re, Deppe Tr, Maclean Jr (1972). Recreation İn American Life, Secon Edition, Wadswort Publishing Company, Inc. Belmont, California.
  • Carroll, B. Ve Alexandrıs, K., (1977). Perception Of Constraints And Strength Of Motivation: Their Relationship To Recreational Sport Participation, Journal Of Leisure Research, 29(3): 279-299.
  • Chıang, L.M., (2010). The Development Of A Leisure And Life Satisfaction Scale For Outpatient (Llsscp) Leisure Activity Programs İn Iowa, Unpublished Doctoral Dissertation, University Of Northern Iowa.
  • Coyle, C. P., S. Lesnik-Emas And W. B. Kinney (1994). Predicting Life Satisfaction Among Adults With Spinal Cord Injuries. Rehabilitation Psychology, 39 (2): 95-112.
  • David Mc Clelland, (1961). The Achieving Society New York :Van Nostrand Rcinhold
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., Griffen, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.
  • Doğan, O., (2005). Spor Psikolojisi, 2.Baskı, Nobel Kitapevi, Adana
  • Fattaneh Hosseinalipour, (2015). Üniversiteli Sporcu Öğrencilerin Sporda, Motivasyon Düzeyleri Ve Stresle Başa Çıkma Yöntemlerinin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Field, A. P. (2000). Discovering Statistics Using Spss For Windows. London: Sage.
  • Gezer, H., (2014). Spor Yapan Ve Spor Yapmayan Emniyet Teşkilatı Mensuplarının Yaşam Doyumu Ve Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi: Malatya Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Gilbert, D. Ve Abdullah J. (2004) “Holidaytaking And The Sense Of Well-Being”, Annals Of Tourism Researhs, 31(1), 103-121.
  • Gökçe, H., (2008). Serbest Zaman Doyumunun Yaşam Doyumu Ve Sosyo-Demografik Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Gökmen, H., (1985). Yüksek Öğrenim Gençliğinin Serbest Zaman Etkinlikleri Kendilerini Gerçekleştirme Düzeyleri, Megsb Yayını, Ankara.
  • Gül, T., (2019). Leisure Constraints, Current Issues İn Tourism And Hospitality Management, 291-301
  • Hacıoğlu N, Gökdeniz A, Dinç Y (2009). Boş Zaman Ve Rekreasyon Yönetimi Örnek Animasyon Uygulamaları, Detay Yayıncılık, Isbn: 978-975-8326-63-1, Güncellenmiş İkinci Baskı, Ankara
  • Harter, S. (1988). Causes, correlates and the functional role of global self-worth. Perceprions of Competence and incom-petence across the life-span.
  • Hazar, A., (2003). Rekreasyon Ve Animasyon, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Heider, F. (1958). The Psychology Of İnterpersonal Relations. Psychology Press.
  • Hosseınalıpour, F., (2015). Üniversiteli Sporcu Öğrencilerin Sporda Motivasyon Düzeyleri Ve Stresle Başa Çıkma Yöntemlerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İsmailoğlu, H. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karaküçük, S. Ve Gürbüz, B., (2007). Rekreasyon Ve Kent (Li)Leşme, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karaküçük, S., (1997). Rekreasyon - Boş Zamanları Değerlendirme: Kavram, Kapsam Ve Bir Araştırma, Ankara: Seren Ofset.
  • Kaya, A. M., (2011). Üniversite Öğrencilerinin Rekreatif Faaliyetlere Yönelik Tutumları Ve Serbest Zaman Motivasyonlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Kaya, Ö., (2006). Askeri Öğrencilerin Yaşam Doyumları Üzerine Bir Araştır-ma, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılbaş, K. Ş., (2004). Rekreasyon-Boş Zamanı Değerlendirme, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koç, B., (2007). Tüketici Davranışı Ve Pazarlama Stratejileri: Global Ve Yerel Yaklaşım, Seçkin Yayıncılık.
  • Köker S. (1991). Normal ve sorunlu ergenlerin yaşam doyumu düzeyinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Kraus, R. G. (1985). Recreation Program Planning Today. Scott Foresman And Company, London.
  • Lapa, T.Y., (2013). Life Satisfaction, Leisure Satisfaction And Perceived Freedom Of Park Recreation Participants, Procedia – Social And Behavioral Sci-ences, 93: 1985-1993.
  • Lin, J. H., Wong, J. Y. And Ho, C. H. (2013). Promoting Frontline Employees' Quality Of Life: Leisure Benefit Sys-tems And Work-To-Leisure Conflicts. Tourism Management, 36, 178-187.
  • London, M., R. Crandall And G. W. Seals (1977). The Contribution Of Job And Leisure- Satisfaction To Quality Of Life, Journal Of Applied Psychology, 62 (3): 328-34.
  • Maehr Ml, Nicholls Jg. (1980). Culture And Achievement Motivation: A Second Look. (N Warren, Ed.), Studies İn Cross Cultural Psychology. New York: Academic Press. S. 221-267
  • Maslow, A.H., Frager, R., Cox, R., (1970). Motivation And Personality (Cilt.2), J. Fadiman, C. Mcreynolds (Ed.), Newyork: Harper&Row.
  • Milne G.R., And Mcdonald M.A., (1999), Sport Marketing - Managing, The Exchange, Process. Jones And Bartlett Publisher Inc, Usa.
  • Murray, H. A., (1938). Explorations İn Personality. New York: Oxford Univer-sity Press
  • Neal, J. D., Sirgy M. J. Ve Uysal, M. (1999). “The Role Of Satisfaction With Leisure Travel/Tourism Services And Experiences İn Satisfaction With Lesiure Life And Overall Life”, Journal Of Business Research, 44(3), Ss. 153-163.
  • Neugarten, B. L., Havighurst, R. J. Ve Tobin, S.S. (1961). “The Measurement Of Life Satisfaction”, Journal Of Gerontology, 16(2), Ss. 134-143.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory (3rd Ed.). New York: Mcgraw-Hill.
  • Odabaşı, Y., 1999. Tüketim Kültürü, İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Özdemir, Ü., Çelikoğlu, Ş., (2014). “Batı Karadeniz’de Rekreasyonel Açıdan Giderek Önemi Artan Bir Yaylacılık Sahası: Uluyayla.” Doğu Coğrafya Der-gisi, 32, 80.
  • Scherer, R. F., Wiebe, F. A., Luther, D. C. & Adams J. S. (1988). Dimensionality Of Coping: Factor Stability Using The Ways Of Coping Questionnaire. Psychological Reports, 62, 763-770.
  • Sevinç, F. Ve Duran, E. (2019). “Alternatif Turizm Türü Olarak Off-Road Faa-liyetlerinin Katılımcıların Yaşamlarındaki Yeri: Çanakkale Örneği”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (9):1-16.
  • Solomon, M. R., (1994). Consumer Behavior: Buying, Having And Being, Usa: Allyn&Bacon.
  • Soyer, F., Can, Y., Hergüner, G., Ba-yansalduz, M., Tetik, B., (2010). Sporculardaki Başarı Motivasyonu İle Takım Birlikteliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1): 225-239.
  • Şahin, H. Ü., (1997). Sporcuların Per-formans Sporunu Bıraktıktan Sonraki Yaşamlarında Boş Zaman Değerlendir-me İlgilerinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova
  • Şahin, İ. Ve Kocabulut, Ö., (2014). Sportif Rekreasyon Aktivitelerine Dü-zenli Katılımı Engelleyen Faktörlerin İncelenmesi: Akdeniz Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Journal Of Recreation And Tourism Research (Jrtr), 1(2): 46-67.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th Ed.), Boston: Allyn And Bacon.
  • Tezcan, M., (1993). Boş Zamanlar Sosyolojisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları: 174, Ankara.
  • Tezcan, M., (1994). Boş Zamanların Değerlendirilmesi Sosyolojisi, 4. Baskı, Ankara: Atilla Kitabevi.
  • Torkıldsen, G., (1999). Leisure And Recreation Management, London: Spon Press.
  • Torkildsen, G. (2005). Leisure And Recreation Management. Psychology Press.
  • Uslan, Y., Batman, O. (2010). “Alternatif Turizm Çeşitlerinin Konya Turizmine Etkisi Üzerine Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı. 23, 243-260.
  • Wang, C., (2008). Leisure Participation, Leisure Motivation And Life Satisfaction For Elders İn Public Senior Resident Homes İn Taiwan, Unpublished Doctoral Dissertation, The University Of Incarnate Word, School Of Graduate Studies.
  • Weinberg, R. S., Gould, D., (2015). “Spor Ve Egzersiz Psikolojisinin Temelleri” Nobel Akademik Yayıncılık, An-kara.
  • Weiner, B. (1985). An Attributional Theory Of Achievement Motivation And Emotion. Psychological Re-view, 92(4), 548.
  • Yetim, G., (2014). Boş Zaman İlgileniminin Boş Zaman Tatmini Ve Sadakati Üzerine Etkisi: Eskişehir’deki Fitness Merkezleri Üzerine Araştırma, Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yetim Ü. (1991). Kişisel Projelerin Organizasyonu ve Örüntüsü Açısından Yaşam Doyumu. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Acar 0000-0002-1871-4904

Yasemin Karademir Bu kişi benim 0000-0002-1484-3477

Cenk Murat Koçoğlu 0000-0002-9888-6051

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2020
Kabul Tarihi 25 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Acar, A., Karademir, Y., & Koçoğlu, C. M. (2021). Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği. Turizm Akademik Dergisi, 8(1), 97-114.
AMA Acar A, Karademir Y, Koçoğlu CM. Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği. Turizm Akademik Dergisi. Haziran 2021;8(1):97-114.
Chicago Acar, Ayşegül, Yasemin Karademir, ve Cenk Murat Koçoğlu. “Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği”. Turizm Akademik Dergisi 8, sy. 1 (Haziran 2021): 97-114.
EndNote Acar A, Karademir Y, Koçoğlu CM (01 Haziran 2021) Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği. Turizm Akademik Dergisi 8 1 97–114.
IEEE A. Acar, Y. Karademir, ve C. M. Koçoğlu, “Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği”, Turizm Akademik Dergisi, c. 8, sy. 1, ss. 97–114, 2021.
ISNAD Acar, Ayşegül vd. “Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği”. Turizm Akademik Dergisi 8/1 (Haziran 2021), 97-114.
JAMA Acar A, Karademir Y, Koçoğlu CM. Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği. Turizm Akademik Dergisi. 2021;8:97–114.
MLA Acar, Ayşegül vd. “Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği”. Turizm Akademik Dergisi, c. 8, sy. 1, 2021, ss. 97-114.
Vancouver Acar A, Karademir Y, Koçoğlu CM. Rekreasyonel Aktivitelerde Tüketiciyi Motive Eden Faktörlerin Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi: Turistik Bir Ürün Olarak Offroad Örneği. Turizm Akademik Dergisi. 2021;8(1):97-114.